ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cosmin Marinescu: Dezechilibrele externe, cel mai serios semnal de alarmă la adresa sustenabilităţii şi competitivităţii economice a României

09 Decembrie 2022   |   Agerpres

El a subliniat însă că priorităţile investiţionale din proiectul de buget pentru 2013, prin alocarea programată de 7,2% din PIB, constituie premise pozitive pentru inversarea contribuţiei factorilor la creşterea economică în favoarea investiţiilor - bazate în special pe fondurile europene.

 
 
Economia României a înregistrat o creştere semnificativă în perioada post-pandemie, inclusiv în acest an, iar cel mai serios semnal de alarmă la adresa sustenabilităţii şi competitivităţii economice a României o reprezintă dezechilibrele externe, consideră consilierul prezidenţial, Cosmin Marinescu.

"Economia României a înregistrat o creştere semnificativă în perioada post-pandemie, inclusiv în anul curent. Datele statistice ne arată o creştere economică robustă, de 5% pe primele 9 luni ale anului, în ciuda unui context economic fragil la nivel mondial, dar mai ales în plan regional, pe fondul războiului declanşat de Rusia împotriva Ucrainei. Motorul creşterii economice rămâne în continuare consumul, în detrimentul investiţiilor, cu precădere în prima jumătate a anului. În cel de-al treilea trimestru, prin creşterea de 13%, investiţiile au înregistrat însă un reviriment important. Cu toate acestea, creşterea economică este bazată în continuare pe avansul consumului, care conduce la adâncirea dezechilibrelor externe către valori record, pe contrasens cu evoluţiile din regiune. (...) Dezechilibrele externe reprezintă probabil cel mai serios semnal de alarmă la adresa sustenabilităţii şi competitivităţii economice a României. Aceste dezechilibre, perpetuate pe modelul deficitelor gemene, reflectă probleme structurale acumulate de-a lungul anilor, România fiind nevoită să gestioneze criza sanitară având cea mai fragilă situaţie bugetară dintre ţările UE la sfârşitul anului 2019, de unde şi procedura de deficit excesiv", a scris Cosmin Marinescu, pe blogul personal.


El a subliniat însă că priorităţile investiţionale din proiectul de buget pentru 2013, prin alocarea programată de 7,2% din PIB, constituie premise pozitive pentru inversarea contribuţiei factorilor la creşterea economică în favoarea investiţiilor - bazate în special pe fondurile europene.

Conform datelor prezentate de acesta, în primele 9 luni ale anului 2022, deficitul de cont curent a depăşit 20 miliarde de euro, iar perspectivele sunt în continuare îngrijorătoare, cu riscul de a atinge un deficit de cont curent de 9% din PIB la finele anului, având în vedere excesul de cerere încă prezent în economie şi adâncirea puternică a deficitului balanţei comerciale.

Cosmin Marinescu a semnalat că adâncirea sistematică a deficitului de cont curent reflectă, ca factor explicativ principial, declinul semnificativ al soldului economii - investiţii la nivelul sectorului guvernamental, iar influenţa puternică a sectorului public este în contrast clar cu situaţia de dinaintea crizei financiare din 2008, atunci când deteriorarea contului curent a fost generată preponderent de expansiunea sectorului privat, în anumite privinţe nesustenabilă, în contextul unui output-gap puternic pozitiv.

Pe de altă parte, a subliniat el, balanţa comercială este un factor puternic de înrăutăţire a situaţiei contului curent, iar datele aferente primelor 9 luni ale acestui an conturează în continuare o imagine îngrijorătoare. Deficitul comercial a ajuns la 25 miliarde euro, cu aproape 50% mai mare faţă de perioada similară din 2021, fiind determinat parţial şi de creşterea mai puternică a preţurilor importurilor faţă de preţurile exporturilor.

Consilierul prezidenţial a reamintit că execuţia bugetară pe primele 10 luni ale anului indică un deficit de 3,4% din PIB, iar nivelul la zi al deficitului bugetar conturează încadrarea în ţinta anuală asumată, de 5,7% din PIB - deficit bugetar cash, dar a menţionat că, în perspectiva anului 2023 şi nu numai, sunt necesare eforturi sporite pentru creşterea sustenabilă a ponderii în PIB a veniturilor fiscale, astfel încât reducerea în continuare a deficitului bugetar să fie susţinută şi pe partea de venituri.

