Inteligenţa artificială: Parlamentul European sprijină o utilizare corectă şi sigură pentru consumatori
12 Februarie 2020 AGERPRES
Conform legislaţiei europene, comercianţii trebuie să informeze consumatorii atunci când preţurile bunurilor sau serviciilor au fost personalizate pe baza unui proces decizional automatizat şi a creării automatizate de profiluri de comportament de consum, au reiterat membrii PE.
Parlamentul European a adoptat miercuri o rezoluţie în care solicită un set solid de drepturi pentru a-i proteja pe consumatori în contextul inteligenţei artificiale şi al proceselor decizionale automatizate. Rezoluţia, adoptată prin ridicarea mâinii, atrage atenţia asupra mai multor provocări care decurg din dezvoltarea rapidă a tehnologiilor legate de inteligenţa artificială şi procesele decizionale automatizate, cu un accent special pe protecţia consumatorilor.
Eurodeputaţii apreciază potenţialul proceselor decizionale automatizate de a le oferi consumatorilor servicii inovatoare şi mai bune, inclusiv servicii digitale noi, cum ar fi asistenţii virtuali şi roboţii de chat. Totuşi, atunci când interacţionează cu un sistem care automatizează luarea deciziilor, consumatorii ar trebui să fie "informaţi corespunzător despre modul său de funcţionare, despre cum pot să contacteze un om cu putere de decizie şi despre cum pot fi verificate şi corectate deciziile sistemului", susţine rezoluţia PE.
Eurodeputaţii apreciază potenţialul proceselor decizionale automatizate de a le oferi consumatorilor servicii inovatoare şi mai bune, inclusiv servicii digitale noi, cum ar fi asistenţii virtuali şi roboţii de chat. Totuşi, atunci când interacţionează cu un sistem care automatizează luarea deciziilor, consumatorii ar trebui să fie "informaţi corespunzător despre modul său de funcţionare, despre cum pot să contacteze un om cu putere de decizie şi despre cum pot fi verificate şi corectate deciziile sistemului", susţine rezoluţia PE.
Aceste sisteme ar trebui să utilizeze numai seturi de date de înaltă calitate şi imparţiale, precum şi "algoritmi explicabili şi obiectivi", conform rezoluţiei. În plus, ar trebui stabilite structuri de evaluare pentru a corecta eventualele greşeli comise prin decizii automatizate, iar consumatorii ar trebui să poată solicita evaluarea umană şi rectificarea deciziilor automatizate definitive şi permanente.
"Oamenii trebuie să poarte întotdeauna răspunderea finală şi să poată revoca deciziile adoptate în contextul unor servicii profesionale, precum profesiile medicale, juridice şi contabile, precum şi serviciile bancare", accentuează Parlamentul European.
Acesta solicită o schemă de evaluare a riscurilor în cazul inteligenţei artificiale şi al proceselor decizionale automatizate şi o abordare comună a UE care să contribuie la asigurarea beneficiilor acelor procese şi la reducerea riscurilor în întreaga Uniune.
În rezoluţia adoptată miercuri, eurodeputaţii îndeamnă Comisia Europeană să prezinte propuneri pentru a adapta normele de siguranţă ale UE pentru produse (de exemplu, în cazul directivelor privind echipamentele tehnice şi siguranţa jucăriilor) astfel încât să existe garanţia că utilizatorii şi consumatorii sunt informaţi în legătură cu modul de utilizare a acestor produse şi sunt protejaţi de vătămări, iar în acelaşi timp producătorilor le sunt clare obligaţiile care le revin.
Directiva privind răspunderea legală pentru produsele cu defecte, adoptată acum mai mult de 30 de ani, ar trebui de asemenea revizuită pentru a adapta concepte precum "produs", "daună" şi "defect", la fel şi adaptarea "normelor care reglementează sarcina probei", subliniază Parlamentul European.
Conform legislaţiei europene, comercianţii trebuie să informeze consumatorii atunci când preţurile bunurilor sau serviciilor au fost personalizate pe baza unui proces decizional automatizat şi a creării automatizate de profiluri de comportament de consum, au reiterat membrii PE. Ei au cerut Comisiei Europene să monitorizeze îndeaproape punerea în aplicare a acestor norme. UE trebuie, de asemenea, să ofere garanţia că procesele decizionale automatizate nu sunt utilizate pentru a-i discrimina pe consumatori în funcţie de cetăţenie, domiciliu sau locul unde se află temporar.
Rezoluţia va fi transmisă Consiliului UE şi Comisiei Europene, astfel încât acestea să ţină seama de opiniile eurodeputaţilor cu privire la inteligenţa artificială şi la procesele decizionale automatizate. Comisia a anunţat că urmează să îşi prezinte planurile pentru o abordare europeană privind inteligenţa artificială pe 19 februarie.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 4209 / 5646 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy în acordul de finanțare semnat cu BERD în valoare de 192 mil. €
Popescu & Asociații, singura firmă independentă locală evidențiată la gala ”The Lawyer European Awards”
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea a trei contracte de operare și mentenanță (O&M) cu EnergoBit pentru trei parcuri fotovoltaice cu o capacitate totală de peste 360 MW
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





