ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat în sprijinul economiei în contextul pandemiei de COVID-19

27 Martie 2020   |   Miruna Suciu (Managing Partner), Andrei Georgescu (Partener) si Andrei Nicolescu (Associate) - Suciu Popa

În data de 20 martie 2020, CE a propus activarea clauzei generale de evadare a Pactului de stabilitate și creștere („SGP”), ca parte a strategiei sale de a răspunde rapid, cu forță și în mod coordonat la pandemia COVID-19.

De la stanga la dreapta: Andrei Georgescu (Partener), Miruna Suciu (Managing Partner) si Andrei Nicolescu (Associate) - Suciu Popa

 
 

Date concrete

În data de 19 martie 2020, Comisia Europeană („CE”) a adoptat Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat pentru a sprijini economia pe parcursul actualei pandemii de COVID-19, menit să completeze posibilitățile numeroase pe care statele membre le au la dispoziție pentru a concepe măsuri în în conformitate cu normele existente privind ajutoarele de stat ale UE, astfel cum acestea sunt prevăzute în Comunicarea privind un răspuns economic coordonat la pandemia COVID-19, din 13 martie 2020.

Normele privind ajutorul de stat permit statelor membre să întreprindă acțiuni rapide și eficiente pentru a sprijini cetățenii și companiile, în special întreprinderile mici și mijlocii, care se confruntă cu dificultăți economice din cauza pandemiei COVID-19.

Articolul 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene permite Statelor Membre să ia diferite măsuri, inclusiv, fără a se limita la următoarele:

·      →   Adoptarea de măsuri care nu intră în sfera de aplicare a controlului ajutoarelor de stat (de exemplu, fonduri naționale acordate serviciilor de sănătate sau altor servicii publice pentru combaterea COVID-19);

·         Acționarea prin măsuri de sprijin public care sunt disponibile pentru companii (de ex. subvenții salariale, suspendarea plăților privind impozitele , taxa pe valoarea adăugată sau contribuții sociale);

·         Suport financiar direct pentru consumatori (de exemplu, în cazul serviciilor anulate sau a biletelor care nu sunt rambursate);

·         Compensarea companiilor pentru daunele cauzate direct de apariția excepțională a pandemiei COVID-19 și ajutarea acestora să facă față deficitului de lichiditate (de exemplu, pentru sectoare precum turism, transport, hoteluri sau restaurante).

Cu toate acestea, în cazul în care pandemia COVID-19 este de natură necesară permiterii utilizării articolului 107 alineatul (3) litera (b) TFUE (așa cum s-a întâmplat deja în Italia), Comisia va evalua, în urma unei abordări de la caz la caz, aprobarea suplimentară a unor măsuri de sprijin național pentru remedierea unor perturbări grave pentru economia statului membru evaluat (de exemplu, așa cum s-a întâmplat deja în Franța, Danemarca și Germania

În data de 20 martie 2020, CE a propus activarea clauzei generale de evadare a Pactului de stabilitate și creștere („SGP”), ca parte a strategiei sale de a răspunde rapid, cu forță și în mod coordonat la pandemia COVID-19. Odată avizată de CE, aceasta va permite statelor membre să întreprindă măsuri pentru soluționarea adecvată a crizei, în timp ce se vor putea îndepărta de cerințele bugetare care se vor aplica în mod normal în cadrul fiscal european.

Această propunere urmărește adoptarea de către CE a unui cadru temporar pentru ajutoarele de stat, care să permită statelor membre să se asigure că rămâne suficientă lichiditate pentru întreprinderile de toate tipurile și să păstreze continuitatea activității economice în timpul și după pandemia COVID-19 și se datorează faptului că CE consideră că este necesară o flexibilitate mai extinsă în cadrul SGP pentru a proteja cetățenii și întreprinderile europene de consecințele acestei crize și pentru a sprijini economia în urma pandemiei.


Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat

Cadrul legal temporar pentru măsurile de ajutor de stat având drept scop sprijinirea economiei în contextul focarului COVID-19, bazat pe articolul 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, recunoaște că întreaga economie a UE se confruntă cu o perturbare gravă. Pentru a remedia acest lucru, cadrul legal temporar prevede cinci tipuri de ajutor:

(i)  Subvenții directe, avantaje fiscale selective și plăți în avans: statele membre vor putea să stabilească scheme de acordare de până la 800.000 EUR unei companii pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichiditate;

(ii)  Garanții de stat pentru împrumuturi contractate de companii de la bănci: statele membre vor putea oferi garanții de stat pentru a se asigura că băncile continuă să ofere împrumuturi clienților care au nevoie de ele;

(iii) Împrumuturi publice subvenționate către companii: statele membre vor putea acorda împrumuturi cu rate de dobândă favorabile companiilor. Aceste împrumuturi pot ajuta întreprinderile să acopere capitalul de lucru imediat și nevoile de investiții;

(iv) Garanții pentru băncile care canalizează ajutoarele de stat către economia reală: Unele state membre intenționează să se bazeze pe capacitățile de creditare existente ale băncilor și să le utilizeze ca canal de sprijin pentru întreprinderi - în special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Cadrul clarifică faptul că un astfel de ajutor este considerat ajutor direct pentru clienții băncilor, nu pentru băncile în sine și oferă îndrumări cu privire la modul de a asigura o denaturare minimă a concurenței între bănci;

(v) Asigurare de credit la export pe termen scurt: Cadrul introduce o flexibilitate suplimentară cu privire la modul de a demonstra că anumite țări nu reprezintă riscuri comerciale, permițând astfel asigurarea de către stat a unei asigurări de credit de export pe termen scurt.

Toate cele menționate mai sus vor avea loc dacă anumite condiții, menționate în cadrul legal temporar, vor fi îndeplinite de companiile care solicită ajutor.

Cadrul va fi pus în aplicare până la sfârșitul lunii decembrie 2020. În vederea asigurării securității juridice, Comisia va evalua înainte de această dată dacă este necesar să fie prelungită.

https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/sa_covid19_temporary-framework.pdf

Additional useful information

Questions and answers: Commission proposes activating fiscal framework's general escape clause to respond to coronavirus pandemic

With the following questions answered:

·      ►   What is the general escape clause?

·         Why is the Commission proposing to activate the general escape clause now?

·         How will the clause be activated? What are the next steps?

·         How will you take into account fiscal sustainability concerns?

·         How long will the general escape clause remain in effect?

·         What is the difference between the flexibility permitted by the general escape clause and the ‘unusual events' flexibility clause?

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_500


State Aid approved schemes:

France: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_503

Denmark: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_505

Germany: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_504

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3537 / 5135
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
    Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
    MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
    LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...