"Veniturile fiscale au crescut în termeni nominali cu aproape 23%, însă principalul aliat al acestei performanţe a fost inflaţia, prin creşterea puternică a tuturor preţurilor. Această evoluţie nu se va mai putea repeta în 2023, ceea ce va muta accentul administrării fiscale din planul performanţelor cantitative în cel calitativ, al eficienţei colectării fiscale. Investiţiile din fonduri europene sunt instrumentele vitale prin care economia îşi poate redobândi vigoarea, rezilienţa şi competitivitatea. Datele recente indică însă necesitatea unui efort administrativ sporit pentru impulsionarea investiţiilor din fonduri europene, a căror execuţie în implementare este suboptimală până la acest moment. Pe de altă parte, investiţiile străine directe au înregistrat constant o evoluţie favorabilă, cu o creştere de circa 15% pe primele 9 luni ale anului, ceea ce arată că mediul de afaceri din România este în continuare atractiv pentru investitorii externi", mai arată Cosmin Marinescu în analiza postată pe blog.

Astfel, el subliniază că, în contextul economic şi de securitate actual, ţinând cont de riscurile şi vulnerabilităţile existente, prudenţa şi responsabilitatea în privinţa finanţelor publice sunt imperative, iar reformele şi investiţiile din fonduri europene trebuie susţinute şi accelerate la maximum.

"În acest sens, bugetul pentru 2023 trebuie să fie un buget robust, credibil, care să susţină angajamentul de consolidare fiscală - prin reducerea sustenabilă a deficitului bugetar în ţintele asumate, implementarea PNRR şi absorbţia integrală a fondurilor europene, asigurând protecţia adecvată a celor mai vulnerabile categorii sociale în raport cu inflaţia, dar şi faţă de criza energetică şi riscurile acesteia în perioada de iarnă", a menţionat el.

În ceea ce priveşte inflaţia, Cosmin Marinescu a explicat că aceasta "nu apare şi dispare ca şi cum aprinzi şi stingi un bec în casă", iar procesul de dezinflaţie, de reducere a intensităţii inflaţiei, are nevoie de un anumit timp şi de acomodarea unor ajustări în economie, legate inclusiv de creşterea ratelor dobânzii.

"În acest sens, dată fiind necesitatea unei politici monetare consecvente cu obiectivul definitoriu privind ţintirea inflaţiei, care să confere credibilitate şi încredere, se poate anticipa că 2023 va fi anul dezinflaţiei", a punctat Marinescu.

Pe plan extern, Cosmin Marinescu a semnalat că economia globală continuă să se confrunte cu multiple provocări la adresa stabilităţii şi predictibilităţii, amplificate de inflaţia record, precum şi de implicaţiile economice şi de securitate ale războiului din Ucraina.

"Probabil că traversăm perioada cu cea mai mare densitate în materie de crize din ultimul secol, care îşi vor pune amprenta, profund, pe evoluţiile din următoarele decenii. Sunt crize eterogene declanşate de cauze simultane, aparent independente, până la un punct, dar cu implicaţii multiple, care se întrepătrund şi se intercondiţionează reciproc în domenii dintre cele mai diverse. Spirala crizelor a fost pusă în mişcare de criza sanitară generată de pandemia de Covid-19, urmată de un lockdown economic care a perturbat lanţurile globale de aprovizionare. La acestea s-au adăugat, pe final de 2021, criza energetică din Europa, apoi, la începutul lui 2022, războiul şi criza de securitate în plan regional, context care culminează în prezent cu inflaţia generalizată şi creşterea costurilor de finanţare", explică el.

Redresarea economică post-pandemie, a adăugat Consilierul prezidenţial, şi-a pierdut avântul la nivel global, iar cele mai recente prognoze macroeconomice indică perspective mult mai rezervate, însă contextul economic general este dominat de incertitudini semnificative, de unde şi o foarte puternică volatilitate la nivelul celor mai titrate prognoze, a căror acurateţe are mult de suferit. De aici implicaţiile şi riscurile aferente la nivelul deciziilor de politică economică.

