ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ai de recuperat TVA din alt stat UE? Vezi până când poți să depui cererea de rambursare

17 Septembrie 2019   |   Ramona Țariuc, Director Taxe Indirecte, și Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

În cazul în care sunteți o persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA în România și efectuați operațiuni cu drept de deducere, poate fi util să verificați sumele TVA achitate în 2018 în alte state membre și să analizați obligația de înregistrare/stabilire din perspectiva TVA în aceste state membre.

Ramona Tariuc (stanga), Director Taxe Indirecte, si Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte - Deloitte România

 
 
Firmele românești care au achiziționat bunuri/servicii sau au efectuat importuri în alte state membre ale Uniunii Europene, pentru care au achitat TVA în statele respective, pot recupera taxa în anumite condiții. Pentru taxa achitată în 2018, termenul de depunere a cererii pentru solicitarea rambursării TVA este 30 septembrie 2019.

Demersul poate părea solicitant și recomandăm o evaluare a sumelor implicate pentru a decide oportunitatea de a cere restituirea taxei.  

Cine poate solicita recuperarea TVA și în ce condiții?

Procedura rambursării TVA achitată în alte state membre este reglementată de Directiva 2008/9/CE a Consiliului din 12 februarie 2008, care a fost transpusă în legislația fiecărui stat membru. Această procedură nu este dificilă, însă pașii trebuie urmați cu atenție și termenele, respectate cu strictețe.


În România, orice persoană impozabilă stabilită local poate obține rambursarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri/servicii și importurilor efectuate în alte state membre. Condiția esențială pe care trebuie să o îndeplinească solicitantul este să fi efectuat operațiuni care dau drept de deducere a TVA.

În plus, solicitantul nu trebuie să fie stabilit în statul membru în care a efectuat respectivele achiziții și să nu fi efectuat livrări bunuri/prestări de servicii pe teritoriul acelui stat pentru care este persoana obligată la plata taxei.

Cele mai frecvente tipuri de achiziții sunt serviciile de cazare și restaurant, cheltuielile de deplasare, combustibilul, accesul la târguri și expoziții.

Astfel, daca aveți un cod valid de TVA și efectuați operațiuni cu drept de deducere în România, va recomandăm să efectuați o analiză a sumelor reprezentând TVA achitată în alte state membre unde nu sunteți stabiliți/înregistrați în scopuri de TVA.

Perioada pentru care se poate solicita rambursarea TVA este cuprinsă între trei luni și un an, excepție făcând situația în care aceasta reprezintă perioada rămasă până la sfârșitul anului calendaristic.

În cazul în care cererea de rambursare vizează o perioadă de rambursare mai mică de un an calendaristic, dar mai mare de trei luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 de euro. Pentru perioadele de rambursare de un an calendaristic sau perioada rămasă dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 de euro.

Atașați documente justificative la cererea de rambursare

Dacă sunt îndeplinite condițiile și validate pragurile, persoana impozabilă poate depune o cerere de rambursare (pe cale electronică) până pe 30 septembrie 2019 pentru TVA achitată pe parcursul anului 2018.

În cazul în care baza impozabilă menționată pe factură sau documentul de import depășește 1.000 de euro, respectiv 250 de euro, în cazul facturilor pentru combustibil, statul membru de rambursare poate solicita anexarea documentelor. Pentru a câștiga timp, recomandarea noastră este să atașați aceste documente odată cu depunerea cererii de rambursare.

Cererea se depune prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de autoritățile fiscale din România și aplicantul primește o confirmare de primire. În continuare, autoritățile române transmit cererea de rambursare către statul membru relevant.

Atragem atenția asupra faptului că statul membru de rambursare poate stabili limba în care solicitantul trebuie să furnizeze informațiile din cererea de rambursare sau eventualele informații suplimentare. Spre exemplu, când România este statul de rambursare, toate solicitările de informații suplimentare, decizii sau comunicări sunt transmise în limba română către solicitanții din alte țări. Acest fapt îngreunează procesul și întârzie timpul de răspuns al persoanelor impozabile stabilite în alte state membre.

În cât timp îți recuperezi banii?

Termenul de soluționare a cererii de rambursare este între patru și opt luni de la data la care statul membru de rambursare primește cererea. Recomandăm verificarea regulată a datelor din Spațiul Privat Virtual (serviciul ANAF prin care se realizează comunicarea electronică a informațiilor între contribuabili și autoritatea fiscală) pentru a răspunde eventualelor solicitări de informații în timp util.

În cazul în care cererea se aprobă, rambursarea sumei este efectuată de către statul membru de rambursare în termen de zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de patru luni sau, în cazul în care au fost solicitate informații suplimentare sau alte informații ulterioare, de maximum opt luni.

Rezumând cele de mai sus, în cazul în care sunteți o persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA în România și efectuați operațiuni cu drept de deducere, poate fi util să verificați sumele TVA achitate în 2018 în alte state membre și să analizați obligația de înregistrare/stabilire din perspectiva TVA în aceste state membre. De asemenea, este important să validați pragurile minime menționate relevante pentru fiecare stat membru (valoare TVA minimă achitată 400 de euro, respectiv 50 de euro), să confirmați dreptul de deducere (existența documentelor suport) și, desigur, să depuneți cererea de rambursare TVA până la 30 septembrie 2019.

Procedura nu este dificilă, însă diavolul se ascunde în detalii!

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 10120 / 10227
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
    Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
    Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
    GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
    Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
    LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
    Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
    Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...