
Ce garanție oferă Airbnb gazdelor care folosesc platforma și în ce condiții pot beneficia de aceasta
04 Octombrie 2019
Alexandru Popa, associate Filip & CompanyGaranția reprezintă un beneficiu oferit de către Airbnb, astfel că în situațiile în care plata este refuzată în totalitate, gazda nu poate solicita oaspetelui plata Garanției.
![]() |
Alexandru Popa, associate Filip & Company |
Platforma Airbnb este folosită de peste 150 de milioane de utilizatori în 191 de țări. În România platforma a crescut în popularitate, atât pentru oaspeții care caută o alternativă hotelurilor, cât și pentru gazdele care, prin închirierea locuințelor doresc să își maximizeze veniturile pe care le obțin. Cu toate acestea, nu toți utilizatorii acordă suficientă atenție regulamentului platformei, riscând astfel să nu beneficieze de toate avantajele pe care aceasta le oferă. Unul dintre aceste avantaje constă într-o garanție de pana la 1.000.000 $ (Garanția) pe care platforma o acordă gazdelor.
Pentru a putea beneficia de Garanția din partea Airbnb, proprietarul trebuie sa urmeze niște pași clar stabiliți prin regulamentul platformei. Atenție totuși, Garanția oferă o acoperire de bază, regulamentul enumerând expres ceea ce nu intră sub protecția acesteia. Garanția se aplică automat fiecărei rezervări, nefiind necesar niciun demers în acest sens din partea gazdei. Cu toate acestea, se pare că în practică multe gazde nu reușesc să își recupereze banii și susțin că platforma prezintă un comportament discreționar când vine vorba despre admiterea solicitărilor de plată pentru repararea daunelor provocate de oaspeți, în special când este vorba despre sume considerabile. Motivele principale constau în lipsa documentației anterioare incidentului și în dificultatea de a dovedi vinovăția oaspetelui.
Pentru a putea beneficia de Garanția din partea Airbnb, proprietarul trebuie sa urmeze niște pași clar stabiliți prin regulamentul platformei. Atenție totuși, Garanția oferă o acoperire de bază, regulamentul enumerând expres ceea ce nu intră sub protecția acesteia. Garanția se aplică automat fiecărei rezervări, nefiind necesar niciun demers în acest sens din partea gazdei. Cu toate acestea, se pare că în practică multe gazde nu reușesc să își recupereze banii și susțin că platforma prezintă un comportament discreționar când vine vorba despre admiterea solicitărilor de plată pentru repararea daunelor provocate de oaspeți, în special când este vorba despre sume considerabile. Motivele principale constau în lipsa documentației anterioare incidentului și în dificultatea de a dovedi vinovăția oaspetelui.
Condițiile în care gazda poate beneficia de Garanția din partea Airbnb
Pentru a putea beneficia de Garanție, gazda trebuie în primul rând să respecte standardele impuse de Airbnb și să depună anumite diligențe. Standardele Airbnb prevăd o serie de reguli pentru a garanta siguranța atât a gazdelor, cât și a oaspeților. Printre aceste reguli regăsim interdicția gazdei de a încălca intimitatea oaspeților, de a avea un comportament discriminatoriu sau de a prezenta informații false în legătură cu proprietatea. Nerespectarea standardelor Airbnb duce la decăderea gazdei din dreptul de a beneficia de Garanție. Dacă standardele au fost respectate și gazda identifică pagube produse de oaspete, aceasta are timp să notifice Airbnb în 14 zile de la încetarea rezervării oaspetelui responsabil sau până la începerea unei noi rezervări, în funcție de care dintre cele două momente intervine primul.
Separat de notificare, gazda are la dispoziție 30 de zile de la producerea pagubei pentru a înainta un formular prin care să solicite Airbnb plata sumelor din Garanție. Cu toate acestea, dacă pagubele apar ca urmare unor fapte ce pot constitui infracțiuni, gazda va trebui să înainteze o plângere poliției și să prezinte o copie a acesteia odată cu solicitarea plății în vederea acoperirii daunelor. Ulterior, gazda trebuie să dovedească faptul că este proprietarul sau cel puțin posesorul legitim al bunurilor ce fac obiectul daunei, dar și că dauna a fost produsă de oaspete. Se acceptă dovezi sub diverse forme, inclusiv fotografii, înregistrări video sau rapoarte de evaluare adresate gazdei. Astfel, dacă gazda nu mai deține bonuri, facturi care sa dovedească dreptul său asupra bunurilor, le poate inventaria și fotografia înainte de începerea rezervării pentru a își maximiza șansele de a beneficia de Garanție.
Gazda va trebui să furnizeze și informații privind data și modul în care s-au produs pagubele, valoarea bunurilor, existența oricăror sarcini asupra bunurilor, dacă acestea erau asigurate sau beneficiau de o garanție separată, datele de identitate ale oaspetelui responsabil de producerea pagubei. Suplimentar, gazda trebuie să ofere Airbnb și informații privind data la care a contactat oaspetele responsabil de producerea daunei pentru a îi solicita repararea acesteia, precum si data la care oaspetele a refuzat să plătească. Observăm astfel că solicitarea către Airbnb privind plata Garanției poate fi realizată doar după ce s-a încercat obținerea despăgubirilor direct de la oaspete și acesta a refuzat. Ulterior, Airbnb va procesa solicitarea de plată a sumelor din Garanție într-un termen de 3 (trei) luni de la data la care gazda a furnizat toate informațiile si documentele solicitate.
