ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat în sprijinul economiei în contextul pandemiei de COVID-19

27 Martie 2020   |   Miruna Suciu (Managing Partner), Andrei Georgescu (Partener) si Andrei Nicolescu (Associate) - Suciu Popa

În data de 20 martie 2020, CE a propus activarea clauzei generale de evadare a Pactului de stabilitate și creștere („SGP”), ca parte a strategiei sale de a răspunde rapid, cu forță și în mod coordonat la pandemia COVID-19.

De la stanga la dreapta: Andrei Georgescu (Partener), Miruna Suciu (Managing Partner) si Andrei Nicolescu (Associate) - Suciu Popa

 
 

Date concrete

În data de 19 martie 2020, Comisia Europeană („CE”) a adoptat Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat pentru a sprijini economia pe parcursul actualei pandemii de COVID-19, menit să completeze posibilitățile numeroase pe care statele membre le au la dispoziție pentru a concepe măsuri în în conformitate cu normele existente privind ajutoarele de stat ale UE, astfel cum acestea sunt prevăzute în Comunicarea privind un răspuns economic coordonat la pandemia COVID-19, din 13 martie 2020.

Normele privind ajutorul de stat permit statelor membre să întreprindă acțiuni rapide și eficiente pentru a sprijini cetățenii și companiile, în special întreprinderile mici și mijlocii, care se confruntă cu dificultăți economice din cauza pandemiei COVID-19.

Articolul 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene permite Statelor Membre să ia diferite măsuri, inclusiv, fără a se limita la următoarele:

·      →   Adoptarea de măsuri care nu intră în sfera de aplicare a controlului ajutoarelor de stat (de exemplu, fonduri naționale acordate serviciilor de sănătate sau altor servicii publice pentru combaterea COVID-19);

·         Acționarea prin măsuri de sprijin public care sunt disponibile pentru companii (de ex. subvenții salariale, suspendarea plăților privind impozitele , taxa pe valoarea adăugată sau contribuții sociale);

·         Suport financiar direct pentru consumatori (de exemplu, în cazul serviciilor anulate sau a biletelor care nu sunt rambursate);

·         Compensarea companiilor pentru daunele cauzate direct de apariția excepțională a pandemiei COVID-19 și ajutarea acestora să facă față deficitului de lichiditate (de exemplu, pentru sectoare precum turism, transport, hoteluri sau restaurante).

Cu toate acestea, în cazul în care pandemia COVID-19 este de natură necesară permiterii utilizării articolului 107 alineatul (3) litera (b) TFUE (așa cum s-a întâmplat deja în Italia), Comisia va evalua, în urma unei abordări de la caz la caz, aprobarea suplimentară a unor măsuri de sprijin național pentru remedierea unor perturbări grave pentru economia statului membru evaluat (de exemplu, așa cum s-a întâmplat deja în Franța, Danemarca și Germania

În data de 20 martie 2020, CE a propus activarea clauzei generale de evadare a Pactului de stabilitate și creștere („SGP”), ca parte a strategiei sale de a răspunde rapid, cu forță și în mod coordonat la pandemia COVID-19. Odată avizată de CE, aceasta va permite statelor membre să întreprindă măsuri pentru soluționarea adecvată a crizei, în timp ce se vor putea îndepărta de cerințele bugetare care se vor aplica în mod normal în cadrul fiscal european.

Această propunere urmărește adoptarea de către CE a unui cadru temporar pentru ajutoarele de stat, care să permită statelor membre să se asigure că rămâne suficientă lichiditate pentru întreprinderile de toate tipurile și să păstreze continuitatea activității economice în timpul și după pandemia COVID-19 și se datorează faptului că CE consideră că este necesară o flexibilitate mai extinsă în cadrul SGP pentru a proteja cetățenii și întreprinderile europene de consecințele acestei crize și pentru a sprijini economia în urma pandemiei.


Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat

Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat având drept scop sprijinirea economiei în contextul focarului COVID-19, bazat pe articolul 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, recunoaște că întreaga economie a UE se confruntă cu o perturbare gravă. Pentru a remedia acest lucru, cadrul legal temporar prevede cinci tipuri de ajutor:

(i)  Subvenții directe, avantaje fiscale selective și plăți în avans: statele membre vor putea să stabilească scheme de acordare de până la 800.000 EUR unei companii pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichiditate;

(ii)  Garanții de stat pentru împrumuturi contractate de companii de la bănci: statele membre vor putea oferi garanții de stat pentru a se asigura că băncile continuă să ofere împrumuturi clienților care au nevoie de ele;

(iii) Împrumuturi publice subvenționate către companii: statele membre vor putea acorda împrumuturi cu rate de dobândă favorabile companiilor. Aceste împrumuturi pot ajuta întreprinderile să acopere capitalul de lucru imediat și nevoile de investiții;

(iv) Garanții pentru băncile care canalizează ajutoarele de stat către economia reală: Unele state membre intenționează să se bazeze pe capacitățile de creditare existente ale băncilor și să le utilizeze ca canal de sprijin pentru întreprinderi - în special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Cadrul clarifică faptul că un astfel de ajutor este considerat ajutor direct pentru clienții băncilor, nu pentru băncile în sine și oferă îndrumări cu privire la modul de a asigura o denaturare minimă a concurenței între bănci;

(v) Asigurare de credit la export pe termen scurt: Cadrul introduce o flexibilitate suplimentară cu privire la modul de a demonstra că anumite țări nu reprezintă riscuri comerciale, permițând astfel asigurarea de către stat a unei asigurări de credit de export pe termen scurt.

Toate cele menționate mai sus vor avea loc dacă anumite condiții, menționate în cadrul legal temporar, vor fi îndeplinite de companiile care solicită ajutor.

Cadrul va fi pus în aplicare până la sfârșitul lunii decembrie 2020. În vederea asigurării securității juridice, Comisia va evalua înainte de această dată dacă este necesar să fie prelungită.

https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/sa_covid19_temporary-framework.pdf

Additional useful information

Questions and answers: Commission proposes activating fiscal framework's general escape clause to respond to coronavirus pandemic

With the following questions answered:

·      ►   What is the general escape clause?

·         Why is the Commission proposing to activate the general escape clause now?

·         How will the clause be activated? What are the next steps?

·         How will you take into account fiscal sustainability concerns?

·         How long will the general escape clause remain in effect?

·         What is the difference between the flexibility permitted by the general escape clause and the ‘unusual events' flexibility clause?

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_500


State Aid approved schemes:

France: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_503

Denmark: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_505

Germany: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_504

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 4032 / 5630
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni AT1 de 500 milioane Euro lansată de Banca Transilvania pe piețele externe
    Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
    Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
    Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
    Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
    Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
    Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
    LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...