ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Implicații din perspectiva protecției datelor cu caracter personal ale angajaților în lupta împotriva COVID-19

24 Martie 2020   |   Andreea Bîră (Senior Associate), Cristina Iacobescu (Senior Associate) și Silvia Axinescu (Senior Managing Associate) - Reff & Asociații

Dezvăluirea identității persoanei testate pozitiv pentru COVID-19 trebuie realizată doar față de un număr limitat de persoane, precum echipa din cadrul companiei care gestionează situația de urgență, echipa restrânsă cu care persoana lucra în mod uzual.

 
 
Păstrarea cursului obișnuit de activități în cadrul unei companii în vreme de COVID-19 este o provocare, dar și un deziderat pentru mediul de business din România. Măsurile luate în această perioadă de companii trebuie să respecte prevederile în materia protecției datelor cu caracter personal ale angajaților.

Cea mai întâlnită măsură de limitare a transmiterii COVID-19 este reprezentată de utilizarea de chestionare prin care este evaluat riscul de contaminarea a angajaților, măsură care presupune prelucrarea de date cu caracter personal. Legalitatea prelucrării acestor date trebuie analizată din perspectiva justificării unui temei legal, dar și a folosirii minimului de informații necesare pentru scopul prelucrării (acela de a împiedica transmiterea virusului), pe o perioadă cât mai scurtă de timp și numai ca urmare a implementării unor măsuri de securitate adecvate.


La fel ca orice analiză în materia protecției datelor cu caracter personal, nici în acest caz nu există o rețetă general valabilă pentru asigurarea legalității prelucrării acestor date. Desigur, regulile aplicabile în materia protecției datelor cu caracter personal ale angajaților privind starea de sănătate trebuie coroborate cu prevederile relevante cuprinse în legislației muncii - reglementările privind sănătatea și securitatea în muncă, actele legislative emise de autoritățile competente în contextul stării de urgență -, toate putând varia în funcție de obiectul de activitate al companiei. Astfel, de la caz la caz va trebui să ne raportăm la prevederile Regulamentului 2016/679 (GDPR), în special din perspectiva principiilor și a temeiului legal - și luând în considerare aspecte precum scopul măsurii, durata aplicării acesteia și durata prelucrării după ce nu se mai justifică măsura.
 
Chestionarele pentru angajați, o soluție?
Chestionarele, în format fizic sau derulate prin intermediul unui serviciu de tip call center, reprezintă probabil cel mai puțin intruzivă metodă care poate fi utilizată de angajator în evaluarea riscului de contaminare a angajaților. Desigur, aceasta depinde exclusiv de conținutul întrebărilor adresate în cadrul chestionarului, mai precis dacă întrebările presupun sau nu aflarea de informații ce țin de starea de sănătate a angajatului. Este recomandabilă evitarea întrebărilor prin care angajatul menționează dacă are probleme de sănătate (de exemplu, tușește, are temperatură sau afecțiuni pre-existente etc.) și includerea de întrebări referitoare la activitatea sa (de exemplu, dacă a călătorit în străinătate în/prin zonele afectate, a avut contact cu persoane care aveau anumite simptome sau care au fost testate pozitiv, perioada de timp aferentă călătoriei sau expunerii, vârsta).

Includerea întrebărilor prin care se identifică problemele de sănătate ale angajaților presupune prelucrarea de date cu caracter special și poate fi realizată numai pe cale de excepție, în anumite situații; mai precis, atunci când prelucrarea datelor:

•    este realizată de medicul de medicina muncii în scopuri specifice, precum medicina preventivă sau a muncii, evaluarea capacității de muncă a angajatului etc.;
•    asigură conformarea cu obligațiile angajatorului pentru ocuparea forței de muncă, securitatea și protecția socială;
•    este necesară din motive de interes public major, prevăzute de legislația din România sau de la nivel european;
•    facilitează un interes public în domeniul sănătății publice, cum ar fi protecția împotriva amenințărilor transfrontaliere grave la adresa sănătății, atât timp cât aceasta este prevăzută de legislația din România sau de la nivel european.

Având în vedere că recomandările și practicile la nivel european consideră că acordul dat în relațiile de muncă nu este valabil, posibilitatea de a-l utiliza pentru astfel de activități de prelucrare a datelor angajaților este discutabilă. În egală măsura, ipotezele de mai sus trebuie analizate cu atenție, pentru a verifica îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute de GDPR, inclusiv din perspectiva măsurilor recent adoptate de Guvern.

Cine poate afla identitatea persoanei testate pozitiv pentru COVID-19?
Dezvăluirea identității persoanei testate pozitiv pentru COVID-19 trebuie realizată doar față de un număr limitat de persoane, precum echipa din cadrul companiei care gestionează situația de urgență, echipa restrânsă cu care persoana lucra în mod uzual. Așadar, această informație nu trebuie transmisă către întregul personal al companiei sau în afara companiei.
 
Care este strategia de la nivel european?
Strategia la nivel european nu este unitară și depinde de la un stat membru la altul. Pe de o parte, Franța, Olanda și Belgia au reguli stricte prin care interzic testarea sistematică a angajaților atât pentru verificarea temperaturii, cât și pentru testarea pentru COVID-19. Pe cealaltă parte, Germania și Spania au o abordare mai relaxată, oferind angajatorilor posibilitatea de a testa angajații, atât timp cât aceste date sunt șterse la finalul perioadei pandemice.

În concluzie, prelucrarea datelor cu caracter personal ale angajaților privind starea de sănătate poate fi considerată justificată și legitimă în această perioadă, însă numai în anumite situații limitate, ce țin de industria în care activează compania, destinatarii informațiilor, precum și de conținutul respectivelor date cu caracter personal.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8219 / 8667
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
    Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
    Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
    Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
    Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
    D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
    Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
    Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
    RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...