Sectorul medical în era post-Covid-19
09 Februarie 2022
Silviu Vasile, Senior associate - Filip & CompanyTrecerea pandemiei din faza acută în faza endemică ar putea reprezenta momentul în care autoritățile abilitate vor relua / accelera activitățile de control asupra societăților active în sectorul medical.
Pandemia Covid-19 a avut un impact profund asupra societății românești și, de asemenea, asupra sectoarelor economice, industria medicală fiind în centrul crizei sanitare. Deși, la început de an, România se confruntă cu un număr foarte mare de cazuri zilnice de Covid-19, conform estimărilor OMS , anul 2022 poate marca sfârșitul fazei acute a pandemiei Covid-19, urmând ca aceasta să treacă într-o fază endemică.
În acest context, este de așteptat ca și sectorul medical național, greu încercat de pandemia Covid-19, să revină la o oarecare normalitate, păstrând totuși, anumite urme din perioada pandemică.
Activități de control
Trecerea pandemiei din faza acută în faza endemică ar putea reprezenta momentul în care autoritățile abilitate vor relua / accelera activitățile de control asupra societăților active în sectorul medical. Astfel, este posibil să asistăm la o creștere a controalelor în zona de reglementare prin care să se verifice măsura în care serviciile medicale prestate, împreună cu dispozitivele medicale utilizate, respectă prevederile legale aplicabile.
În acest context, este de așteptat ca și sectorul medical național, greu încercat de pandemia Covid-19, să revină la o oarecare normalitate, păstrând totuși, anumite urme din perioada pandemică.
Activități de control
Trecerea pandemiei din faza acută în faza endemică ar putea reprezenta momentul în care autoritățile abilitate vor relua / accelera activitățile de control asupra societăților active în sectorul medical. Astfel, este posibil să asistăm la o creștere a controalelor în zona de reglementare prin care să se verifice măsura în care serviciile medicale prestate, împreună cu dispozitivele medicale utilizate, respectă prevederile legale aplicabile.
Interacțiunile profesioniștilor în domeniul sănătății cu pacienții ar putea face si ele obiectul controalelor autorităților, în vederea stabilirii măsurii în care pacienții sunt informați corect cu privire la servicii medicale de care beneficiază sau cu privire la produsele pe care le achiziționează, medicamente și suplimente alimentare. De altfel, chiar raportul preliminar al autorității de concurență referitor la sectorul comercializării de medicamente tip OTC și suplimente alimentare , subliniază faptul că există un grad de confuzie ridicat pentru pacienți între aceste două categorii de produse, în special în condițiile în care acestea sunt comercializate online într-o proporție din ce în ce mai mare.
O altă zonă de interes pentru autorități ar putea să existe în materia achizițiilor publice. De altfel, autoritățile naționale, inclusiv Consiliul Concurenței, nu sunt străine de investigarea diferitelor proceduri de achiziții publice în sectorul medical. Intensificarea acestor verificări ar putea privi atât licitațiile care au avut loc în anii 2020 și 2021 în baza unor proceduri accelerate, cât și licitații care vor avea loc în perioada următoare atât în considerarea achiziției de medicamente ce ar putea fi incluse în terapia Covid-19, cât și pentru diferite programe naționale de sănătate.
Accentuarea utilizării anumitor servicii
Pandemia Covid-19 a accelerat necesitatea comunicării cât mai facile între medici și pacienți, o soluție în acest sens fiind reprezentată de telemedicină. Această activitate a primit, în sfârșit, un cadru de reglementare coerent la finalul anului 2020 , mulți furnizori de servicii medicale din România făcând uz de aceasta, în beneficiul pacienților. Este posibil ca, odată cu dezvoltarea tehnologică, să asistăm atât la o creștere a gradului de utilizare a telemedicinei de către pacienți, cât și la o diversificare a tipurilor de servicii medicale puse la dispoziție prin intermediul telemedicinei. Această creștere a activității va genera, la rândul său, nevoia de actualizare / dezvoltare a cadrului de reglementare aplicabil, în vederea protejării drepturilor și intereselor pacienților, aspect care poate avea loc printr-o bună colaborare între, pe de o parte, autorități (Ministerul Sănătății, ANMDM etc.) și, pe de altă parte, furnizorii de servicii medicale și asociațiile profesionale din care aceștia fac parte.
Trend-ul investițional
Este de notorietate faptul că sectorul medical din România este subfinanțat și nu corespunde nici cantitativ și nici calitativ nevoilor pacienților, fiind sub media standardelor europene. În acest context, statul român are planuri de investiții semnificative pentru domeniul sănătății, alocând peste 2,4 miliarde de euro prin Programul Național de Redresare și Reziliență pentru realizarea, printre altele, a unui număr semnificativ de cabinete medicale, unități de îngrijire medicală și spitale publice. Astfel de investiții vor necesita un efort susținut inclusiv din perspectivă operațională în vederea distribuirii fondurilor, realizării procedurilor de achiziție publică, dotării unităților medicale etc.
În același timp, este probabil să asistăm la trend-ul ascendent al investițiilor din segmentul privat al industriei medicale, atât în privința tranzacțiilor realizate în segmentul serviciilor medicale, cât și a acelora ce au loc în domeniul distribuției de medicamente / farmaceutic. Astfel de investiții vor trebui să depășească diferite bariere de reglementare, inclusiv în materie de concurență, având în vedere gradul de concentrare deja ridicat pentru anumite segmente, modalitatea de definire a pieței relevante (în special în segmentul distribuției cu amănuntul de medicamente) etc.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 3935 / 8654 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...