ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Un prim pas în simplificarea procedurilor de autorizare a executării lucrărilor de construcții

04 Noiembrie 2019   |   Simona Iacob, Avocat Coordonator Senior, Diana Stan, Avocat Colaborator Senior, și Florin Geană, Avocat Colaborator la Reff & Asociații, societatea de avocați membră a rețelei Deloitte Legal

Noua reglementare clarifică regimul aplicabil anumitor lucrări de construire prin excluderea expresă a acestora de la procedura de autorizare și, totodată, susține protejarea patrimoniului cultural prin simplificarea procedurii de avizare pentru lucrările expres prevăzute.

Simona Iacob, Avocat Coordonator Senior, Diana Stan, Avocat Colaborator Senior, si Florin Geană, Avocat Colaborator la Reff & Asociatii

 
 
Procedurile de avizare pentru o serie de lucrări de construire se simplifică prin eliminarea necesității unor avize prealabile și scurtarea termenelor pentru obținerea unor documente urbanistice. Ca element de noutate, certificatul de urbanism se va putea emite și în format digital.

Acestea sunt doar câteva dintre modificările aduse de Legea nr. 193/2019 pentru modificarea și completarea Legii 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, promulgată recent de Președintele României și publicată în Monitorul Oficial nr. 873 din 30 octombrie 2019.

Ce documente nu vor mai fi necesare în procedura de autorizare?

În cazurile expres prevăzute de lege, nu mai sunt necesare anumite documente, respectiv avizul serviciilor deconcentrate ale autorităților centrale privind protecția sănătății populației, actul administrativ al autorității competente pentru protecția mediului sau avizul Comisiei Tehnice de Circulație.


În ceea ce privește racordarea la rețelele de utilități publice, conform noii legi, avizele obținute în procedura de autorizare sunt valabile atât pentru executarea lucrărilor de construcție, cât și pentru lucrările de racordare și branșament la rețelele publice de apă, canalizare, gaze termice, energie electrică, telefon etc.

Simplificarea procedurii de emitere a certificatelor de urbanism

Noua lege introduce posibilitatea emiterii certificatului de urbanism și în format digital, prin intermediul poștei electronice, în măsura în care solicitantul și-a exprimat acordul în acest sens.

Avizele/acordurile solicitate prin certificatul de urbanism trebuie să se refere strict la tipul de lucrări necesare realizării construcțiilor, fiind interzisă solicitarea de avize/acorduri care nu au temei tehnic și legal în raport cu obiectul lucrării autorizate.

Autoritatea emitentă a certificatului de urbanism este obligată să indice în mod nominal operatorii de rețele tehnico-edilitare care sunt competenți să emită avizele/acordurile impuse în certificatul de urbanism, ușurând astfel sarcina beneficiarului de a identifica respectivii operatori, la nivel local.

Termene mai scurte și proceduri simplificate pentru obținerea unor autorizații

O altă modificare importantă este cea legată de scurtarea termenelor aplicabile în procedura de autorizare pentru obținerea certificatului de urbanism, a autorizației de construire în regim de urgență, a avizului autorității administrației publice centrale competente în domeniul protejării patrimoniului cultural sau al structurilor deconcentrate aferente.

În cazul în care lucrările nu sunt demarate sau finalizate în perioada de valabilitate a autorizației de construire sau intervine o schimbare a temei autorizate, procedura se modifică. Astfel, în măsura respectării condițiilor expres prevăzute de lege, se va emite o nouă autorizație, fară a fi necesară emiterea unui nou certificat de urbanism, a unor noi avize și/sau a unei noi documentații pentru autorizarea executării lucrărilor.

O altă modificare benefică, în sensul simplificării procedurilor administrative care stau la baza edificării unei noi construcții, constă în posibilitatea emiterii unei singure autorizații prin care se aprobă atât demolarea construcției vechi aflate pe terenul pe care se va construi, cât și construirea noii clădiri.

Lista de lucrări pentru care se simplifică / nu mai este necesară autorizația de construire, extinsă

Noul act normativ prevede faptul că lucrările de modificare a compartimentărilor interioare sau de închidere a balcoanelor/logiilor se autorizează în baza unei documentații cu caracter simplificat.

Prin același act normativ a fost completată lista de lucrări care se pot efectua fără autorizație de construire, inclusiv în ceea ce privește construcțiile monument istoric sau cu valoare arhitecturală/istorică stabilită și construcțiile amplasate în zona de protecție a monumentelor istorice sau în zonele construite protejate.

Noua reglementare clarifică regimul aplicabil anumitor lucrări de construire prin excluderea expresă a acestora de la procedura de autorizare și, totodată, susține protejarea patrimoniului cultural prin simplificarea procedurii de avizare pentru lucrările expres prevăzute. Cu privire la acestea din urmă, autoritatea publică din domeniul protejării patrimoniului cultural trebuie notificată, urmând ca acordul scris din partea acesteia să fie obținut în maximum 30 de zile. Depășirea termenul în acest caz este considerată acord tacit.

Alte prevederi de interes general

În noul context legislativ, prefectul va avea posibilitatea să anuleze autorizația de construire sau de desființare (demolare) dacă Inspectoratul de Stat în Construcții constată, în urma unui control, că autorizația a fost emisă cu încălcarea prevederilor legale.

De asemenea, noua reglementare (re)introduce, cu titlu general, obligația de a înființa Comisia pentru acord unic la nivelul autorităților administrației publice județene și al celor din municipiile reședință de județ. Prin intermediul acestei comisii se vor obține, contra cost, avizele/acordurile necesare autorizării lucrărilor de construcții. La nivel local, constituirea Comisiei pentru acord unic este opțională. În acest caz, însă, procedura/metodologia aplicabilă nu este detaliată în noua lege.

În concluzie, analizând modificările aduse Legii 50/1991, putem spune că acestea au fost adoptate în scopul simplificării și clarificării procedurii de obținere a certificatului de urbanism și a autorizației de construire, reducerii perioadei de timp necesare obținerii acestor acte și pentru a răspunde unora dintre deficiențele pe care le prezintă Legea 50/1991 în prezent.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3942 / 5141
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...