ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Romania introduces tax incentives for acquisition of electronic cash registers

29 Iulie 2020   |   CMS Romania

For more information on how these tax changes could affect your Romanian business, contact local CMS experts Roxana Popel, Andrei Tercu and Ramona Tudor or your regular CMS advisor.

 
 
On 24 July 2020, Law no. 153/2020 was enacted and published, which introduces tax incentives for the acquisition of electronic cash registers.

The passage of this law was prompted by the fact that economic operators had been obliged to adopt electronic cash registers by 1 September 2018 for large and medium-sized taxpayers and by 1 November 2018 for small taxpayers; and by the significant costs that businesses incurred in the acquisition and activation of this new equipment.

Entities paying corporate income tax or microenterprise income tax will deduct the purchasing cost of the electronic cash registers from the amount of the corporate income tax due. Any amount exceeding the tax due for the quarter or year will be carried forward for up to seven years. The purchasing cost of the electronic cash registers will be a non-deductible expense in the computation of corporate income tax.


This tax incentive is also available to freelancers or small businesses paying individual income tax, and will reduce the income tax due by the amount of the acquisition cost of the electronic cash registers. Any excess will also be carried forward for up to seven years.

These modifications will apply starting 1 August 2020.

Payers of activity-specific tax will also be able to deduct the costs of the electronic cash registers from their tax and carry forward the excess for up to seven years.

Law no. 153/2020 also applies to the acquisition of electronic cash registers in 2018, 2019 and the first seven months of 2020.

When calculating corporate income tax for 2020, the taxpayer – if subject to corporate income tax during the acquisition of the cash registers – will deduct the purchasing costs of the electronic cash registers acquired in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 from their corporate income tax. The adjustment of the costs for electronic cash registers recorded in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 will be performed in the corporate income tax calculation for 2020. Special attention should be paid to the calculation of the tax adjustment if the electronic cash registers were recorded as fixed assets and have depreciated.

Similarly, for microenterprise income tax payers, the tax due for the fourth quarter of 2020 will be reduced by the purchasing costs of electronic cash registers acquired in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 if the taxpayer was subject to microenterprise income tax at the time of acquisition.

The above also applies to freelancers or small businesses paying individual income tax. As with the other cases, any excess amount over the tax due for the acquisition of the electronic cash registers can be carried forward over seven years.

For more information on how these tax changes could affect your Romanian business, contact local CMS experts Roxana Popel, Andrei Tercu and Ramona Tudor or your regular CMS advisor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4207 / 4601
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...