ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Scurte consideraţii privind derogarea de la aplicarea sancţiunilor internaţionale instituite în baza OUG nr. 202 ̸ 2008

30 Martie 2023   |   Bogdan Bibicu (Partener) şi Daniel Ghimpu (Associate) - Wolf Theiss

Pentru entităţile sau persoanele afectate de măsurile restrictive decise de autorităţile şi instituţiile publice din România ca urmare a punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale este relevant de analizat, în raport de situaţiile specifice, dacă sunt create condiţiile pentru formularea unei cereri de derogare în raport de prevederile OUG 202/2008.

 
 

Context

Ca noutăţi recente, la data de 25 februarie 2023, Consiliul Uniunii Europene a adoptat cel de-al zecelea pachet de sancţiuni economice şi individuale împotriva Rusiei ca răspuns la conflictul armat desfăşurat pe teritoriul Ucrainei, moment ce a coincis cu marcarea unui an de la invadarea la scară largă a Ucrainei de către Rusia.

Cadrul legislativ la nivelul Uniunii Europene pentru aplicarea acestor măsuri restrictive este reprezentat, în principal, de următoarele acte juridice: Regulamentul (UE) nr. 269/2014 privind măsurile restrictive în raport cu acțiunile care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei; Regulamentul (UE) nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile Rusiei de destabilizare a situației în Ucraina; Decizia 2014/145/PESC privind măsuri restrictive în raport cu acțiunile care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei; şi Decizia 2014/512/PESC privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile Rusiei de destabilizare a situației în Ucraina.

În acelaşi timp, şi alte state s-au alăturat demersurilor de sancţionare a Rusiei pentru agresiunea militară declanşată împotriva Ucrainei, dintre care pot fi amintite, cu caracter de exemplu, Statele Unite ale Americii şi Marea Britanie.

Pe plan local, România, în calitate de stat membru al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al Uniunii Europene, şi-a asumat obligaţia de a pune în aplicare angajamentele internaţionale, sens în care a adoptat încă din 2008 Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale ("OUG 202/2008").

Conform prevederilor art. 1 alin. (1) din OUG 202/2008, acest act normativ creează cadrul general privind modalitatea de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale decise de către Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite sau de organismele Uniunii Europene.

În continuare, conform dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din acelaşi act normativ, se instituie în sarcina autorităţilor şi instituţiilor publice din România, în aria lor de competenţă, obligaţia de a da curs actelor normative care prevăd sancţiuni internaţionale prin adoptarea măsurilor necesare care să asigure implementarea acestora. În această categorie putem enumera, de exemplu, Autoritatea de Supraveghere Financiară sau Agenţia Naţională de Administrare Fiscală ("ANAF").

Totodată, trebuie precizat că, în conformitate cu prevederile art. 13 din OUG 202/2008, sub coordonarea Ministerului Afacerilor Externe se înfiinţează Consiliul (sau Comitetul) interinstituţional având rolul de coordonare pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale. În plus, menţionăm că prin Decizia nr. 269/07.04.2022 Prim-Ministrul României a hotărât constituirea Comitetului interministerial pentru aplicarea sancţiunilor internaţionale. Din analiza prevederilor legale prin care s-au înfiinţat, nu este suficient de clar dacă avem de-a face cu două organisme cu funcţii diferite, în condiţiile în care putem observa că acestea au membri comuni, iar unele atribuţii, la fel, sunt comune ambelor organe.


Aspecte generale privind derogarea

Odată ce autorităţile naţionale au pus în aplicare sancţiunile internaţionale, pentru părţile implicate sau afectate de măsura restrictivă devine relevant de stabilit dacă măsurile respective pot suferi modificări sau chiar pot fi desfiinţate în raport cu acestea.

În acest scop, prevederile art. 8 – art. 83 din OUG 202/2008 fac referire la procedura de derogare, procedură care poate îmbrăca două forme, una generală şi una specială.

Dispoziţiile art. 8 descriu derogarea în varianta generală, stabilind că "Pentru obţinerea unei derogări de la aplicarea sancţiunilor internaţionale, cu respectarea condiţiilor stabilite de actul prevăzut la art. 1 alin. (1) sau de actul normativ prevăzut la art. 4 alin. (4), orice persoană poate adresa, în scris, o cerere autorităţii române competente potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, care va fi însoţită de toate documentele relevante."

Asupra derogării urmează să decidă autoritatea competentă sesizată, după ce, în prealabil, a obţinut de la Ministerul Afacerilor Externe avizul de conformitate cu dreptul internaţional, document ce se prevede că va fi transmis în cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării formulate de autoritatea competentă.

Cererea de derogare urmează să fie soluţionată în termen de 15 zile de la primirea acesteia, dacă prin lege specială nu se prevede altfel, respectiv 5 zile dacă derogarea priveşte satisfacerea unor necesităţi de bază sau pentru motive umanitare.

Recent introdusă prin OUG nr. 79/2022, de modificare a OUG 202/2008, derogarea în forma specială presupune deblocarea provizorie a fondurilor şi / sau resurselor economice care fac obiectul măsurii restrictive prin instituirea unui sistem de supraveghere.

Premisa pentru solicitarea unei astfel de derogări este ca solicitantul să fie o persoană juridică deţinută sau aflată sub controlul entităţii asupra căreia s-a instituit măsura restrictivă, iar, în acelaşi timp, aplicarea măsurii restrictive să fie de natură a avea un impact economic semnificativ pentru solicitant.

