ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Dosarul cu șină devine istorie. Cine îi ia locul?

15 Iunie 2021   |   Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, și Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Proiectul de lege privind obligativitatea înregistrării în SPV este o etapă în procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmărește să atingă și scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili și autorități.

 
 
Comunicarea prin mijloace electronice cu administrația fiscală nu va mai fi o opțiune, ci o obligație! Planul referitor la digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) conține, printre altele, măsuri menite să transfere comunicarea contribuabililor cu autoritățile fiscale integral în mediul virtual. Această transformare va fi posibilă ca urmare a implementării proiectului de modificare a Codului de procedură fiscală care presupune, pentru contribuabili, obligativitatea de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual (SPV). În aceste condiții, toate documentele sau solicitările vor fi transmise strict prin intermediul acestei platforme, astfel că interacțiunea fizică cu reprezentanții ANAF va putea fi mult diminuată sau înlocuită.

În prezent, înregistrarea este opțională dar, deși procesul este simplu iar pandemia a limitat posibilitatea de interacțiune dintre autorități și public, numărul contribuabililor înscriși în SPV este încă relativ redus. Însă platforma este accesibilă tuturor iar utilizarea acesteia eficientizează comunicarea cu instituțiile statului.

Cheia de acces – certificatul digital de semnătură electronică

În cazul persoanelor juridice, accesarea SPV se realizează prin intermediul unui certificat digital de semnătură electronică, deja utilizat de către contribuabili pentru semnarea declarațiilor fiscale (precum declarația 100 sau 101). Pentru alocarea unui certificat digital este necesară depunerea declarației 150 (generată din sistemul informatic ANAF), alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital și împuternicirea titularului semnăturii digitale.

După accesarea link-ului de înregistrare în SPV, se completează datele persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea și ale persoanei fizice (titularul semnăturii digitale pentru care se solicită accesul în SPV) și se încarcă documentele care atestă calitatea de împuternicit/administrator a persoanei fizice. Răspunsul la solicitarea de înrolare este transmis rapid, sub forma unei informări pe e-mail.

Care este utilitatea Spațiului Privat Virtual?

În primul rând, prin utilizarea SPV se simplifică procesul de solicitare a informațiilor și documentelor fiscale. Spre exemplu, fișa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aștepte câteva zile, poate fi obținută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obținut într-un timp mult mai redus și fără deplasarea la sediul administrației fiscale.

De asemenea, contribuabilii persoane fizice pot solicita, prin intermediul SPV, documente precum situația obligațiilor de plată, situația contribuțiilor sociale declarate de către angajatori, adeverința de venit sau certificatul de atestare fiscală.

În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declarațiilor fiscale depuse și recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declarațiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora și un acces facil la datele cuprinse în documente.

Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorități utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.

Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecționarea sumelor aferente pentru susținerea entităților non-profit sau unităților de cult.

Utilizând interdependența dintre platforma SPV și ghișeul.ro, se simplifică plățile atât în nume personal cât și în numele terților (facilitate disponibilă începând cu anul 2020, care permite titularului contului de SPV să plătească în numele terților impozite și contribuții evidențiate în declarația unică). Mai mult, platforma oferă o facilitate suplimentară pentru contribuabilii persoane fizice, constând în pre-completarea declarației unice în baza datelor deja cunoscute de către autoritățile fiscale.

Nu în ultimul rând, toate notificările ANAF către contribuabili vor fi transmise doar prin intermediul SPV. Astfel, se elimină riscul ca aceste informări, extrem de importante (precum notificările de plată sau notificările cu privire la neconcordanțele între declarația de impozit pe profit și situațiile financiare), să mai fie rătăcite sau uitate în cutia poștală.

Un instrument valoros al platformei este și chat-box-ul ANAF, acolo unde se pot solicita informații punctuale de natură fiscală sau procedurală, timpul de răspuns fiind, de asemenea, unul foarte scurt.

Așadar, utilizarea SPV eficientizează timpul contribuabililor și diminuează interacțiunea fizică dintre aceștia și autorități. Totuși, rămâne în sarcina fiecărei persoane, fizice sau juridice, să verifice constant comunicările sosite în spațiul virtual, având în vedere că întreaga corespondență cu ANAF se va desfășura doar prin această platformă. Un caz reprezentativ este cel legat de somațiile de plată care, neobservate la timp, pot declanșa procedura de poprire a conturilor contribuabililor.

În concluzie, proiectul de lege privind obligativitatea înregistrării în SPV este o etapă în procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmărește să atingă și scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili și autorități.

 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 5933 / 8889
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    RTPR a asistat PragmaGO la intrarea pe piața din România prin achiziția Omnicredit. Echipa a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Ianita Țui (Counsel)
    Andreea Zvâc face un pas înainte în carieră și devine Partener în cadrul biroului Wolf Theiss din București | Bryan W. Jardine (Managing Partner): Promovarea sa reflectă nu numai contribuțiile profesionale remarcabile la dezvoltarea departamentului său, ci și rolul semnificativ în consolidarea poziției generale a firmei pe piața din România
    Bondoc & Asociații a asistat TDI Renewables, unul dintre principalii actori în domeniul dezvoltării regenerabile, într-o restructurare internațională
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of legal - Farmexim: „Când ești managerul unei echipe de legal, rolul nu se rezumă doar în a asigura îndeplinirea sarcinilor, ci este de fapt mai mult orientat spre partea umană. Cresc echipe, cresc oameni de niște ani buni și nu există satisfacție mai mare ca atunci când vezi transformarea acestora, acolo unde există ‘sămânța dorinței de a evolua ’ ”
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Avansul cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
    „The Lawyer European Awards 2024”| Patru firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe” | Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. ZRVP, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, printre finaliștii secțiunii ”European litigation team of the year”
    Rising Stars | Tudor Bonifate, primul admis la Facultatea de Drept și mai apoi șef de promoție în 2022, cu media 10, a ales să profeseze ca avocat la Țuca Zbârcea & Asociații: ”Învăț permanent – de la avocații care mă coordonează, de la colegii mei avocați, de la profesorii cu care am șansa de a colabora la facultate, de la studenții mei. Cred că avocatura mă face un profesor mai bun, după cum profesoratul mă face un avocat mai bun”
    Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
    Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
    Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați stagiari
    LegiTeam | Mitel & Asociatii caută avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...