Liderii afacerilor de familie europene se pregătesc să transfere controlul către generația următoare
18 Decembrie 2019 BizLawyer
Succesiunea va deveni un subiect critic pentru întreprinderile de familie din toată Europa în următorii 5-10 ani. Se estimează că 15,4 trilioane de dolari vor fi transferați în acest proces la nivel global până în 2030, dintre care 3,2 miliarde USD în Europa.
| |
Reprezentanții afacerilor de familie din Europa rămân optimiști cu privire la viitor, iar inovația și războiul pentru talent rămân între principalele provocări și priorități pentru lideri, arată a 8-a ediție a Barometrului European pentru Afaceri de Familie, un sondaj al companiilor din 27 de țări europene, inclusiv România.
Reprezentanții afacerilor de familie din Europa rămân optimiști cu privire la viitor, într-o perioadă în care incertitudinile economice și geopolitice se amplifică. Inovația, formarea profesională, educația și diversificarea sunt priorități esențiale, pe măsură ce liderii se adaptează la o lume în continuă schimbare, iar planificarea succesiunii este din ce în ce mai prezentă în planurile lor de viitor.
Reprezentanții afacerilor de familie din Europa rămân optimiști cu privire la viitor, într-o perioadă în care incertitudinile economice și geopolitice se amplifică. Inovația, formarea profesională, educația și diversificarea sunt priorități esențiale, pe măsură ce liderii se adaptează la o lume în continuă schimbare, iar planificarea succesiunii este din ce în ce mai prezentă în planurile lor de viitor.
Acestea sunt printre principalele concluzii celei de-a 8-a ediții a Barometrului European pentru Afaceri de Familie, un sondaj al întreprinderilor familiale din Europa dezvoltat de KPMG Enterprise și European Family Business (EFB). Cercetătorii au intervievat 1.613 directori de afaceri de familie din 27 de țări europene, inclusiv România, pentru raportul din acest an.
„Afacerile de familie din Europa se confruntă cu războaiele comerciale, incertitudinea geopolitică, temerile de recesiune, populismul în creștere, Brexit și criza climatică. Cu ani în urmă, oricare dintre aceste probleme ar fi putut declanșa o încetinire economică și un pesimism extins în afaceri, ”spune Jonathan Lavender, Președinte KPMG Enterprise & Co-lider KPMG Enterprise Family Business. „Deși se confruntă cu numeroase provocări, reprezentanții afacerilor de familie rămân optimiști în ceea ce privește viitorul. Comunitatea de afaceri din Europa poate avea încredere că vom depăși orice obstacol."
Aspecte cheie
• 62% dintre respondenți sunt încrezători sau foarte încrezători în perspectivele afacerii lor pentru următoarele 12 luni. Optimismul este deosebit de ridicat în rândul întreprinderilor familiale din Irlanda (91%), Portugalia (78%) și Olanda (67%).
• 59% dintre respondenți au raportat o creștere a cifrei de afaceri în ultimele 12 luni, iar pentru 28% cifra de afaceri a rămas constantă.
• 72% spun că inovația este o prioritate esențială pentru următorii 2 ani, împreună cu educarea și formarea forței de muncă (64%) și diversificarea (50%).
• 63% dintre respondenți consideră că războiul pentru talent este cea mai mare provocare în afaceri, în creștere față de 53% anul trecut. 62% dintre respondenți au temeri legate de scăderea rentabilității, iar 60% sunt îngrijorați de schimbările legislative.
• 37% dintre respondenți au raportat o creștere a activității internaționale în ultimele 12 luni.
Succesiunea rămâne o prioritate pentru afacerile de familie care privesc spre viitor
Succesiunea va deveni un subiect critic pentru întreprinderile de familie din toată Europa în următorii 5-10 ani. Se estimează că 15,4 trilioane de dolari vor fi transferați în acest proces la nivel global până în 2030, dintre care 3,2 miliarde USD în Europa.
Conform ediției 2019 a sondajului, 35 la sută dintre respondenți au afirmat că intenționează să-și transfere proprietatea asupra afacerii către generația următoare și 33 la sută vor transmite și responsabilitățile de conducere. Doar 27 la sută afirmă că intenționează să transfere responsabilitățile de supraveghere, sugerând că generația actuală de lideri ar dori să păstreze controlul asupra afacerilor pentru o perioadă mai lungă de timp.
