ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Timpuri extraordinare, măsuri extraordinare, oameni extraordinari

14 Mai 2020   |   Mariana Popa, Partener VF Insolvență

La sfarșitul perioadei declarate de urgență și începutul perioadei de alertă, legiuitorii au înțeles să vină cu propuneri legislative în sprijinul participanților la economia țării aflați în dificultate, lasând la aprecierea acestora dacă să își deschidă sau nu procedura de insolvență până la trecerea unui termen de 30 de zile de la încetarea stării de alertă.

Mariana Popa, Partener VF Insolventă

 
 

În sport se spune că esențialul este să participi.
În procedura insolvenței, dimpotrivă, esențialul este să nu participi!

Bernard Soinne

Există o serie de teorii care promovează latura pozitivă a eliminării, prin forțele de piață competitive, a companiilor mai puțin performante. Acestea vor fi înlocuite de firme noi, mai performante, ceea ce înseamnă că mediul privat este într-o dinamică continuă de regenerare, proces denumit și “distrugere creativă”.

Pandemia de Covid-19 a zguduit din temelii omenirea aducând nu doar o schimbare profundă a modului de viață, ci și o deteriorare economică, ce va fi marcată în mod cert de insolvențe cu un înalt impact social, cu consecința unor pierderi masive a locurilor de muncă, dar și realocarea activelor companiilor ce vor fi lichidate.


Forumul Economic Mondial anunță sumbru că pandemia va costa economia globală 1 trilion de dolari anul acesta, comunitățile vulnerabile fiind cele mai afectate. Impactul economic al coronavirusului a variat de la un sector industrial la altul și de la o întreprindere la alta, în funcție de o serie de factori, cum ar fi expunerea față de China ca sursă de intrări intermediare, posibilitatea de a apela la furnizori alternativi, existența stocurilor sau dependența de procesele de producție „exact la timp”.

Într-un astfel de climat, o companie administrată cu integritate şi dotată cu un program de management corect este mai bine plasată pentru a depăşi criza şi a se confrunta cu viitorul mediu economic. Fenomentul insolvenței este unul complex și dificil de gestionat fără expertiză de specialitate, fără profesioniști. Doi reputați autori americani, James T.White și Raymond T. Nimmer spuneau că “prea adesea novicele crede că legea este totul, dar veteranul știe foarte bine că legea nu este nimic, faptele sunt totul”.

Comerțul modern se bazează pe credit, pe încrederea acordată partenerului de afaceri că își va plăti, la scadență, datoria. Neplata având ca motiv insuficiența fondurilor bănești disponibile constituie un incident grav, care poate degenera într-un lanț de incapacități de plată, fenomen care trebuie evitat. Din amplul proces pe care îl constituie insolvența, componenta sa economică este cea care îi interesează, în primul rând, pe creditori. Expertul în gestionarea acestor situații de criză este practicianul în insolvență, care, prin renumele și experiența îndelungată pe care o deține în piață, reprezintă pentru creditori o garanție că măsurile implementate vor urmări principiul maximizării masei credale și că resursele debitorului pot și vor fi gestionate corect și în limitele legalității.

Debitorul trebuie să știe că dreptul insolvenței este singura sa “umbrelă pentru vreme rea”, pentru că impune tuturor partenerilor contractuali ai acestuia disciplină, ordine și sacrificii în schimbul speranței într-o plată ulterioară. Totalitatea bunurilor și relațiilor financiare ale debitorului sunt aservite redresării în două modalitați: înghețarea creanțelor anterioare deschiderii procedurii de insolvență și stimularea partenerilor contractuali să participe la eforturile redresării și chiar să accepte sacrificarea unora dintre pretenții. Dar eficiența procedurii de insolvență este condiționtă sine qua non de rapiditatea derulării fazelor procedurale, de rapiditatea cu care judecătorul sindic este învestit să decidă “protejarea” debitorului. Odata deschisă procedura insolvenței, debitorul și creditorii vor fi orchestrați, în limitele legii, de administratorul judiciar, care, împreună cu aceștia, poate dezvolta nenumărate strategii pentru traversarea cu bine a acestui fenomen nedorit și chiar de neconceput pentru unii.

