ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum se pot pregăti companiile pentru investigația ANSPDCP

22 Iulie 2019   |   Nicoleta Gheorghe, Managing Associate, Radu și Asociații SPRL

În ceea ce privește activitatea ANSPDCP, observăm că cele trei amenzi aplicate până în acest moment sunt rezultatul unor investigații inițiate ca urmare a unor plângeri sau a notificării unor breșe de securitate de către operatorul de date.

Nicoleta Gheorghe, Managing Associate, Radu si Asociatii SPRL

 
 
După o perioadă de mai bine de un an de la intrarea în vigoare, pe 25 mai 2018, a Regulamentului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (RGPD), asistăm la o nouă perioadă de efervescență declanșată de primele amenzi aplicate pentru nerespectarea prevederilor RGPD de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal - ANSPDCP.

Dacă în 2017 și în primele luni ale lui 2018, companiile au investit resurse impresionante de timp și bani, în unele cazuri într-un proces contra cronometru, pentru a se asigura că se vor conforma la timp prevederilor legale, primul an de aplicabilitate a noului regulament european a fost unul mai degrabă liniștit. Companiile care au urmat un proces de analiză și conformare s-au bucurat de un moment de pauză, iar cele care nu au realizat acest proces nu au văzut niciun efect imediat al noilor prevederi legale și au considerat, poate, că activitatea lor nu va fi afectată. Recentele sancțiuni aplicate ne arată, însă, că autoritățile naționale au folosit această perioadă pentru a-și consolida aparatul de control și pentru a realiza primele investigații.


Astfel, în doar câteva zile (27 iunie - 5 iulie 2019), ANSPDCP a aplicat trei amenzi, una de 130.000 euro unei instituții bancare, una de 15.000 euro unei unități hoteliere și cea de a treia de 3.000 euro unei societăți care oferă consultanță în domeniul protecției datelor. De asemenea, la nivel european, pe 8 și 9 iulie 2019, ICO (autoritatea pentru protecția datelor din Marea Britanie) și-a anunțat intenția de a amenda un mare lanț hotelier cu peste 99 milioane de lire și o companie aeriană cu 183,39 milioane de lire (reprezentând, potrivit The Guardian, 1,5% din cifra de afaceri obținută la nivel global de compania aeriană anul trecut) pentru încălcarea RGDP.

În ceea ce privește activitatea ANSPDCP, observăm că cele trei amenzi aplicate până în acest moment sunt rezultatul unor investigații inițiate ca urmare a unor plângeri sau a notificării unor breșe de securitate de către operatorul de date. Autoritatea și-a actualizat recent pagina web pentru a facilita accesul celor interesați la procedura de depunerea a plângerilor în baza RGPD, o procedură simplificată care permite completarea online a formularului de plângere. De asemenea, în cadrul ANSPDCP s-a creat Direcția Plângeri. Este ușor de anticipat, astfel, că în perioada următoare, numărul investigațiilor ANSPDCP va crește la fel ca și numărul de sancțiuni aplicate.  

Întrebarea care se pune este ce poate face o companie în cazul în care ANSPDCP inițiază o investigație în privința activității sale? Cum se pregătește pentru o astfel de investigație?

În lumina reglementărilor în vigoare, putem identifica măsuri care trebuie luate înainte, în timpul și ulterior investigației. Enumerăm mai jos câteva dintre acestea.

Înainte de investigație:

→    analizarea periodică a conformității operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal cu reglementările în vigoare (inclusiv verificarea măsurilor de securitate IT implementate);
→    verificarea periodică a modului în care persoanele împuternicite să prelucreze date în numele companiei (companii terțe) se conformează RGPD;
→    instruirea periodică a angajaților companiei atât cu privire la prevederile RGPD și ale legislației interne în materie, cât și în ceea ce privește modul în care trebuie să acționeze în cazul unui control al ANSPDCP.

Pe durata investigației:

→    identificarea personalului autorității care efectuează investigația pe baza legitimației de control și a împuternicirii emise pentru efectuarea investigației;
→    obținerea a cât mai multor informații cu privire la investigație pentru a putea informa cât mai complet responsabilul cu protecția datelor (DPO) și avocatul societății;
→    contactarea imediată și informarea cât mai completă a DPO-ului și a avocatului societății;
→    colaborarea completă cu personalul de control, în limitele mandatului pe care inspectorii îl au, inclusiv prin furnizarea informațiilor, documentelor sau înregistrărilor solicitate, precum și prin permiterea audierii de persoane în măsura în care se solicită acest lucru și dacă acestea au legătură cu obiectivele investigației;
→    oferirea accesului la informații/documente confidențiale (cu aducerea la cunoștința personalului de control a caracterului confidențial al acestora) în măsura în care acestea au legătură cu obiectivele investigației;
→    citirea cu atenție a procesului verbal de control înainte de a fi semnat pentru a nu încorpora informații eronate.

