
European Single Electronic Format (ESEF), noua formă de raportare financiară digitală pentru companiile listate începând cu 2020
25 Mai 2020
Monica Movileanu, Partener și Ana Maria Butucaru, Partener - PwC RomaniaESEF va crește transparența și capacitatea de utilizare a informațiilor financiare în luarea deciziilor de către investitori și analiști care, în acest mod, vor putea să realizeze analize comparative mult mai simplu și mai rapid. De asemenea, implementarea ESEF va îmbunătăți transparența piețelor de capital.
Rapoartele anuale ale companiilor listate pe bursele din Uniunea Europeană vor intra din 2020 în era digitală, firmele fiind obligate să aplice formatul unic european ESEF (European Single Electronic Format), care poate fi citit la fel de bine de oameni, cât și de roboții software. În funcție de data de închidere a exercițiului financiar, cele mai multe rapoarte digitalizate vor fi publicate pentru prima dată în 2021.
Acest format prevede un singur fișier care va include declarațiile financiare, raportul managementului și declarația de răspundere. Ca obligație suplimentară, companiile care pregătesc situații financiare consolidate, în conformitate cu Standardele internaționale de Raportare Financiară (IFRS), vor trebui să eticheteze anumite informații din situațiile financiare, în conformitate cu taxonomia IFRS folosind specificații inline (iXBRL). Taxonomia IFRS este un dicționar ierarhic care definește un set de grupe si subgrupe („etichete”) pentru o raportare specifica, in speța cea IFRS.
Astfel, ESEF va crește transparența și capacitatea de utilizare a informațiilor financiare în luarea deciziilor de către investitori și analiști care, în acest mod, vor putea să realizeze analize comparative mult mai simplu și mai rapid. De asemenea, implementarea ESEF va îmbunătăți transparența piețelor de capital.
State precum SUA, Japonia, Canada, Coreea de Sud și China, care au implementat deja acest sistem de raportare, au observat un impact pozitiv al introducerii iXBRL asupra costului capitalului și al lichidității acțiunilor, accesului la finanțarea bancară, etc.
ESEF, pe scurt
Emitenții vor trebui să publice rapoartele anuale în formatul XHTML, iar în cazul situațiilor financiare consolidate IFRS va fi necesară etichetarea acestor situații sub forma iXBRL.
Aceste obligații se aplică rapoartelor financiare anuale pentru exercițiile financiare care încep la sau după 1 ianuarie 2020.
În plus, începând cu 1 ianuarie 2022, emitenții vor fi obligați să eticheteze notele la situațiile financiare. Acest exercițiu necesită mult timp și din punct de vedere administrativ pentru companii.
Companiile vor trebui să implementeze o soluție tehnică adecvată pentru a asigura raportarea fără probleme.
ESEF este formatul care va fi utilizat pentru crearea rapoartelor financiare ale emitenților și include XHTML și iXBRL.
XHTML este un limbaj de marcare extensibil pentru crearea de documente hipertext care permite partajarea electronică ușoară a rapoartelor anuale.
iXBRL este un limbaj de marcaj XHTML extins cu taxonomia XBRL.
Digitalizarea rapoartelor anuale vine ca urmare a tendinței de automatizare a funcției financiare în contextul în care în prezent atât pregătirea rapoartelor de către societăți, cât și procesarea acestora de către analiști, reprezintă un exercițiu costisitor, care implică în mare parte activități manuale.
ESEF este doar primul pas în digitalizarea informațiilor financiare ale companiilor publice, Comisia Europeană având în vedere și alte inițiative destinate să completeze ESEF în digitalizarea raportării corporative publice.
Care sunt factorii de luat în considerare la planificarea implementării ESEF?
Companiile trebuie să înțeleagă cerințele noilor standarde și să înceapă să planifice pentru implementarea lor. Pentru a implementa ESEF, ar trebui să se ia în considerare un plan de proiect adecvat și să se creeze, de asemenea, implicarea cu părțile interesate adecvate.
Puncte cheie de acțiune și decizie pentru a fi pregătiți pentru ESEF:
Învățare: Familiarizați-vă cu cerințele ESEF și cu taxonomia IFRS și educați echipa și conducerea.
Definiți strategia: Stabiliți echipa de proiect internă și externă cu privire la guvernanța proiectului ESEF.
IT software: Evaluați soluția potrivită și selectați abordarea (adică dezvoltată de un furnizor extern, iXBRL autonomă dezvoltată intern sau funcție externalizată).
Timpul de implementare: Acesta este un element cheie, începeți cât mai devreme ca să aveți suficient timp pentru a procura un software dedicat care să îmbine avantajele automatizării cu cele de contabilitate IFRS, pentru a instrui personalul și pentru a efectua testele post-implementare.
Maparea: Mapați situațiile financiare cu taxonomia IFRS și analizați nevoia de extensii și ancore.
Cu ce riscuri se confruntă companiile?
Dacă etichetele sunt aplicate incorect sau lipsesc etichetele obligatorii, ar putea să nu reușească procedurile de validare electronică a normelor de taxonomie, iar depunerea să nu poată fi validată de către autoritățile de reglementare. Este important să se aloce resurse suficiente pentru a eticheta situațiile financiare ale companiei în mod corespunzător, cu mult înainte de data depunerii solicitate. Controalele ar trebui proiectate și puse în aplicare pentru a examina rezonabilitatea etichetării și pentru a se asigura că există dovezi adecvate. În ceea ce privește modificările, este necesar un proces convenit pentru a comunica solicitările de modificare echipei de etichetare, permițând timp pentru procesare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3553 / 5462 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...