ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Propuneri de modificare ale Codului de procedura fiscala referitoare la solutionarea litigiilor fiscale

26 August 2019   |   Octavian Marian, avocat senior in cadrul societatii bpv Grigorescu Stefanica

Pe lângă propunerile de modificare ce țin mai mult de partea tehnică a procedurii fiscale și de conformarea la noile reguli privind prelucrarea datelor cu caracter personal, autoritățile române doresc și o reașezare administrativă a sistemului fiscal.

Octavian Marian, avocat senior in cadrul societatii bpv Grigorescu Stefanica

 
 
În data de 26.07.2019 și în data de 14.08.2019,  Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică două proiecte de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Astfel, în cadrul primul proiect de ordonanță se propune transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului din 10 Octombrie 2017 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeana  (în continuare „Directiva 1852” sau „Directiva”), iar prin intermediul celui de-al doilea proiect de ordonanță se aduc modificări substanțiale regulilor de procedură fiscală.

În ceea ce privește primul proiect de ordonanță, respectiv transpunerea Directivei 1852, trebuie precizat că România avea obligația de a asigura transpunerea acestor prevederi, încă de la data de 30 iunie 2019.

În mod firesc, identic cu obiectivul Directivei, primul Proiectul de Ordonanță urmărește asigurarea unui cadru legal pentru contribuabil în scopul eliminării interpretării sau aplicării diferite ale dispozițiilor acordurilor și convențiilor fiscale bilaterale, care prevăd eliminarea dublei impuneri. În acest sens, prin transpunerea prevederilor Directivei în legislația internă, se stabilește un mecanism de soluționare a litigiilor între Statele Membre, în situația în care apar interpretări și aplicări diferite cu privire la veniturile și, după caz, capitalurile societăților contribuabile.

Referitor la dispozițiile Directivei 1852 ce vor fi transpuse și în legislația română, acestea prevăd un mecanism complex de soluționare a litigiilor fiscale în situația în care un contribuabil se află în fața unei duble impuneri.

Pe scurt, în baza acestor noi prevederi, un contribuabil aflat în situația unei duble impuneri, poate sesiza atât autoritățile române cât și autoritățile din Statul Membru implicat, pentru a lămuri chestiunea litigioasă creată. Din momentul sesizării, se declanșează o procedură de “negociere” între reprezentanții autorităților române și reprezentanții Statului Membru implicat.

Trebuie spus că declanșarea acestei proceduri nu împiedică contribuabilul să utilizeze căile de atac împotriva deciziilor de impunere, respectiv contestația administrativă și ulterior acțiunea în fața instanței de judecată.

În ceea ce privește al doilea proiect de ordonanță, respectiv modificarea regulilor de procedură fiscală, acesta cuprinde un număr consistent de propuneri de modificare (nu mai puțin de 95 de articole de lege), prin introducerea de noi articole și prin modificarea celor prezente.

Pe lângă propunerile de modificare ce țin mai mult de partea tehnică a procedurii fiscale și de conformarea la noile reguli privind prelucrarea datelor cu caracter personal, autoritățile române doresc și o reașezare administrativă a sistemului fiscal. 

Astfel, definiția noțiunii de “organ fiscal central”, se modifică, iar pe lângă A.N.A.F, ca organ fiscal central, este introdus și Ministerul Finanțelor Publice. În plus, Proiectul de Ordonanță prevede că începând cu 1 ianuarie 2020, Ministerul Finanțelor Publice preia de la A.N.A.F, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, activitatea de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrative fiscale emise de organul central fiscal, posturile și personalul aferent acesteia.

Mai trebuie spus că în viziunea autorităților române, modificările propuse prin Proiectul de Ordonanță sunt favorabile mediului de afaceri deoarece au ca obiect îmbunătățirea echilibrului în relația dintre organele fiscale și contribuabili, simplificarea procedurilor de administrare a creanțelor fiscale o mai bună claritate a textului de lege, eliminând interpretările neunitare fie din partea organelor fiscale fie din partea contribuabililor.