"FMI şi OCDE au retrogradat estimările de creştere economică globală pentru 2023, iar estimările pentru SUA, Zona Euro şi UK sunt destul de modeste. Riscurile recesioniste sunt preconizate a fi perspectiva dură cu care unele economii se vor confrunta în continuare. România nu face parte din aceste scenarii recesioniste, însă nu pot fi excluse anumite efecte de contagiune, de natură să încetinească unele categorii de exporturi şi creşterea economică estimată pentru anii următori", mai arată el în analiza "Riscuri şi provocări macroeconomice - perspective pentru 2023".

Cosmin Marinescu atenţionează că inflaţia persistă şi este principala provocare la adresa stabilităţii economice, afectând substanţial puterea de cumpărare a categoriilor sociale cu venituri reduse. De aici şi nevoia imperativă a măsurilor de sprijin, cât mai bine ţintite şi dozate corespunzător, astfel încât să nu perpetueze spirala creşterii preţurilor.

El subliniază, de asemenea, că că politicile monetare ale marilor bănci centrale au fost aruncate în lupta anti-criză, fără rezerve, din dorinţa de salvare a economiei de efectele nefaste preconizate ale pandemiei şi, ca atare, autorităţile monetare au răspuns, încă de la începutul pandemiei în 2020, prin reducerea fără precedent a ratelor dobânzii de politică monetară şi creşterea rapidă a ofertei de bani din economie.

"În a doua jumătate a anului curent, date fiind consecinţele dureroase ale inflaţiei actuale, politicile monetare indică o schimbare decisivă de direcţie, poate chiar întârziată în unele privinţe. Astfel, politica monetară devine acum prociclică, pe bună dreptate, fapt care va frâna inevitabil ritmul de creştere a economiei, cu precădere pe direcţiile sale de creştere mai puţin sustenabile, ceea ce accentuează totuşi riscurile recesioniste. Efortul bugetar masiv pe care guvernele şi l-au asumat în pandemie, atât în plan sanitar, cât şi prin politicile fiscale anti-criză, a condus la deficite bugetare semnificative în majoritatea statelor UE, în SUA şi UK, deficite care nu au fost încă îndeajuns atenuate. Deşi se aştepta ca efortul bugetar anti-criză să se diminueze în 2021, multe state membre au decis să susţină în continuare cheltuieli publice cu o componentă permanentă considerabilă. Ca urmare, deficitele bugetare au scăzut mai puţin decât ar fi presupus redresarea economică, iar soldul bugetar primar structural a continuat să se deterioreze", explică Marinescu.

El a mai arătat că devine tot mai dificilă consolidarea fiscală, în condiţiile în care mare parte şi din povara crizei energetice a fost preluată, cel puţin temporar, de bugetele statale. Pe de altă parte, graţie inflaţiei generalizate, finanţele publice se consolidează mai uşor şi mai degrabă în termeni nominali, nu neapărat şi din punct de vedere structural. Dificultăţile bugetare vor interveni pe măsură ce inflaţia şi implicaţiile sale nominale vor intra pe un trend mai consistent de reducere, aşa cum se preconizează pentru 2023.

Datoriile publice acumulate puternic în ultimii ani reprezintă, în opinia sa, o altă consecinţă directă a politicilor economice din pandemie. Limitele acestor datorii vor deveni tot mai rigide în privinţa accesului la finanţare şi a capacităţii finanţelor publice de a face faţă unor noi şocuri.

"Ponderea în PIB a datoriilor publice a crescut consistent în majoritatea statelor UE, dar şi în SUA sau Marea Britanie. În continuare, politicile bugetare expansioniste şi creşterea costurilor de finanţare conturează riscul ca anii următori să fie gravaţi de o nouă revenire în spectrul crizei datoriilor suverane", a punctat consilierul prezidenţial.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2065 / 8687
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații!
Schoenherr a asistat Piraeus Bank în legătură cu vânzarea participației sale într-un portofoliu de credite neperformante de 400 mil. € către APS. Partenerul Matei Florea a coordonat echipa implicată în Proiectul Delta, cel mai mare portofoliu de NPL tranzacţionat în România în ultimii 4 ani
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...