După finalizarea investigației:

→    analizarea împreună cu avocatul societății și cu ceilalți consultanți a oportunității formulării unei contestații împotriva procesului-verbal de constatare/sancționare;
→    implementarea măsurilor necesare de remediere și efectuarea modificărilor care se impun pentru conformarea cu RGPD.
 
Analizând cazurile investigate și/sau sancționate până în acest moment de ANSPDCP, dar și pe cele în privința cărora ICO și-a anunțat intenția de a aplica amenzi, remarcăm faptul că situațiile practice în care se poate ajunge la o încălcare a RGPD sunt dintre cele mai variate și greu de anticipat la o analiză de bază/sumară.

Este evident că procesul de aliniere la prevederile RGPD este unul continuu, care impune o permanentă instruire a personalului care gestionează date cu caracter personal în toate ariile de activitate ale companiei. Cunoașterea fluxurilor de date cu caracter personal, a obligațiilor impuse operatorului de date, dar și a riscurilor la care acesta se supune în caz de încălcare a acestora sunt esențiale pentru evitarea unor amenzi de până la 20.000.000 euro sau 4% din cifra de afaceri.  

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 15 / 11951
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Romgaz are nevoie de avocați pentru o achiziție în Grecia. Producătorul de gaze naturale vrea să preia 20% din Gastrade, promotorul proiectului pentru operarea terminalului de LNG de lângă Alexandoupolis
    Refinitiv | Cinci societăți de avocați cu prezență la București, în topul consultaților juridici din tranzacțiile derulate în Europa Estică, în primele șapte luni. CMS își păstrează primul loc în regiunea EMEA
    Echipa de M&A a D&B David și Baias este implicată în 15 tranzacții aflate în diferite faze | Sorin David, Managing Partner: Activitatea societății noastre poate fi văzută ca un barometru al pieței. Pe baza proiectelor aflate în derulare, suntem optimiști și pentru perioada următoare
    De vorbă cu Manuela Guia, despre proiectul GNP Guia Naghi and Partners | Nu am mutat portofolii de clienți, dar experiența avocaților implicați în acest proiect și recunoașterea de care ei se bucură au făcut ca, încă din prima zi, să avem atât de multe proiecte, încât să ne prindă cam des noaptea sau week-endul la birou
    INTERVIU | Ligia Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss, Coordonator al Departamentului Litigii și Arbitraj: Profilul standard al clienților constanți include, cu preponderență, societăți multinaționale, instituții de credit și fonduri de investiții. Gestionăm un număr în creștere de dosare de criminalitate economică astfel încât dezvoltarea acestui domeniu se află printre prioritățile noastre
    Filip & Company apără România în ultimul arbitraj ICSID, cerut de un grup controlat de magnatul rus Iakov Goldovski. Cine sunt coordonatorii echipelor de avocați
    Cum poți ajunge să lucrezi printre ”zeii” arbitrajului internațional și să interacționezi cu unii dintre cei mai cunoscuți arbitri din lume. Traseul remarcabil parcurs de Ștefan Dudaș, avocatul român din echipa pariziană a firmei Derains & Gharavi International
    Cum poți intra în echipa Reff & Asociații și ce te așteaptă după | ”Oferim tinerilor tot sprijinul de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul. Nu sunt singuri în această călătorie”, spun reprezentanții firmei
    Deloitte România și Reff & Asociații au asistat grupul austriac Rondo Ganahl în achiziția Transilvania Pack & Print
    Fundația Baylor Marea Neagră poate continua programul național de donații de medicamente. O victorie obținută de avocații NNDKP
    Cum se pot deschide porțile unui traseu profesional aproape perfect | Cine i-a „arătat drumul” Georgianei Evi, Senior Associate în cadrul Clifford Chance Badea. Despre chimia dintre mentor și mentee și dorința amândurora de a învăța și a crește împreună, profesional și personal
    Cum poți dezvolta o carieră internațională în avocatură | Studii în Timișoara, concursuri tip „moot court”, masterat la Londra și un loc în echipa Debevoise & Plimpton LLP. Rețeta succesului, în varianta Dianei Moise
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...