Restituirile de impozit pe clădiri pentru perioada stării de urgență au intrat pe ultima sută de metri
10 Septembrie 2020 Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Directe, și Robert Ionescu, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România
Din experiența practică se constată că principalii beneficiari ai facilității ar fi proprietarii de centre comerciale mari și proprietarii de hoteluri care au avut activitatea suspendată în perioada stării de urgență. Însă de această măsură pot beneficia și proprietarii de fabrici care dețin hale mari de producție și care au fost nevoiți să întrerupă temporar sau total activitatea în perioada 16 martie–14 mai 2020.
| |
Prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 69/2020, consiliile locale au primit dreptul să acorde o reducere la plata impozitului pe clădiri de până la 50% pentru perioada stării de urgență, dacă proprietarii sau chiriașii care utilizează clădirea respectivă și-au întrerupt activitatea total sau parțial din cauza restricțiilor impuse de autorități în contextul pandemiei de COVID-19. Proprietarii de clădiri închiriate trebuie să îndeplinească două condiții pentru a beneficia de această facilitate: să fi redus chiria clienților cu cel puțin 50% și minimum jumătate din suprafața totală a clădirii să nu fi fost utilizată.
Majoritatea orașelor mari și cinci sectoare din Municipiul București au aprobat implementarea acestor facilități sub o formă sau alta, condițiile fiind, în general, asemănătoare de la o autoritate locală la alta. Diferă totuși procentele de reducere acordate și perioadele pentru care este aplicabilă măsura. Astfel, în unele localități, reducerea de impozit s-a acordat doar pentru cele două luni în care s-a instituit starea de urgență, iar procentul a fost de 10% în anumite cazuri și de 50% în altele. În schimb, sunt și localități în care reducerea este mai semnificativă, fiind aplicabilă pentru tot anul și nu doar pentru cele două luni de stare de urgență, procentul variind și aici (17% în anumite cazuri și 25% în altele).
Cine poate beneficia de această facilitate și care este documentația necesară?
Din experiența practică se constată că principalii beneficiari ai facilității ar fi proprietarii de centre comerciale mari și proprietarii de hoteluri care au avut activitatea suspendată în perioada stării de urgență. Însă de această măsură pot beneficia și proprietarii de fabrici care dețin hale mari de producție și care au fost nevoiți să întrerupă temporar sau total activitatea în perioada 16 martie–14 mai 2020.
Pentru a beneficia de această facilitate, proprietarii trebuie să depună o cerere la autoritățile locale, însoțită de alte documente, menționate în deciziile consiliilor locale, până în data de 15 septembrie 2020. În general, documentele suplimentare solicitate de autoritățile locale se rezumă la certificatele pentru situație de urgență și, dacă este vorba de o clădire închiriată, la actele adiționale la contractele de închiriere, dar pot fi cerute și alte documente din care să reiasă că sunt îndeplinite condițiile de acordare a facilității, prevăzute în hotărârile autorităților locale.
Cei care au plătit deja integral impozitul datorat pentru perioada stării de urgență sau pentru întregul an vor putea solicita restituirea sumelor aferente reducerii după ce primesc acceptul autorității locale cu privire la acordarea facilității.
Între timp, s-a publicat și un proiect de ordonanță de urgență privind ajutorul de stat acordat chiriașilor, care prevede un sprijin de 50% din chiria datorată pentru perioada 22 martie–14 iunie 2020, în cazul în care sunt îndeplinite anumite condiții. Una dintre acestea este ca și centrul comercial să fi oferit chiriașului o reducere de minimum 50% din valoarea chiriei fixe. În cazul în care proiectul se va aproba în forma actuală, facilitatea se va adăuga celor existente deja în acest domeniu.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9232 / 10261 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





