ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi: Activitatea ANPC în privinţa echipamentelor de protecţie necesare în contextul pandemiei şi a turismului nu a avut eficacitate maximă

08 Octombrie 2020   |   Agerpres

Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.

 
 
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a reacţionat cu promptitudine pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare, în contextul pandemiei, însă pentru domeniile privind echipamentele de protecţie şi activităţile turistice, activitatea instituţiei nu a avut o eficacitate maximă, conform Raportului de audit asupra activităţii privind protecţia consumatorilor, realizat de Curtea de Conturi.
 
"În calitatea sa de instituţie care veghează asupra respectării drepturilor consumatorilor, ANPC se poziţionează în cadrul instituţiilor din sfera de acţiune a măsurilor necesare în contextul pandemiei de COVID 19. Echipa de audit a remarcat promptitudinea cu care ANPC a reacţionat pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare. Astfel, ANPC a fost iniţiatorul măsurii de amânare a plăţii ratelor bancare cu 90 de zile, pentru românii cu credite ipotecare", se menţionează în raport.
 
Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.
 
"Pentru atingerea acestui obiectiv, au fost create grupuri de lucru compuse din reprezentanţi ai ANPC şi ai Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Menţionăm aceasta în contextul în care au avut loc acţiuni de amploare care nu au fost promovate suficient aşa încât să inducă un nivel de siguranţă printre consumatori", se mai arată în raport.
 
Auditul a remarcat faptul că pe site-ul ANPC nu a fost creată o secţiune distinctă COVID-19 care să cuprindă informaţii actuale prin care să fie îndrumaţi consumatorii în vederea soluţionării diferitelor probleme cu care se confruntă (ex. achiziţionarea diferitelor pachete turistice pentru sejururi ce nu mai pot fi efectuate din cauza limitărilor de circulaţie impuse, recuperarea sumelor achitate pentru transport aerian ce nu se mai poate efectua etc ) sau să fie publicate atenţionări cu privire la anumite produse precum echipamente de protecţie sau dezinfectanţi, astfel încât aceştia să poată identifica produsele contrafăcute.
 
De asemenea, auditul a remarcat o implicare mai puţin activă a ANPC în cazul echipamentelor de protecţie şi al turismului.
 
Astfel, referitor la echipamentele de protecţie necesare în contextul pandemiei COVID-19 (măşti, mănuşi, dezinfectanţi), ANPC a elaborat la finele lunii februarie 2020 o tematică naţională de control şi supraveghere a pieţei cu privire la modul de comercializare, de informare a consumatorilor, de afişare a preţurilor şi a modului de derulare a eventualelor promoţii pentru aceste echipamente de protecţie. La momentul finalizării prezentului audit de performanţă, controlul tematic la nivel naţional se află în desfăşurare, semnalează raportul.
 
În ceea ce priveşte activităţile turistice, s-a remarcat iniţiativa constând în comunicatul de presă din data de 26 februarie 2020, prin care ANPC a înştiinţat consumatorii despre întâlnirea avută în data 25.02.2020 cu reprezentanţi ai Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri şi cu preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, ocazie cu care au fost dezbătute măsurile care vor fi luate în contextul extinderii epidemiei de coronavirus, fiind discutate circumstanţele epidemiologice
naţionale, europene sau internaţionale şi modalităţile de soluţionarea a unor eventuale sesizări şi reclamaţii din partea consumatorilor.
 
Totodată, prin acest comunicat ANPC a recomandat consumatorilor să-şi continue planurile de călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal, specificându-se faptul că "din punct de vedere legal, persoanele care şi-au cumpărat vacanţe şi doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanţe inevitabile şi extraordinare, au posibilitatea să îşi recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare", conform OG nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative.
 
Ulterior, prin comunicatul de presă din data de 18 martie 2020, ANPC a furnizat consumatorilor interesaţi care aveau planuri de deplasare în perioada imediat următoare, recomandarea elaborării cererilor de restituire a banilor achitaţi către operatorii economici.
 
"În contextul actual, până la data finalizării misiunii de audit, marile agenţii de turism, prin toate mijloacele de comunicare recomandă consumatorilor în principal reprogramarea vacanţelor/concediilor/ excursiilor deja achitate, motivând faptul că deşi (aşa cum auditul a remarcat mai sus) există situaţii expres prevăzute de lege, în care agenţia turoperatoare este obligată la restituirea completă a sumelor achitate acest fapt ar genera o presiune financiară mare pentru aceştia, în cazul sumelor
achitate de consumatori şi transferate către furnizori, fiind un proces de durată, cu chemarea în garanţie a furnizorului printr-o procedură internaţională", precizează raportul.
 
În cazul biletelor de avion achitate de consumatori turoperatorilor cu privire la vacanţele în cauză, pentru zboruri cu companii aeriene care au anunţat oficial cu privire la anularea, suspendarea sau reprogramarea curselor respective, agenţiile de turism recomandă consumatorilor contactarea agenţiei de turism pentru a studia ce opţiuni oferă compania aeriană, punctual, în vederea sprijinirii acestora pentru reprogramarea zborului sau pentru a solicita companiei aeriene identificarea altor opţiuni pentru fiecare caz în parte.
 
"În consecinţă, cu privire la cele două domenii identificate mai sus, activitatea ANPC nu a avut o eficacitate maximă, întrucât demersurile sale legale nu s-au materializat în soluţii unitare care să maximizeze susţinerea consumatorilor în relaţia cu operatorii în contextul pandemiei coronavirusului", au concluzionat auditorii.
 
 În acest context, Curtea de Conturi recomandă intensificarea eforturilor inclusiv prin realizarea de întâlniri cu reprezentanţi ai asociaţiilor consumatorilor şi ai asociaţiilor de turism, în vederea identificării unor soluţii unitare de rezolvare problemelor apărute în efectuarea vacanţelor planificate şi achitate în contextul pandemiei COVID-19 pentru obţinerea asigurării că legislaţia în vigoare şi drepturile consumatorilor sunt respectate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7464 / 8649
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...