ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Este momentul să ne temem de noile Class actions implementate în România?!

24 Ianuarie 2024   |   Adrian Cristea (senior associate), Eduard Morariu (associate) - Filip & Company

Reflectând viziunea europeană asupra acestei chestiuni (viziune diferită de celebrele „class actions” din Statele Unite ale Americii), Legea 414/2023 ar putea influența major raporturile dintre companii și consumatori.

 
 
România a implementat la finalul anului 2023 Directiva privind Class actions. Ce aduce nou Legea 414/2023 privind desfăşurarea acţiunilor în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor ? Se adaptează această procedură cu apetitul procesual al consumatorilor români sau va rămâne o formă fără fond?

Prin Legea 414/2023 privind desfăşurarea acţiunilor în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor („Legea 414/2023”) se reglementează acțiuni în reprezentare prin care se poate tinde la i) încetarea unor practici sau / și ii) la repararea prejudiciilor suferite de consumatori.

Practicile avute în vedere sunt cele reglementate de actele normative prevăzute în Lista anexată la lege (sunt enumerate 66 de acte normative naționale și europene). Printre alții, următorii actori economici sunt vizați:

·                Producătorii care răspund pentru defectele produselor lor;

·                Operatorii din transportul aerian, maritim și fluvial;

·                Spitalele;

·                Comercianții online;

·                Serviciile financiare;

·                Instituțiile de credit/ IFN / furnizorii de servicii de plată;

·                Asiguratorii;

·                Operatorii din domeniul furnizării de energie și gaze;

·                Operatorii din turism;

·                Furnizorii de servicii de internet.

Acțiunile trebuie să privească un interes colectiv al consumatorilor și trebuie să fie evitat conflictul de interese (i). Analizând tipurile de acțiuni care se pot iniția observăm că aplicarea Legii 414/2023 este greoaie (ii) și nu anticipăm să fie foarte populară printre consumatorii din România (iii).

1.            Conflictul de interese și entitățile calificate

În ceea ce privește conflictul de interese, el are în vedere folosirea acestor tip de acțiuni pentru a afecta concurența ori în scop șicanatoriu. Conflictul poate viza inclusiv finanțatorii entității care inițiază class actions (entitatea calificată). Dacă există un conflict de interese instanța poate dispune, printre altele, respingerea cererii pentru lipsa calității procesuale.

Legea definește conflictul de interese „un conflict între interesele proprii ale entităţii calificate şi interesele consumatorilor, în care entitatea calificată/reprezentantul/finanţatorul ei, în calitatea sa de persoană privată, are interese care ar putea influenţa necorespunzător îndeplinirea obligaţiilor şi responsabilităţilor asumate în calitate de reprezentant al consumatorilor, fie prin luarea unor decizii contrare intereselor consumatorilor, fie prin calitatea entităţii calificate/reprezentantului/finanţatorului ei, de concurent al profesionistului pârât”.

Acțiunile se pot promova numai de entități calificate, care pot fi publice sau private;

a)                 Entitățile calificate publice au statut de entitate calificată în baza legii – condiția este să fie entitate care să aibă atribuții în aplicarea Legilor prevăzute în Lista anexă la lege (ex: ANPC);

b)                 Entitățile private trebuie să depună o cerere și să îndeplinească o serie de condiții stabilite expres de lege – statutul de entitate calificată este oferit de entitățile publice de la punctul anterior;

i.          Condițiile trebuie îndeplinite pe toată perioada de activitate a entității;

ii.         Dacă entitatea privată nu îndeplinește condițiile și intentează o acțiune în reprezentare, cererea se respinge ca inadmisibilă. Instanța de judecată poate verifica îndeplinirea condițiilor.

iii.       Se va redacta o listă cu toate entitățile calificate care se postează pe site-ul unor instituții publice;

iv.       Statutul de entitate calificată se acordă fiind specificat și tipul de acțiune pe care o poate intenta – internă, transfrontalieră sau ambele.

2.           Tipurile de acțiuni ce pot fi formulate

Acțiunile pot privi încălcări interne sau transfrontaliere și pot fi intentate de entități calificate din România sau din alt stat membru al Uniunii Europene.

Acțiunile pot privi două scopuri: încetarea practicii sau / și repararea pagubelor. Regimul juridic al acestor tipuri de acțiuni diferă:

i.          Diferența principală e că pentru acțiunea în încetarea unei anumite practici nu este nevoie de consimțământul consumatorilor pentru a fi reprezentați;

ii.         Pentru acțiunea în reparare trebuie obținut consimțământul scris al fiecărui consumator reprezentat. Consimțământul se poate da până la închiderea dezbaterilor, iar consumatorii trebuie să fie informați de la momentul introducerii cererii;

iii.       Profesioniștii pot fi obligați să ofere informații publice cu privire la procesele pierdute.

Acțiunile se judecă conform procedurii comune, cu specificul că recursul suspendă executarea.

Acțiunile intentate de entitățile calificate sunt scutite de taxă de timbru și cheltuielile de judecată nu pot fi suportate, de regulă, de consumatorii reprezentați (cu excepția situației în care au generat costuri ca urmare a conduitei sale deliberate sau neglijente).

Părțile litigiului pot încheia tranzacții, acestea urmând a fi verificate de către instanță.

Foarte important este și faptul că o decizie din orice stat membru cu privire la o practică a unui profesionist poate fi folosită ca probă în fața instanței naționale într-un proces privind aceeași încălcare de către același profesionist.

3.           Concluzii

Legea 414/2023 transpune Directiva (UE) 2020/1.828 și conține reguli importante privind reprezentarea colectivă a consumatorilor. Reflectând viziunea europeană asupra acestei chestiuni (viziune diferită de celebrele „class actions” din Statele Unite ale Americii), Legea 414/2023 ar putea  influența major raporturile dintre companii și consumatori.

Cu toate acestea, sunt câteva elemente care ne conduc la concluzia că nu își va găsi un loc în peisajul procedural românesc prea curând:

a.       Entitățile trebuie calificate de cineva. Cine/ când/ contra cărei sume va analiza dacă un ONG este calificat să apere consumatorii?

b.      Este nevoie de consimțământul consumatorilor pentru acțiunile în daune. Va fi greu unei entități calificate să înroleze un număr important de consumatori.

c.       Recursul este suspensiv de executare. Or, o acțiune individuală va fi întotdeauna mai atrăgătoare pentru un consumator deoarece va avea posibilitatea să execute mai rapid o eventuală hotărâre favorabilă.

În același timp, Legea 414/2023 prevede mecanisme privind limitarea / împiedicarea formulării unor acțiuni abuzive / șicanatorii, de natura a afecta activitatea și reputația companiilor. Aceste mecanisme ar trebui să eventualele tentative de concurență neloială prin intermediul Legii 414/2023.

Chiar dacă este posibil ca efectele acestei legi să întârzie să apară în România, companiile trebuie să o aibă în vedere pentru a putea preveni ori gestiona eventuale litigii viitoare, litigii care vor implica un efort probatoriu mult mai mare decât cele individuale.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 289 / 8680
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...