ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Legea lobby-ului, proiectul iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu, adoptată tacit de Senat

11 Martie 2019   |   Mediafax

Propunerea legislativă privind transparenţa în domeniul lobby-ului şi al reprezentării intereselor a fost înregistrată în Senat, pe 25 septembrie 2018, şi a primit raport de admitere, fără amendamente, de la Comisia juridică pe 28 februarie.

 
 
Senatul a adoptat, luni, proiectul Legii lobby-ului iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu şi ALDE. Proiectul a fost retrimis săptămâna trecută la Comisia juridică, la cererea senatorului ALDE Ionuţ Sibinescu, pentru modificărea articolului care reglementează semnificaţia termenilor folosiţi.

Articolul trei al proiectului reglementează semnificaţia termenilor şi a expresiilor folosite în lege, precum activitatea de lobby, contract de lobby, societate de lobby, lobbyist, lobbyist intern, asociţaie de interese, reprezentant al grupurilor de interese şi reprezentanţi publici.

"Proiectul legislativ are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului juridic privind obligaţiile de conduită şi de înregistrare a unor persoane sau grupuri, în asociere cu activităţile prin intermediul cărora se urmăreşte influenţarea directă a activităţii de legiferare şi a proceselor decizionale la nivelul administraţiei publice centrale şi locale, în vederea asigurării unei funcţionări corespunzătoare a autorităţilor publice şi procesului de luare a deciziilor la nivelul acestora, pentru ca instituţiil statale să îşi păstreze legitimitatea şi reprezentativitatea, iar influenţarea proceselor decizionale să fie posibilă în condiţii de egalitate şi transparenţă", conform raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări.


Activitatea de lobby reprezintă, potrivit iniţiativei legislative, „orice contact organizat și structurat cu reprezentanți publici pentru exercitarea unei influențe în interesul unui client” în sensul influențării activităţ̦ii de legiferare și a deciziilor administrației publice. Lobbyist-ul este definit ca fiind „o persoană care exercită o activitate de lobby în calitate de angajat sau prestator în cadrul unei societăţi de lobby sau în cadrul unei societăţi care include lobby-ul în obiectul său de activitate”.

Astfel, potrivit proiectului de lege a lobby-ului, reprezentanţii publici (demnitarii numiți sau aleși, funcționarii publici și personalul contractual) nu pot desfăşura activitatea de lobbyist. De asemenea, conflictele de interese și incompatibilitățile pentru persoanele care fac obiectul Legii nr.161/2003 în relația cu societăţile comerciale „se aplică întocmai şi în relaţia cu societăţile de lobby şi cu societăţile care angajează lobby-işti interni”.

De asemenea, „este nulă orice clauză dintr-un contract de lobby prin care se prevede onorariu de succes în măsura în care activitatea de lobby urmăreşte încheierea contractelor cu statul sau cu o unitate administrativ-teritorială”, mai arată în proiectul legislativ.

Încălcarea acestei prevederi de către un client al unei activităţi de lobby, respectiv de către o societate de lobby sau de o societate care angajează lobişti interni, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de până la 50.000 lei. În cazul săvărâşirii repetate a faptei, amenda este de 100.000 lei. Constatarea şi sancţionarea contravenţiei în acest caz se efectuează de către personalul de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

Iniţiativa legislativă mai prevede că lobbyist-ul trebuie să-şi prezinte misiunea la primul contact cu un reprezentant public.

„O persoană care desfăşoară o activitate de lobby şi de reprezentare a intereselor trebuie să prezinte misiunea sa, la primul contact cu un reprezentant public, precum şi identitatea şi preocupările specifice ale beneficiarului sau clientului său, respectiv ale asociaţiei de interese; să nu dobândească informaţii într-o modalitate sau formă ilegală; să comunice informaţiile deţinute pentru exercitarea activităţii sale cu respectarea adevărului; să se informeze cu privire la restricţiile de activitate şi la normele de incompatibilitate adoptate pentru reprezentanţii publici şi să respecte restricţiile respective; să nu exercite nicio formă de presiune ilegală sau inadecvată asupra reprezentanţilor publici; aceasta nu exclude efectuarea acţiunilor legale în sensul prevederilor legii civile, pentru a asigura efectele necesare unei intervenţii”, mai stipulează proiectul de lege.

De asemenea, iniţiativa prevede înfiinţarea Registrului de lobby şi de reprezentare a intereselor, administrat de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti. Organizarea și funcționarea Registrului de lobby și de reprezentare a intereselor se aprobă prin Hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Justiției. Societățile de lobby și societățile care angajează lobbyiști, precum şi lobbyiștii și lobbyiștii interni, pot exercita activități de lobby numai de la data înregistrării în Registrul de lobby.

Propunerea legislativă privind transparenţa în domeniul lobby-ului şi al reprezentării intereselor a fost înregistrată în Senat, pe 25 septembrie 2018, şi a primit raport de admitere, fără amendamente, de la Comisia juridică pe 28 februarie.

Senatul a retrimis, pe 4 martie, proiectul Legii lobby-ului iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu şi ALDE la Comisia juridică, la cererea senatorului senatorului ALDE Ionuţ Sibinescu, motivând necesitatea modificării articolului care reglementează semnificaţia termenilor folosiţi în iniţiativă.

Termenul de adoptare tacită pentru proiect s-a împlinit pe 6 martie, Senatul fiind primul for sesizat, proiectul urmează să intre în dezbaterea Camerei Deputaţilor, în calitate de for decizional.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

    ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 56 / 13878
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Rundă de promovări la Popovici Nițu Stoica & Asociații. Șapte avocați urcă în ierarhia firmei
    Mandate complexe și variate în practica de Dreptul muncii de la Bondoc & Asociații. Mihaela Bondoc, Partener: Experiența în a lucra cu echipe pluridisciplinare este importantă când asiști clienții în restructurarea businessului
    Dentons lansează “Ghidul de investiții în proiecte de energie regenerabilă in Europa”, ediția 2019
    RTPR Allen & Overy își consolidează echipa de litigii. Alexandru Stănoiu se alătură firmei, în poziția de Counsel
    Avocații Voinescu Lawyers obțin clasarea pentru una dintre societățile importante din domeniul pazei și protecției
    (P) Technology is transforming the property industry – Find out more at SEE Property Forum (21 March 2019)
    LadyLawyer.ro | Doamnele avocat dețin o pondere importantă în cadrul D&B David și Baias. Portretele unor avocate de succes și lunga listă a proiectelor coordonate
    LegiTeam: PeliFilip is looking for an Associate (Finance & Banking )
    LegiTeam: VASS Lawyers is looking for Mid-level to Senior Attorney, Corporate & Employment
    LadyLawyer.ro | Doamnele avocat de la Mușat & Asociații s-au remarcat în toate ariile de practică și au gestionat proiecte mari, asumându-și standarde de exigență și rigurozitate maxime. ”Profesia modelează persoanele care i se dedică și intensifică anumite trăsături în toți”
    Schoenherr susține echipa de studenți la drept care va reprezenta România la Jessup 2019
    Hotărâre definitivă obținută de NICULEASA LAW FIRM în fața ICCJ | Organele fiscale, obligate la plata unor daune interese de 2,8 mil. lei către clientul asistat. Instanța a clarificat și situația transferului administrativ al contribuabilului
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...