ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Patru din cinci companii plănuiesc să își reducă cheltuielile cu departamentul juridic în următorii doi ani | Dragoș Radu, Partener coordonator, Radu și Asociații: Diminuarea costurilor, atragerea și păstrarea personalului, probleme actuale și pentru departamentele juridice ale companiilor locale

08 Iulie 2019   |   BizLawyer

• La nivel global, organizațiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic, în medie, cu 11% • 59% dintre respondenți au menționat probleme în atragerea și păstrarea personalului juridic necesar realizării activităților curente • 74% dintre respondenți au externalizat deja sau intenționează să-și externalizeze activitățile juridice

Dragos Radu, Partener coordonator al Radu si Asociatii SPRL

 
 
82% dintre companiile de la nivel global plănuiesc să își diminueze costurile cu departamentul juridic în următorii doi ani, iar 42% dintre respondenți intenționează să reducă aceste costuri cu peste 10%, potrivit raportului EY Reimagining the Legal Function Report 2019.

Raportul, care cumulează răspunsurile a peste 1.000 de juriști cu funcții de conducere din 25 de jurisdicții, constată că, în medie, companiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic cu 11%, în prezent, cheltuielile juridice însumând, în medie, 172 milioane de USD cu serviciile juridice interne și 169 milioane de USD cu serviciile juridice externe.


La nivel de regiuni, cea mai mare reducere a cheltuielilor se anticipează că se va înregistra în America de Nord, cu 13%, iar în Europa și Asia-Pacific se preconizează reducerile cele mai mici, în medie, cu 9%.

Provocări legate de abilități și inovație

Studiul evidențiază dificultățile pe care le întâmpină companiile în atragerea și valorificarea personalului specializat. Aproape trei din cinci companii (59%) au identificat dificultăți în atragerea și păstrarea angajaților cu abilități adaptate noilor cerințe ale departamentului juridic. Și valorificarea personalului este o problemă. Departamentele juridice consumă timp și eforturi considerabile pentru activități de rutină, 67% dintre respondenți alocă 20% din timp activităților de rutină în domeniul conformității și sarcinilor „cu valoare redusă”. 

De asemenea, concluziile studiului arată că departamentele juridice riscă să rămână în urmă în ceea ce privește inovația. 64% dintre respondenți consideră că departamentul juridic nu a beneficiat  de inovații la fel de mult ca alte departamente, cum ar fi resursele umane, IT-ul și departamentul financiar. Respondenții au indicat „presiunea constantă a activităților obișnuite” drept cel mai mare obstacol în calea inovației în următoarele 12 luni, într-o proporție de 36%, urmate de „constrângerile bugetare”, cu 32%, și „lipsa competențelor manageriale sau a interesului managementului”, într-un procent de 28%.

Necesitatea de a reevalua modelele operaționale

Privind spre viitor, printre tendințele cheie identificate se numără creșterea externalizării serviciilor: 74% dintre organizații fie externalizează deja, fie au în vedere să-și externalizeze funcții precum gestionarea contractelor, arhivarea documentelor, due diligence, dreptul muncii și managementul documentelor și al entităților.

Și modelele de achiziții se transformă, avându-se tot mai mult în vedere contractarea de prestatori alternativi de servicii juridice în vederea creșterii valorii adăugate. Deși tendința poate fi observată în rândul companiilor de toate dimensiunile, aceasta predomină la nivelul departamentelor juridice mai mici. 60% dintre companiile cu mai puțin de 1.000 de angajați analizează posibilitatea de a apela la prestatorii alternativi de servicii juridice și la externalizarea proceselor juridice, marcând o creștere de 17% față de anul anterior.

Găsirea echilibrului potrivit între cunoștințele tehnice de specialitate, alocarea volumului de muncă și utilizarea eficientă a tehnologiei va rămâne provocarea fundamentală a acestui proces critic de transformare.

Piața din România

“Studiul EY a avut în vedere, în principal, departamentele juridice ale unor companii de mari dimensiuni din întreaga lume, prezente în sectoare de activitate variate, precum servicii financiare, medicale, telecomunicații, media, transport, bunuri de larg consum, sector public. Astfel, dată fiind complexitatea acestui studiu, concluziile sale nu pot fi ignorate nici în România, chiar dacă aici piața serviciilor juridice și mediul de afaceri, în general, nu sunt încă la același nivel de dezvoltare. Prin comparație, unele companii participante au departamente juridice și de peste 1.000 de juriști în timp ce pe piața locală o societate cu un departament juridic mare are în jur de 50 de avocați.

Și în România, diminuarea costurilor precum și atragerea și păstrarea personalului sunt probleme la fel de actuale pentru departamentele juridice ale companiilor locale. Ca o particularitate, inflația legislativă crește și mai mult volumul de muncă al acestor departamente. Găsirea unui echilibru între soluționarea problemelor juridice prin intermediul unui departament juridic dimensionat corect în raport cu nevoile societății și externalizarea acelor servicii, care prin volum și complexitate depășesc capabilitățile interne, este esențial pentru eficientizarea costurilor alocate serviciilor juridice ”, a declarat Dragoș Radu, Partener coordonator al Radu și Asociații SPRL.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18439 / 19203
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...