ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB, în proces cu Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri. Care este miza ?

05 August 2020   |   BizLawyer

În România mai există încă două entități similare (SAL-FIN în cadrul ASF și un departament SAL din cadrul ANPC), în timp ce în Bulgaria sunt 13 centre SAL, iar în țările vestice câteva zeci în fiecare stat.

 
 
Peste aproximativ o lună ar putea fi ultimul termen al procesului dintre Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) și Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri. CSALB așteaptă o decizie favorabilă a acestui proces în contencios administrativ pe care și-ar fi dorit să îl soluționeze amiabil, mai ales că beneficiile obținute din soluționarea litigiului ar fi în favoarea consumatorilor de servicii financiar-bancare.

“Noi promovăm în cadrul Centrului soluționarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci. Din păcate, nu am reușit să aplicăm aceeași metodă și aici. Neînțelegerea a pornit în urmă cu doi ani, după ce fostul ministru al Economiei (n.n. Dănuț Andrușca) a refuzat notificarea CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene pe motiv că nu există un reprezentant al consumatorilor în Colegiul de Coordonare al CSALB”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului.


În acest Colegiu de Coordonare sunt cinci membri: reprezentanții desemnați de Banca Națională, ANPC și Asociația Română a Băncilor, un reprezentant independent și unul al asociațiilor de consumatori. Singurul membru al Colegiului care lipsește este al asociațiilor de consumatori. Doar în primul an de funcționare asociațiile de consumatori au reușit să-și desemneze un reprezentant. Acesta a fost retras ulterior, spune Alexandru Păunescu.

„Centrul funcționează, potrivit legii, cu trei din cinci membri în Colegiul de Coordonare. Totuși, ne-ar ajuta dacă asociațiile ar avea un membru desemnat. Deși au fost multe propuneri și întâlniri între asociațiile de consumatori, nu au reușit să se înțeleagă și să susțină un singur reprezentant. În condițiile în care legea permite doar asociațiilor de consumatori să-și aleagă reprezentantul, situația acestuia este într-un blocaj. Problema este că acest blocaj este un deserviciu tot pentru consumatori. Cât timp CSALB nu are acces la rețeaua FIN-NET, nici nu putem fi accesați mai facil de către consumatorii români și străini din comunitatea europeană, care au contracte încheiate cu bănci/IFN-uri din România, nici nu avem acces la fonduri europene care ar însemna investiții în digitalizare, educație financiară și pregătirea resursei umane. Nu în ultimul rând, acest lucru ne-ar ajuta foarte mult prin accesul la know-how, prin schimbul de experiență cu entitățile SAL din alte state europene, cu o tradiție în acest sens. Facem din noul apel la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, să se uite cu atenţie pe documentele pe care le-am trimis şi să notifice Comisia Europeană cu privire la existenţa CSALB.”

CSALB a fost înființat în 2015, prin ordonanță de Guvern. Entitatea a fost creată prin transpunerea unei directive europene în legislația românească și facilitează negocierea dintre consumatori și bănci/IFN-uri. Consumatorii nu plătesc nimic pentru acest serviciu, iar concilierea are o durată maximă de 90 de zile, prevăzută în Ordonanță. Media este, însă, de 55 de zile (în anul 2019). De la înființare, beneficiile obținute de consumatori din aceste negocieri depășesc 3,3 milioane de euro prin reduceri de comisioane și dobânzi, ștergeri sau restituiri de sume din datoriile pe care oamenii le au către bănci și IFN-uri. CSALB funcționează ca o formă de justiție privată, așa cum sunt zeci de centre similare în toată Europa. Diferența este că în țările europene astfel de centre sunt și în domenii precum utilități, transporturi, telefonie, iar în România CSALB este singurul centru de sine-stătător.

În România mai există încă două entități similare (SAL-FIN în cadrul ASF și un departament SAL din cadrul ANPC), în timp ce în Bulgaria sunt 13 centre SAL, iar în țările vestice câteva zeci în fiecare stat.

Implicarea autorității în materie este esențială pentru realizarea unei colaborări transfrontaliere și înregistrarea CSALB pe platforma europeană de soluționare online a disputelor (ODR – Online Dispute Resolution), precum și la nivelul FIN-NET.

De la începutul anului și până acum, CSALB a primit 1.235 de cereri adresate băncilor și 378 de cereri adresate IFN-urilor. Până în acest moment, 300 de cereri au fost acceptate pentru negociere de către bănci și doar 17 de către IFN-uri. La acestea se adaugă 195 de cereri soluționate amiabil de către consumatori și bănci/IFN-uri, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedura de negociere, înțelegerea dintre cele două părți s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci/IFN-uri din cauze obiective sau în mod nejustificat.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2454 / 4471
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2024 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Răzvan Dincă & Asociaţii sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații!
Eurohold şi EIG au deschis oficial o procedură de arbitraj împotriva Guvernului României, cu miza de 500 mil. €. Avocații României se vor înfrunta cu Pinsent Masons şi Djingov, Gouginski, Kyutchukov & Velichkov
WH Partners, o firmă de avocatură din Malta, deschide primul birou din România în parteneriat cu Simion & Partners | James Scicluna, Co-fondator și Managing Partner WH Partners: „Lansarea WH Simion & Partners în București ne întărește angajamentul de a ne dezvolta firma mai departe de Malta într-un mod de care să beneficieze strategic clienții noștri. Abilitățile tranzacționale ale Cosminei Simion și experiența pe care aceasta și echipa ei o aduc în tehnologie, digital, media și divertisment completează perfect serviciile noastre”
Alpiq a obținut anularea integrală a unei decizii fiscale cu obligații de plată de cca. 158 mil. €. Sebastian Guțiu, Manging Partner Schoenherr: ”Această victorie majoră confirmă faptul că utilizăm abordarea corectă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Daniela Bulacu, Head of Legal - Ringier România: “Viitorul este cel al dialogului la nivel de comunicate, fără implicarea orgoliilor personale. Cred că sunt necesare mai multe întâlniri profesionale unde putem să schimbăm opinii, să învățăm unii de la alții”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Mușat & Asociații câștigă prestigiosul premiu “Romania Firm of the Year” la LMG Life Sciences Awards EMEA 2024 în Londra | Paul George Buta, Managing Partner: “O recunoaștere internațională a eforturilor întregii firme în mandate extrem de sofisticate din domeniul life sciences, care au implicat un număr semnificativ de avocați”
LMG Life Sciences EMEA Awards 2024 | Adrian CHIRVASE, Partner în cadrul POPESCU & ASOCIAȚII, desemnat Avocatul Anului în White Collar Crime: ”Apreciez recunoașterea obținută și rămân implicat să susțin, la cele mai înalte standarde de excelență juridică, toate mandatele care ne sunt încredințate”
Schoenherr a asistat Piraeus Bank în legătură cu vânzarea participației sale într-un portofoliu de credite neperformante de 400 mil. € către APS. Partenerul Matei Florea a coordonat echipa implicată în Proiectul Delta, cel mai mare portofoliu de NPL tranzacţionat în România în ultimii 4 ani
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...