Sistemul de supraveghere constă în supervizarea activităţii solicitantului de către un reprezentant al Ministerului Economiei, această persoană având o serie de drepturi şi de obligaţii, astfel cum sunt detaliate la art. 82 din OUG 202/2008.

În plus, tot o formă de derogare o reprezintă şi autorizarea unor tranzacţii pentru protejarea drepturilor terţilor. Astfel, conform prevederilor art. 22 alin. (2) din OUG 202/2008, solicitanţii, alţii decât cei care fac obiectul sancţiunilor internaţionale, care au un drept asupra bunurilor afectate de măsurile restrictive sau cei care au calitatea de creditori pot aplica pentru o autorizaţie pentru utilizarea bunurilor care fac obiectul sancţiunilor internaţionale în vederea stingerii obligaţiei respective.

Autorizarea derogării de către ANAF

Pentru situaţia în care măsura restrictivă este pusă în aplicare de către ANAF, în completarea dispoziţiilor OUG 202/2008, relevante sunt şi dispoziţiile Procedurii privind modalitatea de ducere la îndeplinire a atribuţiilor ANAF în domeniul sancţiunilor internaţionale aprobată prin Ordinul Preşedintelui ANAF nr. 1984/2019 ("Procedura").

În cuprinsul Procedurii, printre altele, sunt detaliate atribuţiile ANAF în domeniul sancţiunilor internaţionale, precum şi mecanismele prin care se poate solicita derogarea (autorizarea) de la aplicarea sancţiunilor internaţionale (dispoziţiile art. 27 – art. 32 din Procedură).

În practică, ANAF îşi exercită rolul prin emiterea de ordine de blocare a fondurilor şi / sau resurselor economice deţinute de entităţile / persoanele fizice vizate de sancţiunile internaţionale. Lista ordinelor emise de ANAF din anul 2012 până în prezent poate fi consultată aici1.

Pentru acordarea derogării, pe lângă condiţiile generale enumerate în cuprinsul OUG 202/2008, Procedura conţine şi un set de cerinţe specifice, precum: ce trebuie să conţină cererea de derogare / autorizare, care sunt documentele suport, procedura de complinire a lipsurilor / corectare a erorilor, procedura de soluţionare, calea de atac, etc.

În situaţia în care ANAF aprobă cererea de derogare / autorizare, aceasta este urmată de emiterea ordinului de deblocare a fondurilor şi / sau resurselor economice îngheţate.

Concluzii

Pentru entităţile sau persoanele afectate de măsurile restrictive decise de autorităţile şi instituţiile publice din România ca urmare a punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale este relevant de analizat, în raport de situaţiile specifice, dacă sunt create condiţiile pentru formularea unei cereri de derogare în raport de prevederile OUG 202/2008.

Articol scris de Bogdan Bibicu - Partener, coordonator al practicii de Investigații, Răspuns în situaţii de Criză și Conformitate în cadrul biroului Wolf Theiss din București  şi Daniel Ghimpu - Associate, membru al echipei de Investigații, Răspuns în situaţii de Criză și Conformitate - Wolf Theiss

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1665 / 8702
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
    Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2024 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Răzvan Dincă & Asociaţii sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
    LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații!
    Eurohold şi EIG au deschis oficial o procedură de arbitraj împotriva Guvernului României, cu miza de 500 mil. €. Avocații României se vor înfrunta cu Pinsent Masons şi Djingov, Gouginski, Kyutchukov & Velichkov
    WH Partners, o firmă de avocatură din Malta, deschide primul birou din România în parteneriat cu Simion & Partners | James Scicluna, Co-fondator și Managing Partner WH Partners: „Lansarea WH Simion & Partners în București ne întărește angajamentul de a ne dezvolta firma mai departe de Malta într-un mod de care să beneficieze strategic clienții noștri. Abilitățile tranzacționale ale Cosminei Simion și experiența pe care aceasta și echipa ei o aduc în tehnologie, digital, media și divertisment completează perfect serviciile noastre”
    Alpiq a obținut anularea integrală a unei decizii fiscale cu obligații de plată de cca. 158 mil. €. Sebastian Guțiu, Manging Partner Schoenherr: ”Această victorie majoră confirmă faptul că utilizăm abordarea corectă”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Daniela Bulacu, Head of Legal - Ringier România: “Viitorul este cel al dialogului la nivel de comunicate, fără implicarea orgoliilor personale. Cred că sunt necesare mai multe întâlniri profesionale unde putem să schimbăm opinii, să învățăm unii de la alții”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
    Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
    Mușat & Asociații câștigă prestigiosul premiu “Romania Firm of the Year” la LMG Life Sciences Awards EMEA 2024 în Londra | Paul George Buta, Managing Partner: “O recunoaștere internațională a eforturilor întregii firme în mandate extrem de sofisticate din domeniul life sciences, care au implicat un număr semnificativ de avocați”
    LMG Life Sciences EMEA Awards 2024 | Adrian CHIRVASE, Partner în cadrul POPESCU & ASOCIAȚII, desemnat Avocatul Anului în White Collar Crime: ”Apreciez recunoașterea obținută și rămân implicat să susțin, la cele mai înalte standarde de excelență juridică, toate mandatele care ne sunt încredințate”
    Schoenherr a asistat Piraeus Bank în legătură cu vânzarea participației sale într-un portofoliu de credite neperformante de 400 mil. € către APS. Partenerul Matei Florea a coordonat echipa implicată în Proiectul Delta, cel mai mare portofoliu de NPL tranzacţionat în România în ultimii 4 ani
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...