Derularea contractelor de locațiune în contextul declarării stării de urgență și OUG 29|2020
25 Martie 2020 Roxana Negutu (Partener) si Alexandra Davidoiu (Senior Associate) - Voicu & Filipescu
În scopul de a minimiza pe cât posibil repercusiunile negative ale limitărilor inerente stării de urgență, prin O.U.G. nr. 29/2020 au fost luate măsuri de protejare a întreprinderilor mici și mijlocii, a membrilor profesiilor liberale, federațiilor sportive naționale și cluburilor sportive.
Prin Ordonanțele Militare nr 1 și 2 adoptate pe parcursul stării de urgență au fost instituite o serie de limitări după cum urmează. :
(i) începând cu data de 18.03.2020 au fost suspendate activitățile de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației anumitor activități, precum și
(ii) începând cu data de 22.03.2020 au fost suspendate activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie.
(i) începând cu data de 18.03.2020 au fost suspendate activitățile de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației anumitor activități, precum și
(ii) începând cu data de 22.03.2020 au fost suspendate activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie.
În scopul de a minimiza pe cât posibil repercusiunile negative ale limitărilor inerente stării de urgență, prin O.U.G. nr. 29/2020 au fost luate măsuri de protejare a întreprinderilor mici și mijlocii, a membrilor profesiilor liberale, federațiilor sportive naționale și cluburilor sportive. Aceste măsuri prezintă relevanță asupra contractelor în curs de derulare, inclusiv în ceea ce privește executarea contractelor de locațiune.
Prin art. X alin. (1) al O.U.G. 29/2020 se reglementează amânarea plății chiriilor și utilităților aferente spațiului cu destinația de sediu social ori secundar de către categoriile mai sus menționate în următoarele situații:
→ beneficiarii și-au întrerupt total ori parțial activitatea ca urmare a deciziilor autorităților pe parcursul stării de urgență;
→ beneficiarii dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
Până în prezent nu a fost adoptat și publicat documentul legislativ care reglementează condițiile și procedura emiterii certificatelor de situații de urgență.
Conform art. X alin. (2) al aceluiași act normativ, întreprinderile mici și mijlocii pot invoca, pe baza certificatului de situație de urgență, forța majoră însă numai după parcurgerea fazei renegocierii între părți.
Partenerii contractuali sunt astfel încurajați să deschidă calea negocierilor cu privire la calendarul ori eșalonarea plăților amânate, ulterior încetării stării de urgență, nefiind vorba de o exonerare a obligațiilor de plată ale locatarului.
Potrivit prevederilor art. V alin. (1) din O.U.G. nr. 29/2020, termenul de plată a primei rate aferentă impozitului datorat de locator pe clădiri se prorogă cu 3 luni, respectiv până la data de 30.06.2020.
La acest moment, legiuitorul român a încercat reglementarea unor instrumente care să minimizeze efectele măsurilor restrictive impuse pe perioada stării de urgență, implementarea practică a acestora în contractele de locațiune, implică soluția prudentă a negocierilor și adaptării contractelor de către părți având la bază clauzele deja agreate și ținând cont de specificul relației parteneriale construită între acestea.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 4022 / 5630 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni AT1 de 500 milioane Euro lansată de Banca Transilvania pe piețele externe
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





