Ajustarea pretului contractelor de achizitie publica|sectoriala
30 Ianuarie 2019 Vass Lawyers
Prevederile Instructiunilor se aplica procedurilor de atribuire si contractelor/acordurilor-cadru aflate in derulare la data publicarii acestora, indiferent de legea care le este aplicabila, precum si procedurilor de atribuire si contractelor/acordurilor-cadru ce vor fi incheiate dupa intrarea acesteia in vigoare.
In Monitorul Oficial nr 32 din data de 11 ianuarie 2019 au fost publicate Instructiunile presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr 2 din 21 decembrie 2018 privind ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala (Instructiunile).
Instructiunile stabilesc conditiile si modalitatile de aplicare a prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale in ceea ce priveste ajustarea pretului contractelor, respectiv:
→ revizuirea pretului – aplicarea, la contravaloarea prestatiei efectuate de catre contractant in conformitate cu obligatiile contractuale, a unui coeficient de ajustare, indiferent de aparitia sau nu a unei situatii imprevizibile; si
Instructiunile stabilesc conditiile si modalitatile de aplicare a prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale in ceea ce priveste ajustarea pretului contractelor, respectiv:
→ revizuirea pretului – aplicarea, la contravaloarea prestatiei efectuate de catre contractant in conformitate cu obligatiile contractuale, a unui coeficient de ajustare, indiferent de aparitia sau nu a unei situatii imprevizibile; si
→ actualizarea pretului – aplicarea unui coeficient de actualizare a anumitor elemente constitutive ale pretului contractului, afectate de aparitia unei situatii imprevizibile in sensul prevazut de lege, chiar si in conditiile in care ajustarea pretului nu a fost prevazuta prin documentatia de atribuire/contract.
REVIZUIREA PRETULUI CONTRACTULUI
Modul concret de ajustare a pretului contractului si/sau a unor elemente constitutive ale acestui pret trebuie sa fie stabilit inainte de initierea procedurii de atribuire a respectivului contract.
Instructiunile introduc o noua formula de ajustare a pretului care sa reflecte mult mai corect in pretul contractului preturile reale din piata.
In cazul procedurilor in derulare sau in cazul contractelor in derulare care au avut prevazuta ajustarea pretului contractului in documentatia de atribuire, autoritatea contractanta va aproba, la solicitarea contractantului, inlocuirea formulei de ajustare cu noua formula. Aceasta inlocuire de formula, odata aprobata, va ramane valabila pe toata durata contractului, nefiind acceptata revenirea la formula initiala din contract din momentul schimbarii pana la finalizarea acestuia.
In vederea revizuirii pretului contractului, autoritatea/entitatea contractanta va introduce, atat in documentatia de atribuire, cat si in contract, o formula de ajustare/revizuire a pretului contractului. In caz contrar, autoritatea/entitatea contractanta va putea utiliza doar actualizarea pretului.
Autoritatea/entitatea contractanta va aplica formula de ajustare/revizuire la fiecare aplicatie de plata, pe intreaga durata a derularii contractului.
In situatia ajustarii pretului contractului prin revizuire, semnarea unui act aditional la contract nu este necesara.
ACTUALIZAREA PRETULUI CONTRACTULUI
Pretul se va ajusta prin actualizarea elementelor de cost/pret care au suferit modificari, ori de cate ori se constata aparitia unei situatii imprevizibile, aparute oricand pe perioada derularii procedurii de atribuire si/sau pe perioada de indeplinire a contractului, in cazul aparitiei unor imprejurari care lezeaza interesele comerciale legitime ale partilor si care nu au putut fi prevazute la data depunerii ofertei, respectiv a incheierii contractului.
Actualizarea pretului contractului va fi realizata odata cu semnarea contractului, daca este cazul, si ori de cate ori se constata aparitia unei situatii imprevizibile, indiferent de durata de indeplinire a contractului.
Instructiunile definesc situatia imprevizibila ca fiind un eveniment care, fara a intra in sfera fortei majore, nu putea fi prevazut in momentul depunerii ofertei, fiind mai presus de controlul partilor contractante, care nu se datoreaza greselii sau culpei acestora si care are ca efect crearea unei disproportii de prestatii intre parti, afectand interesele comerciale legitime ale uneia dintre acestea. Instructiunile exemplifica o serie de situatii care sunt prezumate a fi situatii imprevizibile, cum ar fi: modificari legislative sau acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului, modificarea salariului minim aplicabil, etc.
Actualizarea aplicata pretului contractului trebuie sa evidentieze influenta pe care o exercita modificarea in pretul unitar si/sau total ofertat initial.
Coeficientul de actualizare se aplica la nivel de pret unitar, ca urmare a unei solicitari a contractantului, sau, dupa caz, a autoritatii/entitatii contractante, solicitantul avand obligatia de a justifica solicitarea respectiva. Decontarea se realizeaza la nivelul valorii calculate pe baza prestatiilor efectuate si a preturilor unitare astfel actualizate.
Pretul va fi actualizat, fie odata cu semnarea contractului/acordului-cadru, fie ulterior, prin act aditional la acesta.
DOMENIU DE APLICARE
Prevederile Instructiunilor se aplica procedurilor de atribuire si contractelor/acordurilor-cadru aflate in derulare la data publicarii acestora, indiferent de legea care le este aplicabila, precum si procedurilor de atribuire si contractelor/acordurilor-cadru ce vor fi incheiate dupa intrarea acesteia in vigoare.
Instructiunile cuprind, de asemenea, si dispozitii cu privire la legea aplicabila in cazul contractelor incheiate ca urmare a finalizarii unei proceduri de atribuire initiate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
In orice caz, autoritatile/entitatile contractante au obligatia de a elabora o nota justificativa in cazul modificarii contractelor in conditiile Instructiunilor, prin care se va argumenta incadrarea in prevederile legale care reglementeaza situatiile in care este posibila efectuarea modificarilor contractuale respective.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 5570 / 5671 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





