Afișarea recenziilor în comerțul online – viitoare obligații legale, dar și potențial avantaj competitiv
18 Mai 2020 Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, și Andreea Bîră, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal România
Directiva UE 2019/2161, care urmărește îmbunătățirea respectării normelor Uniunii Europene în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestora, a intrat în vigoare în noiembrie 2019.
| |
|
Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, si Andreea Bîră, Senior Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal România |
Actuala criză, cauzată de pandemia de COVID-19, a schimbat modul în care cei mai mulți oameni obișnuiau să își facă cumpărăturile, chiar și în cazul produselor necesare în mod curent. Comerțul online beneficiază de o creștere a cererii cu mult peste cea estimată anterior crizei și tot mai mulți operatori economici analizează posibilitatea de a își muta afacerea în mediul virtual.
Consumatorii obișnuiți să meargă la magazin pentru a vedea de aproape și a atinge produsele vor avea nevoie, în acest nou context, de alte criterii de diferențiere pentru articolele căutate, iar recenziile lăsate de ceilalți clienți pot reprezenta un astfel de criteriu și pot influența decizia de cumpărare.
Studiile realizate arată că cei mai mulți consumatori făceau și până acum o cercetare temeinică cu privire la produsele pe care intenționau să le achiziționeze online. Cu scopul de a spori nivelul de protecție a consumatorilor și de a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, legiuitorul european a introdus, încă de anul trecut, noi reglementări în domeniu, pe baza estimărilor privind creșterea comerțului online. Iar aceste modificări se dovedesc, acum, cu atât mai necesare.
Consumatorii obișnuiți să meargă la magazin pentru a vedea de aproape și a atinge produsele vor avea nevoie, în acest nou context, de alte criterii de diferențiere pentru articolele căutate, iar recenziile lăsate de ceilalți clienți pot reprezenta un astfel de criteriu și pot influența decizia de cumpărare.
Studiile realizate arată că cei mai mulți consumatori făceau și până acum o cercetare temeinică cu privire la produsele pe care intenționau să le achiziționeze online. Cu scopul de a spori nivelul de protecție a consumatorilor și de a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, legiuitorul european a introdus, încă de anul trecut, noi reglementări în domeniu, pe baza estimărilor privind creșterea comerțului online. Iar aceste modificări se dovedesc, acum, cu atât mai necesare.
Când devin obligatorii noile reglementări în România
Directiva UE 2019/2161, care urmărește îmbunătățirea respectării normelor Uniunii Europene în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestora, a intrat în vigoare în noiembrie 2019. Statele membre, inclusiv România, trebuie să adopte și să publice actele necesare transpunerii directivei în legislația națională până pe data de 28 noiembrie 2021. Noile dispoziții, ce ar trebui să modifice și să completeze, printre altele, prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, trebuie să devină aplicabile începând din 28 mai 2022.
Unele dintre modificările ce urmează să fie aduse legislației naționale privind protecția consumatorilor prezintă un interes deosebit pentru sectorul comerțului online, având în vedere că vizează practici bine cunoscute utilizate de cea mai mare parte a jucătorilor de pe piață. Printre acestea se numără afișarea de recenzii din partea altor consumatori care au utilizat produsele comercializate sau oferirea posibilității utilizatorilor site-ului de a acorda note produselor.
Reglementarea recenziilor oferite de consumatori
Recenziile oferite de alți consumatori, fie sub formă de note, steluțe sau clasamente, reprezintă un element important pentru formarea percepției consumatorului cu privire la un anumit produs. Din acest motiv, comercianții vor fi obligați să ofere mai multe informații cu privire la recenziile pe care le afișează.
Astfel, în cazul în care un comerciant oferă acces la recenziile consumatorilor privind produsele, vor fi considerate semnificative informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul. Amintim că informațiile semnificative sunt cele de care consumatorul mediu are nevoie în contextul respectiv pentru a lua o decizie comercială în cunoștință de cauză.
În același timp, dacă un comerciant afirmă că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă este adevărat, această practică va fi considerată înșelătoare în orice situație.
Sancțiuni severe, dar și beneficii pentru participanții la piață
Directiva obligă statele să implementeze sancțiuni efective, proporționale și cu efect de descurajare pentru cei care încalcă normele privind protecția consumatorilor. Astfel, în anumite situații, cum ar fi practici comerciale incorecte care afectează consumatori din mai multe state membre, sancțiunile pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului.
În România au fost dezbătute, în trecut, două proiecte legislative care propuneau sporirea sancțiunilor în acest domeniu și calcularea lor ca procent din cifra de afaceri a comerciantului. Una din aceste propuneri se află încă în analiză în comisiile de specialitate ale Senatului.
Dincolo de sancțiunile severe, noua legislație va avea implicații benefice asupra domeniului, având în vedere că anticipează așteptările consumatorilor, care nu se mai limitează la cumpărarea unui produs, ci își doresc o întreagă experiență de cumpărături. Și, având în vedere situația actuală, ar fi preferabil ca această experiență să fie una online.
În acest context, transparentizarea recenziilor afișate de magazinele online ar trebui să fie privită nu atât ca obligație legală, ci mai mult ca oportunitate de a câștiga încrederea consumatorilor. Astfel, magazinele online trebuie să își revizuiască termenii și condițiile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, sau, după caz, modificărilor legislative ce se conturează la orizont și pentru a evita eventualele sancțiuni, ci și pentru a răspunde exigențelor tot mai mari din partea unor consumatori tot mai conectați.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 3761 / 5643 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Popescu & Asociații, singura firmă independentă locală evidențiată la gala ”The Lawyer European Awards”
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea a trei contracte de operare și mentenanță (O&M) cu EnergoBit pentru trei parcuri fotovoltaice cu o capacitate totală de peste 360 MW
Care sunt liniile de forță ale practicii de Concurență de la PNSA, apreciată de ghidurile internaționale pentru expertiza profundă, reflexele rapide și capacitatea de a duce la capăt mandate complexe | De vorbă cu Mihaela Ion (Partener) despre tendințele pieței, modul în care lucrează avocații, disciplina procedurală și gândirea strategică în proiectele în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Refinitiv Legal Advisers - Q3 2025 | Piața de M&A a continuat să crească, în primele nouă luni, pe piețele emergente și la nivel nivel global, chiar dacă numărul tranzacțiilor este în scădere. Europa prinde viteză, iar Estul continentului redevine un teritoriu în care investitorii strategici și financiari caută randament. CMS își menține pozițiile de top la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar Kinstellar rămâne în Top 15
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





