ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Chiriașii nu au reușit să negocieze în scădere prețul chiriilor anul acesta. Dar momentul adevărului va veni odată cu prelungirea contractelor actuale

17 Decembrie 2021   |   BizLawyer

De unde înainte proprietarii de spații imobiliare erau asaltați cu cereri de închiriere a unor mari suprafețe din locațiile deținute în portofoliu, acum s-au văzut puși în fața unor cereri de retragere, de reducere a spațiilor sau de renegociere a unor contracte deja în vigoare.

Roxana Dudău, partener Băncilă, Diaconu si Asociatii si coordonatorul practicii de Real Estate

 
 
Proprietarii de clădiri de birouri au reușit anul acesta să temporizeze valul cererilor de renegociere în scădere a contractelor de chirie, oferind în schimb chiriașilor investiții importante – de ordinul zecilor de mii de Euro – și adaptându-și suprafețele la noile exigențe. Astfel, deși o vastă majoritate a proprietarilor a primit solicitări de scădere a chiriilor, doar 25% dintre solicitări s-au concretizat.

Aceasta este concluzia studiului realizat de EY România, „Impactul Covid-19 asupra spațiilor de birouri”. Pe de altă parte, aceștia nu pot răsufla încă ușurați: experții spun că impactul real va fi resimțit abia la momentul expirării duratei contractuale, când chiriașii vor pune în balanță beneficiile oferite de proprietari la prelungirea contractelor versus relocarea într-o altă clădire. În acel moment, proprietarii vor fi cel mai probabil vulnerabili în fața cererilor de restrângere a spațiilor sau de renegociere a prețului chir

„Din punctul nostru de vedere, faptul că anul acesta proprietarii au ținut pe loc chiriile arată că aceștia sunt încrezători că dinamica nevoii spațiului de birouri nu se va schimba, că munca de acasă este o soluție doar pe o perioadă delimitată, iar reîntoarcerea la birou se va face progresiv. Pe de altă parte, poate fi vorba, încă, despre o inerție conjuncturală, urmând ca evoluția pandemiei pe termen scurt și mediu să arate dacă o regândire a strategiilor de dezvoltare nu ar fi de preferat”, explică Roxana Dudău, partener Băncilă, Diaconu și Asociații și coordonatorul practicii de Real Estate.

De unde înainte proprietarii de spații imobiliare erau asaltați cu cereri de închiriere a unor mari suprafețe din locațiile deținute în portofoliu, acum s-au văzut puși în fața unor cereri de retragere, de reducere a spațiilor sau de renegociere a unor contracte deja în vigoare.

„Este pentru prima dată în ultimii 30 de ani când jucătorii din Real Estate trebuie să înfrunte modificarea regulilor în timpul jocului. Iar impactul a fost unul puternic, respondenții studiului nostru arătând că aveau suprafețe închiriate mai mari de 5.000 m2”, mai completează Roxana Dudău.

Practic, „înghețul” a început de la jumătatea lunii martie a anului trecut. Astfel, conform studiului EY perioada în care cei mai mulți chiriași au decis să treacă la munca de acasă (16-31 martie 2020) este direct corelată cu data la care s-a publicat Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, adică 16 martie 2020. Procentul de 83,3% al chiriașilor care au decis să adopte munca de acasă ne subliniază că aproape toți au ales să prioritizeze siguranța angajaților într-un moment fără precedent, deși telemunca era un concept nou în majoritatea domeniilor.

Angajatorii au căutat însă în permanență soluții ca angajații să poată reveni la birou, să aibă posibilitatea de a se întâlni, respectiv de a desfășura anumite activități sau întâlniri de business sau de echipă în spații în care să se simtă productivi și în siguranță. Motiv pentru care au cerut proprietarilor de birouri să investească și să echipeze spațiile de lucru cu mobilier multifuncțional, flexibil, ușor de deplasat, materiale cu acoperire antibacteriană, transformări generate de adaptarea la cerința distanțării sociale (pereți mobili, panouri de protecție etc. „Cu toate acestea, revenirea la birou în timpul unei pandemii și schimbarea așteptărilor angajaților poate reprezenta sfârșitul biroului așa cum îl cunoșteam până acum și va aduce multe provocări atât pentru proprietarii de spații de birouri, cât și pentru companiile chiriașe cu mulți angajați”, a spus Roxana Dudău.

Coordonatoarea practicii de Real Estate mai arată că, pe termen lung, proprietarii de spații de birouri trebuie să mai aibă în vedere și alte aspecte ce vor impacta piața de Real Estate - birourile flexibile și spații de co-working. „Pentru a respecta măsurile suplimentare de siguranță cerute, proprietarii vor fi nevoiți să realizeze din nou, investiții importante de capital. Pe de altă parte, pandemia nu a făcut altceva decât să accelereze anumite tendințe și procese, deja manifeste în sectorul de Real Estate. Rămâne de văzut cum se vor reinventa proprietarii de birouri și ce decizii vor lua pentru a depăși aceste obstacole”, a conchis Roxana Dudău.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9148 / 16809
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...