Analizând propunerile de modificare, putem spune că acestea pot avea un impact pozitiv, întrucât acestea vin pe de o parte să transpună o parte a jurisprudenței create la nivelul instanțelor de judecată românești, iar pe de altă parte reprezintă un remediu în cadrul interpretării textelor de lege care nu ofereau suficientă claritate și care constituiau obiectul unor dispute între autorități și contribuabili.

În acest sens, observăm că autoritățile române propun introducerea posibilității reexaminării deciziei de soluționare a contestației împotriva unei decizii de impunere, în situații precum emiterea unei hotărâri pentru dezlegarea de principiu a unor chestiuni de drept sau a unei decizii în recurs în interesul legii. De asemenea, reexaminarea deciziei de soluționare a contestației poate fi realizată în situația în care anterior sau ulterior emiterii, Curtea de Justiție a Uniunii Europene emite un o decizie contrară interpretării autorității fiscale.

Propunerile de modificare vin să clarifice și aspecte referitoare la cauzele de nulitate ale deciziilor de impunere, dar și chestiuni care țin de procedurile de eșalonare la plată ori de posibilitatea contribuabilului de a solicita dobânzi. 

Nu în ultimul rând,  prin propunerile de modificare se dorește și o regândire a sistemului de soluționare a contestațiilor administrative împotriva deciziilor de impunere. În acest sens, organul de soluționare a acestor contestații trece din cadrul ANAF în cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Această modificare vine să acorde un mai mare grad de imparțialitate deciziilor emise în soluționare contestațiilor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 188 / 12140
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bondoc & Asociații a asistat McGuire Woods în procesul de transformare și de vanzare a entității din România
    Reff & Asociații deschide un birou regional la Cluj-Napoca și o recrutează pe avocata Olguța Lazăr pentru a-l coordona
    Ce firme de avocați au lucrat în cele mai mari tranzacții din 2019 | Reff & Asociații și Wolf Theiss au asistat cele mai multe fuziuni și achiziții din Top 10. Echipele care au gestionat juridic fiecare proiect
    Europa emergentă rămâne un magnet pentru tranzacțiile internaționale. Gabriel Sidere, Managing Partner CMS România: Ne așteptăm ca în 2020 să asistăm la consolidarea piețelor de M&A din regiune și la menținerea trendului ascendent al investițiilor externe în tranzacții M&A cu o componentă transfrontalieră
    Dentons își întărește practica de Banking & Finance la nivel regional
    Noerr își întărește echipa corporate ̸ M&A, real estate și litigii. Iulian Sorescu devine Partener
    RIL. Hotărârea ICCJ 1 ̸2020 | AVRAM LAW a asistat Asociația Română a Băncilor la redactarea memoriului în vederea soluționării chestiunii privind poprirea asupra conturilor instituțiilor publice
    Cum lucrează și ce mandate primește echipa axată pe Fiscalitate ̸Taxe de la Țuca Zbârcea & Asociații. Alianța cu Andersen Global oferă acces la know-how și competențe globale, dar și la proiecte transfrontaliere și clienți internaționali
    Anda Todor, fost coordonator al biroului Dentons, se alătură firmei Istocescu & Vintilă ca Managing Partner. Todor, Istocescu & Vintilă – TIV Legal vrea să imprime o nouă tendință pe piața locală de avocatură
    Mitel & Asociații a asistat fondul ACCESSION II în vânzarea companiilor Lipomin SA şi Carpatina SA. Ce avocați a avut Prodal 94, firma lui Jabbar Kanani, în această achiziție
    Din vorbă-n vorbă cu Lavinia Aftodor, Senior Legal Counsel la BCR, singurul In-House Counsel desemnat Rising Star în România de către Euromoney. “Munca de in-house lawyer nu este rutinantă, sarea și piperul sunt prezente zi de zi. E o plăcere să îmi regăsesc vechi colegi de breaslă, din case de avocatură de prestigiu, cu care să fac echipă în cadrul unui proiect complex”
    Cum lucrează avocații de IP de la bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ. Activitatea intensă în 2019, cu numeroase elemente de inovație, prin soluții aplicate pentru protecția drepturilor clienților. Anul acesta va fi extinsă interconectarea domeniului IP cu domeniile TMT
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...