La sfarșitul perioadei declarate de urgență și începutul perioadei de alertă, legiuitorii au înțeles să vină cu propuneri legislative în sprijinul participanților la economia țării aflați în dificultate, lasând la aprecierea acestora dacă să își deschidă sau nu procedura de insolvență până la trecerea unui termen de 30 de zile de la încetarea stării de alertă. În susținerea cererii de deschidere a insolvenței a fost ridicat pragul minim al creanțelor scadente pentru care nu există lichidități, iar creditorii pot formula cerere de deschidere a procedurii insolvenței numai după încercarea rezonabilă, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de încheiere a unei convenții de plată cu debitorul. În mod evident și subiecții care deja se aflau sub guvernarea procedurilor de insolvență sau de prevenire a insolvenței beneficiază de atenția legiuitorului care prorogă termene de decădere și prelungește perioada de observație sau de reorganizare chiar până la 5 ani.

De subliniat însă, că, sub protecția tribunalului oferită de procedura de insolvență, un business bine conturat înainte de pandemie va fi protejat de acumularea de noi penalităţi, dobânzi şi majorări de întârziere, va putea denunţa contracte păguboase sau nerentabile, sau va putea renegocia anumite clauze, va recupera creanţele fără plata taxelor de timbru și va adopta măsuri eficiente care să ducă la echilibrarea rapidă a fluxului de numerar, fără eforturi şi costuri nejustificate, doar apelând la echipa de practicieni în insolvență multidisciplinară cu expertiză potrivită. Astfel, citându-l pe regretatul Prof. Univ. Dr. Ion Turcu, procedura insolvenței își redescoperă vocația de infirmieră la căpătâiul debitorului în suferință, imaginând, instituind și testând mijloace terapeutice, menite să evite tulburările economice inerente falimentului.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 75 / 12590
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Nouă avocați români au intrat anul acesta în Legal 500 Hall of Fame. Trei sunt de la NNDKP, ceilalți de la ZRVP, RTPR, TZA și alte trei firme de avocați. Ce calități evidențiază ghidul juridic pentru fiecare dintre aceștia
    Mai multe proiecte de drept bancar ̸ financiar și M&A vor fi reluate sau demarate în viitorul apropiat. Laura Rudnyanszky, Legal Officer pentru România - Teleperformance Group: Departamentul juridic va rămâne solicitat la maximum în perioada urmatoare, ca urmare a reluării activității economice de către majoritatea clienților noștri din toată lumea
    Raluca Năstase s-a alăturat RTPR pe poziția de Partener. Costin Tărăcilă (Managing Partner): Venirea Ralucăi reflectă strategia noastră de a consolida practica de real estate și de a atrage avocați dintre cei mai talentați și apreciați
    Povestea fascinantă a unui avocat român stabilit în Germania. Pe ruta profesională București-Viena-Heidelberg, alături de Michaela Braun Noviello și câteva considerații despre sistemele de învățământ, modul de lucru, relațiile profesionale, practica și proiectele de extindere în Viena și Cluj
    Cum trec departamentele juridice ale marilor companii prin criza medicală. Cristina Costache, Legal Manager Strauss România: Echipa nu a cedat presiunii și s-a comportat de o manieră ireproșabilă
    Grupul E-INFRA a dus la capăt mai multe proiecte de infrastructură la care s-a lucrat intens în ultimele luni. Adina Calfa, Group General Counsel: Diferența pe care o câștigăm în experiența de management în perioada aceasta este aceea pe care o câștigă un pilot după ce a traversat o furtună și a aterizat forțat pe o autostradă
    Frații Micula câștigă și continuă ofensiva legală împotriva statului român în instanțele americane pentru recunoașterea unei datorii de 356 mil. $. Ei cer României să achite și onorariile avocațiale, la nivel de 675 $ pentru un partener și 175 $ pentru un legal assistant
    Ciprioții de la EP Wind Project (Rom) Six Ltd. cheamă România la arbitraj. Ministerul Economiei trebuie să aleagă consorțiul care se va ”bate” la ICSID cu avocații King & Spalding
    Schoenherr lansează ghidul regional „Finanțarea startup-urilor”
    LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță
    In-houseLegal.ro | Consilierii juridici din companii au continuat să ofere asistență juridică pentru activitatea uzuală, însă au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență. Dr. Sabin Taclit, Legal Manager NextGen: În domeniul telecomunicatiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse
    Avocatura penalistă este și va rămâne un “sport de contact” direct, atât cu clientul, cât și cu organele judiciare. Gabriel Albu, Managing Partner Albu-Legal: Pentru viitor anticipăm o creștere substanțială a volumului de activitate, astfel încât ne punem problema măririi echipei
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...