ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Turnaround Management Association lansează Programul de Management al Crizei

23 Septembrie 2020   |   BizLawyer

Programul de Management al Crizei propus de specialiștii români în restructurare cuprinde patru etape.

 
 
În contextul în care impactul economic al crizei generate de coronavirus se va resimți puternic încă un an de acum încolo, interval în care ne așteaptă o inflație de 2,7%, dar și un deficit bugetar de cel puțin 8,3% în 2020, scădere economică de 4,4% și o rată a șomajului de 7% la finalul anului – potrivit estimărilor cuprinse în cel mai recent raport al analiștilor financiari certificați din România (CFA) – Asociația de Turnaround Management a elaborat un Program de Management al Crizei: ghid de măsuri pentru antreprenori, manageri de companii și specialiști în restructurare pentru depășirea efectelor crizei și revenirea companiei la o situație economică sustenabilă. 

“Nu toate afacerile aflate în dificultate pot sau trebuie să fie salvate. Avem însă un număr critic de companii, în special mici și mijlocii, vitale pentru economia noastră, care sunt vulnerabile în fața unui nou dezechilibru macro și care, ne arată raportul BNR, în ultimele șase luni n-au luat nicio măsură, iar restul au recurs la măsuri clasice, de suspendare a activității, scăderea salariilor sau șomaj, după ureche. În contextul crizei iminente, e nevoie de accesarea unei metodologii de lucru clare, mai puțin bazată pe intuiție și mai mult pe știință, expertiză, analiză educată. De aceea, proiectele de turnaround implementate corect, de specialiști cu experiență, sunt esențiale pentru salvarea business-urilor și a locurilor de muncă’’, declară Vlad Năstase, Președintele TMA România.


Specialiștii în restructurare din cadrul Asociației de Turnaround Management, filiala din România, recomandă o metodologie de lucru pentru practicienii în domeniul restructurării, dar și pentru societățile comerciale și băncile implicate pe perioada facilităților acordate de creditorii bancari, în vederea implementării Programului de Management al Crizei (Turnaround Plan sau Plan de Restructurare).

Asta în condițiile în care, spre deosebire de societățile comerciale, băncile au constituite amortizoare de capital, fiind „echipate” mai bine comparativ cu societățile comerciale pentru a face față crizei economice generate de Covid-19. În acest context, Banca Națională a României a decis să permită băncilor să utilizeze temporar amortizoarele de capital anterior constituite, ceea ce le permite să își mențină rolul de factor de sprijin al economiei reale, acordând facilități societăților comerciale afectate de criza economică. Cu toate acestea, este necesară și protecția intereselor creditorilor, astfel încât aceștia să contribuie la susținerea economiei în contextul actual. În practică, s-a observat necesitatea unui intermediar între bănci și societățile comerciale, care să asigure celor două părți un limbaj comun.

Astfel, specialiștii TMA subliniază că se impune cu necesitate stimularea instituțiilor de credit pentru a acorda debitorilor, în special pe perioada crizei Covid-19, reduceri și suspendări ale obligațiilor de plată a datoriilor financiare, prin asigurarea unui cadru predictibil și de protecție a intereselor legitime ale creditorilor, precum și prin asigurarea unor resurse profesionale adecvate pentru reducerea riscului de credit și implicit a riscului de insolvență și șomaj generalizat pe termen lung.

Programul de Management al Crizei propus de specialiștii români în restructurare cuprinde patru etape:

A. Negocierea și implementarea moratoriului public/privat cu băncile finanțatoare și stabilirea premiselor principale ale înțelegerii în acest sens;

B. Analiza de Impact a efectelor crizei și a viabilității afacerii pe termen scurt, mediu și lung;

C. Elaborarea Programului de Management al Crizei (Turnaround Plan sau Plan de Restructurare);

D. Monitorizarea implementării măsurilor din Programul de Management al Crizei (Turnaround Plan sau Plan de Restructurare).

Vlad Năstase:
“Managementul de tip turnaround e solicitat cel mai des atunci când apar primele vulnerabilități la nivelul business-ului, când afacerea trece printr-un proces de restructurare și are nevoie de soluții complexe, implementate de un Chief Restructuring Officer sau când e necesară o opinie autorizată privind starea companiei în relația cu băncile creditoare. Un plan de restructurare eficient e, de obicei, o soluție personalizată pe nevoia și ecosistemul economic al companiei, însă, la nivelul TMA am identificat o serie de etape-cheie generice, care să construiască o platformă comună de soluții între bănci și creditori și să contribuie la orientarea spre structură a mediului de business autohton”.

Astfel, prima etapă de lucru propusă subliniază urgența apelării la practicienii în restructurare încă de la negocierea și implementarea moratoriului cu băncile finanțatoare și stabilirea premiselor principale ale înțelegerii. A doua prevede o serie de analize ale impactului efectelor crizei și a viabilității afacerii, care vor ajuta la constituirea unui set de proiecții financiare cum ar fi o prognoză a situației fluxului de numerar pentru următoarele 13 săptămâni și situația veniturilor și cheltuielilor. În funcție de aceste date se stabilește, în continuare, planul de măsuri de turnaround care se impun și monitorizarea implementării acestora, etapă în care practicienii în restructurare vor întocmi un raport care va fi prezentat băncilor finanțatoare și altor părți interesate. De altfel, specialiștii în turnaround sunt cei responsabili de gestionarea eficientă a planului de restructurare, sarcină ce implică o combinație de competențe operaționale și financiare și o evaluare a aspectelor juridice care afectează activitatea de zi cu zi, răspunderea directorilor și administratorilor și procesul iminent de insolvență.

“Mai mult, e nevoie de experiența practicianului in restructurare pentru a inspira încredere în deciziile de management și de tenacitatea sa de a persevera pentru a reconcilia obiectivele părților interesate, care sunt adesea contradictorii. Este un efort de echipă care implică managementul intern și consilierii externi, axat pe obiectivul conservării valorii întreprinderii si salvarea locurilor de muncă”, consideră membrii TMA.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 17630 / 20618
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...