În timp ce 84% dintre respondenți spun că în prezent au un membru al familiei care ocupa rol de președinte sau director general, doar 62 la sută consideră că un membru al familiei va ocupa acest rol în anii următori.
„Întreprinderile familiale mai vechi au membri ai familiei care se ocupă de afacere, dar acest lucru poate deveni mai puțin comun în viitor. Necesitatea experienței externe va deveni din ce în ce mai evidentă pentru ca afacerile de familie să navigheze într-un mediu complex și în continuă schimbare. Pe măsură ce întreprinderile devin mai globalizate și mai digitale, conducerea executivă externă poate aduce experiența, abilitățile și perspectiva independentă necesare inovării, astfel încât să își asume riscuri strategice și să prospere ”, spune Tom McGinness, co-lider KPMG Enterprise Family Business.
Ramona Jurubiță, Country Managing Partner, KPMG în România, afirmă: “Acest studiu arată cât de importante sunt afacerile de familie în economia globală. Este o veste bună că o majoritate clară dintre respondenți își păstrează încrederea în viitor, desi se confruntă cu provocări geopolitice și economice, pe fondul unei cifre de afaceri în creștere în ultimele 12 luni.”
Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG în România, adaugă: “Raportul arată că multe dintre afacerile de familie sunt inovative și se concentrează pe schimbările necesare unui viitor prosper, iar mulți lideri vor să investească în dezvoltarea profesională a angajaților. Cu toate acestea, afacerile de familie se confruntă cu o provocare unică. Trebuie să gasească echilibrul între tradiție și inovație și să înțeleagă beneficiile pe care le poate aduce un profesionist din afara familiei pentru creșterea afacerii. Planificarea succesiunii este critică și nu ar trebui percepută ca un eveniment izolat, ci mai degrabă ca un proces de durată, pe măsură ce noile generații sunt incluse gradual in afacere.”
René Schöb, Partener, Head of Tax and Legal, KPMG în România, detaliază: “Un element de maturitate in studiu relevă că 34% dintre liderii afacerilor de familie consideră că gestionarea riscurilor fiscale este un element esențial în procesul de tranziție între generații sau către un nou management. Afacerile de familie au nevoi fiscale distincte, potențial complexe, așadar este important să beneficieze de consultanță fiscală adecvată astfel încât să achite taxele corecte și să evite surprizele neplăcute.”
Mădălina Racovițan, Partener, Head of People Services, KPMG în România, adaugă: “Investiția în oameni este crucială pentru succes în mediul competitiv de astăzi, iar raportul arată că afacerile de familie înțeleg nevoia de dezvoltare a angajaților cu abilitățile și cunoștințele necesare într-un mediu aflat în continuă schimbare. Este cu atât mai important în contextul în care inovația este percepută ca esențială pentru succesul afacerilor. Așadar, este încurajator că 64% dintre liderii intervievați consideră că educația și formarea profesională a angajaților sunt priorități importante pentru următorii doi ani.
Întreprinderile familiale europene rămân angajate în proiectul european
Pe măsură ce se instalează o nouă Comisie Europeană și Parlamentul UE, întreprinderile familiale europene se așteaptă ca politicienii să pună comerțul pe agenda priorităților. Unul din trei respondenți (35 la sută) consideră că prioritatea esențială a UE ar trebui să fie finalizarea pieței unice europene, în timp ce 20% dintre aceștia consideră că prioritatea UE ar trebui să fie promovarea comerțului liber.
Alte priorități menționate de liderii afacerilor de familie sunt transformarea sistemului de învățământ astfel încât să pregătească studenții Europei pentru locurile de muncă ale viitorului, pentru schimbările climatice și pentru reglementarea economiei digitale.
„Este încurajator să observăm o oarecare aliniere între interesele întreprinderilor de familie și cele ale politicienilor europeni, prin faptul că există o ambiție comună de îmbrățișare a reformelor necesare, schimburile comerciale ulterioare și finalizarea pieței unice. Afacerile doresc ca vocea să le fie auzită pe măsură ce reformele se vor concretiza ”, remarcă Olaf Leurs, Tax Partner, Meijburg & Co, KPMG în Olanda.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 18757 / 20279 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





