Avocat Dr. Daniel MOREANU: Acordarea indemizației de șomaj tehnic în mod nediferențiat a încurajat suspendarea contractelor de muncă
30 Iunie 2020 BizLawyer
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților.
La numai câteva zile de la începerea stării de urgență, prin OUG nr. 30/2020 publicată în 21 martie 2020, s-a dispus achitarea de către Stat a indemnizațiilor angajaților plasați în șomaj tehnic, cărora le-au fost suspendate contractele de muncă. Limita maximă brută decontată a fost stabilită la 4.071 lei.
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în numai câteva zile de la adoptare, numărul contractelor de muncă suspendate a crescut cu sute de mii, ajungând în câteva saptămâni la aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate.
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în numai câteva zile de la adoptare, numărul contractelor de muncă suspendate a crescut cu sute de mii, ajungând în câteva saptămâni la aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate.
Pe durata stării de urgență au existat cinci mari categorii de companii:
→ cele a căror activitate a fost suspendată total, în mod obiectiv, ca urmare a restricțiilor impuse de către autorități (spre exemplu, comerțul în centrele comerciale)
→ cele a căror activitate a fost afectată într-o proporție semnificativă (spre exemplu, activitățile din industria ospitalității)
→ cele a căror activitate a fost afectată într-o proporție neimportantă
→ cele a căror activitate nu a fost afectată (spre exemplu, industria IT)
→ și cele a căror activitate a fost stimulată și care au făcut angajări pe durata stării de urgență (spre exemplu, comerțul online, comerțul alimentar, companiile de curierat, etc.).
Există numeroase companii a căror activitate se putea desfășura în continuare, însă au preferat să suspende în mod preventiv o mare parte dintre contractele de muncă ale salariaților, având în vedere indemnizația de șomaj tehnic achitată de către Stat. Astfel, indemnizația a funcționat ca un stimulent pentru creșterea numărului de șomeri. În loc ca Statul să stimuleze crearea de locuri de muncă și identificarea de către companii a unor măsuri pentru continuarea activității, prin aplicarea nediferențiată a măsurii șomajului tehnic, Statul a preferat să stimuleze suspendarea unui număr mare de contracte de muncă.
Dacă măsura acordării șomajului tehnic ar fi fost aplicată diferențiat, doar acelor companii realmente îndreptățite să primească ajutor în starea de urgență medicală, sumele care ar fi rămas în bugetul de Stat ar fi putut să fie utilizate pentru achitarea unei părți din salariul de bază pentru persoanele nou angajate pe durata stării de urgență.
Daniel MOREANU este avocat si doctor in drept. Pentru mai multe detalii, accesați: www.moreanulaw.com.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9363 / 10178 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





