ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum se pot pregăti companiile pentru investigația ANSPDCP

22 Iulie 2019   |   Nicoleta Gheorghe, Managing Associate, Radu și Asociații SPRL

În ceea ce privește activitatea ANSPDCP, observăm că cele trei amenzi aplicate până în acest moment sunt rezultatul unor investigații inițiate ca urmare a unor plângeri sau a notificării unor breșe de securitate de către operatorul de date.

Nicoleta Gheorghe, Managing Associate, Radu si Asociatii SPRL

 
 
După o perioadă de mai bine de un an de la intrarea în vigoare, pe 25 mai 2018, a Regulamentului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (RGPD), asistăm la o nouă perioadă de efervescență declanșată de primele amenzi aplicate pentru nerespectarea prevederilor RGPD de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal - ANSPDCP.

Dacă în 2017 și în primele luni ale lui 2018, companiile au investit resurse impresionante de timp și bani, în unele cazuri într-un proces contra cronometru, pentru a se asigura că se vor conforma la timp prevederilor legale, primul an de aplicabilitate a noului regulament european a fost unul mai degrabă liniștit. Companiile care au urmat un proces de analiză și conformare s-au bucurat de un moment de pauză, iar cele care nu au realizat acest proces nu au văzut niciun efect imediat al noilor prevederi legale și au considerat, poate, că activitatea lor nu va fi afectată. Recentele sancțiuni aplicate ne arată, însă, că autoritățile naționale au folosit această perioadă pentru a-și consolida aparatul de control și pentru a realiza primele investigații.


Astfel, în doar câteva zile (27 iunie - 5 iulie 2019), ANSPDCP a aplicat trei amenzi, una de 130.000 euro unei instituții bancare, una de 15.000 euro unei unități hoteliere și cea de a treia de 3.000 euro unei societăți care oferă consultanță în domeniul protecției datelor. De asemenea, la nivel european, pe 8 și 9 iulie 2019, ICO (autoritatea pentru protecția datelor din Marea Britanie) și-a anunțat intenția de a amenda un mare lanț hotelier cu peste 99 milioane de lire și o companie aeriană cu 183,39 milioane de lire (reprezentând, potrivit The Guardian, 1,5% din cifra de afaceri obținută la nivel global de compania aeriană anul trecut) pentru încălcarea RGDP.

În ceea ce privește activitatea ANSPDCP, observăm că cele trei amenzi aplicate până în acest moment sunt rezultatul unor investigații inițiate ca urmare a unor plângeri sau a notificării unor breșe de securitate de către operatorul de date. Autoritatea și-a actualizat recent pagina web pentru a facilita accesul celor interesați la procedura de depunerea a plângerilor în baza RGPD, o procedură simplificată care permite completarea online a formularului de plângere. De asemenea, în cadrul ANSPDCP s-a creat Direcția Plângeri. Este ușor de anticipat, astfel, că în perioada următoare, numărul investigațiilor ANSPDCP va crește la fel ca și numărul de sancțiuni aplicate.  

Întrebarea care se pune este ce poate face o companie în cazul în care ANSPDCP inițiază o investigație în privința activității sale? Cum se pregătește pentru o astfel de investigație?

În lumina reglementărilor în vigoare, putem identifica măsuri care trebuie luate înainte, în timpul și ulterior investigației. Enumerăm mai jos câteva dintre acestea.

Înainte de investigație:

→    analizarea periodică a conformității operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal cu reglementările în vigoare (inclusiv verificarea măsurilor de securitate IT implementate);
→    verificarea periodică a modului în care persoanele împuternicite să prelucreze date în numele companiei (companii terțe) se conformează RGPD;
→    instruirea periodică a angajaților companiei atât cu privire la prevederile RGPD și ale legislației interne în materie, cât și în ceea ce privește modul în care trebuie să acționeze în cazul unui control al ANSPDCP.

Pe durata investigației:

→    identificarea personalului autorității care efectuează investigația pe baza legitimației de control și a împuternicirii emise pentru efectuarea investigației;
→    obținerea a cât mai multor informații cu privire la investigație pentru a putea informa cât mai complet responsabilul cu protecția datelor (DPO) și avocatul societății;
→    contactarea imediată și informarea cât mai completă a DPO-ului și a avocatului societății;
→    colaborarea completă cu personalul de control, în limitele mandatului pe care inspectorii îl au, inclusiv prin furnizarea informațiilor, documentelor sau înregistrărilor solicitate, precum și prin permiterea audierii de persoane în măsura în care se solicită acest lucru și dacă acestea au legătură cu obiectivele investigației;
→    oferirea accesului la informații/documente confidențiale (cu aducerea la cunoștința personalului de control a caracterului confidențial al acestora) în măsura în care acestea au legătură cu obiectivele investigației;
→    citirea cu atenție a procesului verbal de control înainte de a fi semnat pentru a nu încorpora informații eronate.

După finalizarea investigației:

→    analizarea împreună cu avocatul societății și cu ceilalți consultanți a oportunității formulării unei contestații împotriva procesului-verbal de constatare/sancționare;
→    implementarea măsurilor necesare de remediere și efectuarea modificărilor care se impun pentru conformarea cu RGPD.
 
Analizând cazurile investigate și/sau sancționate până în acest moment de ANSPDCP, dar și pe cele în privința cărora ICO și-a anunțat intenția de a aplica amenzi, remarcăm faptul că situațiile practice în care se poate ajunge la o încălcare a RGPD sunt dintre cele mai variate și greu de anticipat la o analiză de bază/sumară.

Este evident că procesul de aliniere la prevederile RGPD este unul continuu, care impune o permanentă instruire a personalului care gestionează date cu caracter personal în toate ariile de activitate ale companiei. Cunoașterea fluxurilor de date cu caracter personal, a obligațiilor impuse operatorului de date, dar și a riscurilor la care acesta se supune în caz de încălcare a acestora sunt esențiale pentru evitarea unor amenzi de până la 20.000.000 euro sau 4% din cifra de afaceri.  

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 9852 / 9935
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
    bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
    BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
    Principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pentru a se conforma legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă | De vorbă cu Dan Dascălu (Partener) și Sonia Bălănescu (Managing Associate) - D&B David și Baias, despre prevederile legale în vigoare, combaterea acestui fenomen și modul în care poate fi diminuat riscul apariției unor litigii inițiate de salariați
    Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
    Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
    Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
    Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
    ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...