ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Romania introduces tax incentives for acquisition of electronic cash registers

29 Iulie 2020   |   CMS Romania

For more information on how these tax changes could affect your Romanian business, contact local CMS experts Roxana Popel, Andrei Tercu and Ramona Tudor or your regular CMS advisor.

 
 
On 24 July 2020, Law no. 153/2020 was enacted and published, which introduces tax incentives for the acquisition of electronic cash registers.

The passage of this law was prompted by the fact that economic operators had been obliged to adopt electronic cash registers by 1 September 2018 for large and medium-sized taxpayers and by 1 November 2018 for small taxpayers; and by the significant costs that businesses incurred in the acquisition and activation of this new equipment.

Entities paying corporate income tax or microenterprise income tax will deduct the purchasing cost of the electronic cash registers from the amount of the corporate income tax due. Any amount exceeding the tax due for the quarter or year will be carried forward for up to seven years. The purchasing cost of the electronic cash registers will be a non-deductible expense in the computation of corporate income tax.


This tax incentive is also available to freelancers or small businesses paying individual income tax, and will reduce the income tax due by the amount of the acquisition cost of the electronic cash registers. Any excess will also be carried forward for up to seven years.

These modifications will apply starting 1 August 2020.

Payers of activity-specific tax will also be able to deduct the costs of the electronic cash registers from their tax and carry forward the excess for up to seven years.

Law no. 153/2020 also applies to the acquisition of electronic cash registers in 2018, 2019 and the first seven months of 2020.

When calculating corporate income tax for 2020, the taxpayer – if subject to corporate income tax during the acquisition of the cash registers – will deduct the purchasing costs of the electronic cash registers acquired in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 from their corporate income tax. The adjustment of the costs for electronic cash registers recorded in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 will be performed in the corporate income tax calculation for 2020. Special attention should be paid to the calculation of the tax adjustment if the electronic cash registers were recorded as fixed assets and have depreciated.

Similarly, for microenterprise income tax payers, the tax due for the fourth quarter of 2020 will be reduced by the purchasing costs of electronic cash registers acquired in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 if the taxpayer was subject to microenterprise income tax at the time of acquisition.

The above also applies to freelancers or small businesses paying individual income tax. As with the other cases, any excess amount over the tax due for the acquisition of the electronic cash registers can be carried forward over seven years.

For more information on how these tax changes could affect your Romanian business, contact local CMS experts Roxana Popel, Andrei Tercu and Ramona Tudor or your regular CMS advisor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4215 / 4609
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...