ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat în sprijinul economiei în contextul pandemiei de COVID-19

27 Martie 2020   |   Miruna Suciu (Managing Partner), Andrei Georgescu (Partener) si Andrei Nicolescu (Associate) - Suciu Popa

În data de 20 martie 2020, CE a propus activarea clauzei generale de evadare a Pactului de stabilitate și creștere („SGP”), ca parte a strategiei sale de a răspunde rapid, cu forță și în mod coordonat la pandemia COVID-19.

De la stanga la dreapta: Andrei Georgescu (Partener), Miruna Suciu (Managing Partner) si Andrei Nicolescu (Associate) - Suciu Popa

 
 

Date concrete

În data de 19 martie 2020, Comisia Europeană („CE”) a adoptat Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat pentru a sprijini economia pe parcursul actualei pandemii de COVID-19, menit să completeze posibilitățile numeroase pe care statele membre le au la dispoziție pentru a concepe măsuri în în conformitate cu normele existente privind ajutoarele de stat ale UE, astfel cum acestea sunt prevăzute în Comunicarea privind un răspuns economic coordonat la pandemia COVID-19, din 13 martie 2020.

Normele privind ajutorul de stat permit statelor membre să întreprindă acțiuni rapide și eficiente pentru a sprijini cetățenii și companiile, în special întreprinderile mici și mijlocii, care se confruntă cu dificultăți economice din cauza pandemiei COVID-19.

Articolul 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene permite Statelor Membre să ia diferite măsuri, inclusiv, fără a se limita la următoarele:

·      →   Adoptarea de măsuri care nu intră în sfera de aplicare a controlului ajutoarelor de stat (de exemplu, fonduri naționale acordate serviciilor de sănătate sau altor servicii publice pentru combaterea COVID-19);

·         Acționarea prin măsuri de sprijin public care sunt disponibile pentru companii (de ex. subvenții salariale, suspendarea plăților privind impozitele , taxa pe valoarea adăugată sau contribuții sociale);

·         Suport financiar direct pentru consumatori (de exemplu, în cazul serviciilor anulate sau a biletelor care nu sunt rambursate);

·         Compensarea companiilor pentru daunele cauzate direct de apariția excepțională a pandemiei COVID-19 și ajutarea acestora să facă față deficitului de lichiditate (de exemplu, pentru sectoare precum turism, transport, hoteluri sau restaurante).

Cu toate acestea, în cazul în care pandemia COVID-19 este de natură necesară permiterii utilizării articolului 107 alineatul (3) litera (b) TFUE (așa cum s-a întâmplat deja în Italia), Comisia va evalua, în urma unei abordări de la caz la caz, aprobarea suplimentară a unor măsuri de sprijin național pentru remedierea unor perturbări grave pentru economia statului membru evaluat (de exemplu, așa cum s-a întâmplat deja în Franța, Danemarca și Germania

În data de 20 martie 2020, CE a propus activarea clauzei generale de evadare a Pactului de stabilitate și creștere („SGP”), ca parte a strategiei sale de a răspunde rapid, cu forță și în mod coordonat la pandemia COVID-19. Odată avizată de CE, aceasta va permite statelor membre să întreprindă măsuri pentru soluționarea adecvată a crizei, în timp ce se vor putea îndepărta de cerințele bugetare care se vor aplica în mod normal în cadrul fiscal european.

Această propunere urmărește adoptarea de către CE a unui cadru temporar pentru ajutoarele de stat, care să permită statelor membre să se asigure că rămâne suficientă lichiditate pentru întreprinderile de toate tipurile și să păstreze continuitatea activității economice în timpul și după pandemia COVID-19 și se datorează faptului că CE consideră că este necesară o flexibilitate mai extinsă în cadrul SGP pentru a proteja cetățenii și întreprinderile europene de consecințele acestei crize și pentru a sprijini economia în urma pandemiei.


Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat

Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat având drept scop sprijinirea economiei în contextul focarului COVID-19, bazat pe articolul 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, recunoaște că întreaga economie a UE se confruntă cu o perturbare gravă. Pentru a remedia acest lucru, cadrul legal temporar prevede cinci tipuri de ajutor:

(i)  Subvenții directe, avantaje fiscale selective și plăți în avans: statele membre vor putea să stabilească scheme de acordare de până la 800.000 EUR unei companii pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichiditate;

(ii)  Garanții de stat pentru împrumuturi contractate de companii de la bănci: statele membre vor putea oferi garanții de stat pentru a se asigura că băncile continuă să ofere împrumuturi clienților care au nevoie de ele;

(iii) Împrumuturi publice subvenționate către companii: statele membre vor putea acorda împrumuturi cu rate de dobândă favorabile companiilor. Aceste împrumuturi pot ajuta întreprinderile să acopere capitalul de lucru imediat și nevoile de investiții;

(iv) Garanții pentru băncile care canalizează ajutoarele de stat către economia reală: Unele state membre intenționează să se bazeze pe capacitățile de creditare existente ale băncilor și să le utilizeze ca canal de sprijin pentru întreprinderi - în special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Cadrul clarifică faptul că un astfel de ajutor este considerat ajutor direct pentru clienții băncilor, nu pentru băncile în sine și oferă îndrumări cu privire la modul de a asigura o denaturare minimă a concurenței între bănci;

(v) Asigurare de credit la export pe termen scurt: Cadrul introduce o flexibilitate suplimentară cu privire la modul de a demonstra că anumite țări nu reprezintă riscuri comerciale, permițând astfel asigurarea de către stat a unei asigurări de credit de export pe termen scurt.

Toate cele menționate mai sus vor avea loc dacă anumite condiții, menționate în cadrul legal temporar, vor fi îndeplinite de companiile care solicită ajutor.

Cadrul va fi pus în aplicare până la sfârșitul lunii decembrie 2020. În vederea asigurării securității juridice, Comisia va evalua înainte de această dată dacă este necesar să fie prelungită.

https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/sa_covid19_temporary-framework.pdf

Additional useful information

Questions and answers: Commission proposes activating fiscal framework's general escape clause to respond to coronavirus pandemic

With the following questions answered:

·      ►   What is the general escape clause?

·         Why is the Commission proposing to activate the general escape clause now?

·         How will the clause be activated? What are the next steps?

·         How will you take into account fiscal sustainability concerns?

·         How long will the general escape clause remain in effect?

·         What is the difference between the flexibility permitted by the general escape clause and the ‘unusual events' flexibility clause?

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_500


State Aid approved schemes:

France: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_503

Denmark: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_505

Germany: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_504

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3885 / 5483
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
    Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
    Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...