Garanția acoperă totodată și situațiile în care viitoarele rezervări sunt afectate de evenimente ce intră sub incidența Garanției. Astfel, dacă un oaspete inundă locuința, iar lucrările de reparație sunt de durată, afectând rezervările viitoare, ce nu mai pot fi onorate, gazda ar putea primi inclusiv contravaloarea acestor rezervări.
Ce nu este acoperit de Garanția pentru gazdă
Regulamentul Airbnb conține atât o listă de bunuri, cât și o listă cu situații pentru care Garanția nu se va aplica. Cu titlu de exemplu menționăm metalele prețioase în formă neprelucrată, bani, titluri de valoare, animale, ambarcațiuni și vehicule (dacă acestea nu reprezintă chiar spațiul închiriat). Totodată, dacă bunurile distruse sunt picturi, fotografii, tapiserii, sculpturi, mobilier și bijuterii de epocă sau alte astfel de bunuri rare, cu valoare istorică si artistică, Garanția va acoperi doar înlocuirea acestora, în măsura în care aceasta este posibilă, precum și procesul de reparare și restaurare. Nu se vor acorda în schimb despăgubiri pentru distrugerea acestor bunuri dacă nu pot fi înlocuite cu altele similare sau reparate.
Garanția pentru gazdă se va aplica strict pentru perioada în care rezervarea este înregistrată pe platforma Airbnb, nu și după expirarea acesteia, indiferent dacă oaspetele și-a prelungit șederea cât timp acest aspect nu este înregistrat pe platformă. De asemenea, nu sunt acoperite nici daunele provocate de animale, insecte, fenomene naturale, consum excesiv de apă, gaz, electricitate, acte de terorism sau în cazul uzurii normale a bunurilor.
Totodată, se pare că plata despăgubirilor este refuzată dacă daunele au fost provocate în spații comune ale locuinței, iar oaspetele nu închiriază decât o parte a acesteia, daunele fiind considerate astfel în afara spațiului acoperit de Garanție.
Garanția în practică
Dacă solicitarea de plată este totuși admisă, gazda nu va primi valoarea inițială a bunurilor. Suma recuperată de gazdă va fi determinată de Airbnb ținând cont de prețul actual al bunului distrus (sau un alt bun asemănător atunci când unul identic nu mai există), din care va deduce valoarea pe care o consideră rezonabilă ținând cont de vechimea si condiția bunului la momentul producerii daunei.
Garanția reprezintă un beneficiu oferit de către Airbnb, astfel că în situațiile în care plata este refuzată în totalitate, gazda nu poate solicita oaspetelui plata Garanției. Pentru a obține despăgubiri din partea oaspetelui, se poate utiliza calea de drept comun, întemeiată pe prevederile Codului Civil. Recuperarea daunelor prin această modalitate se poate dovedi a fi dificilă având în vedere că majoritatea oaspeților nu sunt cetățeni români, aspect ce poate atrage incidența unei legi străine, dar și durata unui proces care este de multe ori imprevizibilă, precum și de costurile generate de acesta.
Ce pot face gazdele pentru o protecție suplimentară
De reținut este faptul că Garanția pentru gazdă nu reprezintă o poliță de asigurare și este recomandat ca proprietarii să încheie separat astfel de polițe care să acopere inclusiv riscurile care nu sunt incluse în garanția oferită de Airbnb.
Gazdele pot solicita și o garanție sub formă unui depozit separat din partea oaspeților atunci când aceștia fac rezervarea. Valoarea acestui depozit nu poate însă depăși 5.000$. Pentru a recupera eventualele daune cauzate de oaspete, gazda va trebui să efectueze cererea prin intermediul platformei Airbnb, iar oaspetele trebuie să accepte cererea sau aceasta să fie aprobată prin mediere de către Airbnb. Prin constituirea acestui depozit, oaspetele își dă acordul ca, în situația în care Airbnb consideră justificată solicitarea gazdei, să poate retrage suma necesară reparațiilor din contul oaspetelui. Regulamentul Airbnb interzice solicitarea depozitelor cash sub sancțiunea excluderii de pe platformă. Astfel, nici în această situație gazda nu are siguranța obținerii despăgubirilor. Oaspetele nu are obligația de a accepta plata despăgubirilor la solicitarea gazdei, iar pentru medierea oferită de Airbnb trebuie urmat același proces prin care să se facă dovada calității de proprietar și a producerii pagubei. Cu toate acestea, simplul fapt că în urma procedurii de mediere oaspetele poate fi totuși obligat la plata despăgubirilor poate stimula un comportament mai prudent din partea acestuia pe parcursul șederii.
Pentru a beneficia de Garanția oferită de Airbnb, gazdele trebuie să fie diligente și să furnizeze toate documentele și informațiile solicitate în vederea acordării despăgubirilor. Totodată, nu trebuie să se bazeze în totalitate pe Garanție și este recomandată luarea unor măsuri suplimentare de precauție si protecție. Înainte de a apela la serviciile Airbnb recomandăm citirea cu atenție a tuturor termenilor si condițiilor Airbnb pentru maximizarea șanselor de a beneficia de Garanție și de alte beneficii oferite.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4444 / 5542 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
DocProcess se alătură grupului francez AGENA3000, odată cu finalizarea cu succes a exit-ului de către Morphosis Capital și fondatori | Ce avocați au lucrat în tranzacție
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...