ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Principalii pași pentru înființarea unui ONG

22 Ianuarie 2019   |   Mihaela Ispas-Petrescu, Senior Associate & Codrina Simionescu, Associate - PeliFilip

Procedura de înființare nu variază în funcție de domeniul în care activează ONG-ul. O particularitate vizează ONG-urile cu statut de utilitate publică, care obțin recunoașterea prin hotărâre a Guvernului, după cel puțin trei ani de la înființare.

Mihaela Ispas-Petrescu (stanga), Senior Associate & Codrina Simionescu, Associate - PeliFilip

 
 
Organizațiile non-guvernamentale sunt forme asociative create în mod voluntar de persoane fizice sau juridice, cu rolul de promovare a valorilor civice, ale democrației și ale statului de drept, astfel cum este prevăzut de principalul act normativ în materie, respectiv Ordonanța 26/2000 cu privire la asociații și fundații („Ordonanța 26/2000”).

Necesitatea parcurgerii unei proceduri judecătorești, dublată de practica variată a instanțelor în ceea ce privește documentele necesare sau termenele acordate, poate genera o anumită incertitudine în procesul de înființare a unei organizații non-guvernamentale (pe scurt, „ONG”) pentru persoanele care doresc să se implice activ în promovarea și realizarea unor obiective de interes general sau la nivelul comunității din care provin.


Mentionăm că procedura de înființare nu variază în funcție de domeniul în care activează ONG-ul. O particularitate vizează ONG-urile cu statut de utilitate publică, care obțin recunoașterea prin hotărâre a Guvernului, după cel puțin trei ani de la înființare.

1.    Alegerea formei asociative

Ordonanța 26/2000 recunoaște trei tipuri de forme asociative, anume asociații, fundații și federații. O bună înțelegere a diferențelor de organizare și funcționare pentru fiecare dintre cele trei forme poate servi unei mai bune realizări a cauzei care se dorește a fi promovată.

Principalele aspecte de avut în vedere la alegerea tipului de ONG de înființat constau din numărul membrilor și modul în care se formează patrimoniul acestuia. Astfel, într-o asociație, numărul membrilor fondatori este de minimum trei, pe când în cazul unei fundații este acceptată constituirea de către un singur membru fondator. Asociația se poate constitui numai prin act între vii, în cazul fundației fiind acceptate și actele pentru cauză de moarte. Cuantumul patrimoniului inițial este de minimum 200 de lei în cazul unei asociații și de minimum 100 de salarii minime brute pe țară, în cazul fundației.

Federația se constituie din cel puțin două asociații și/sau fundații, fiecare dintre aceste entități păstrându-și personalitatea juridică proprie și distinctă.

2.    Alegerea denumirii

Rezervarea de denumire se realizează prin depunerea unei cereri la Biroul ONG din cadrul Ministerului Justiției, cu plata unei taxe. Rezervarea este valabilă șase luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă trei luni.

Pentru denumirile care conțin sintagmele „România”, „român”, „național” sau derivate ale acestora se va solicita, în prealabil, acordul Secretariatului General al Guvernului. Spre deosebire de procedura de înființare a unei societăți, unde acordul Secretariatului General al Guvernului se obține după eliberarea dovezii de disponibilitate a denumirii de către Oficiul Registrului Comerțului competent, în cazul unui ONG procesul este inversat. Ordinea acestor pași este de remarcat întrucât dosarul pentru Secretariatul General al Guvernului va conține și o formă de act constitutiv și de statut ale entității care se dorește înființată, în formă identică cu acea formă care se va depune la judecătorie.

3.    Redactarea actului constitutiv și a statutului

Dispozițiile de înființare și funcționare ale unui ONG vor fi conținute în două documente separate, anume act constitutiv și statut. Spre deosebire de societăți, unde acestea se pot regăsi în același instrument, Ordonanța 26/2000 le diferențiază în mod neechivoc. Actul constitutiv și statutul se vor întocmi în formă autentică, în cazul fundațiilor și în formă autentică sau certificată de un avocat, în cazul asociațiilor.

Lipsa prevederile minimale, așa cum acestea sunt enumerate de către Ordonanța 26/2000, din actul constitutiv și statut este sancționată cu nulitatea absolută. Astfel, în mod imperativ, actul constitutiv va conține referințe minimale, printre altele, la datele de identificare ale membrilor fondatori, exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului, denumirea, sediul, durata de funcționare și patrimoniul asociației sau fundației.

Statutul va cuprinde, printre altele, elementele incluse în actul constitutiv, la care se adaugă precizarea scopului și a obiectivelor, categoriile de resurse patrimoniale, atribuțiile organelor de conducere, administrare și control, destinația bunurilor, în cazul dizolvării, cu respectarea legii.

4.    Alcătuirea dosarului pentru instanță

Cererea de acordare a personalității juridice va fi adresată instanței în circumscripția căreia își va avea sediul viitorul ONG. În materia federațiilor, o astfel de cerere se adresează tribunalului, in cazul asociațiilor și fundațiilor judecătoriei, competența teritorială menționată rămânând pe deplin aplicabilă.

Ca regulă, la cererea de mai sus se anexează, în dovedire, printre altele: dovada disponibilității denumirii eliberată de către Biroul ONG din cadrul Ministrului Justiției și, după caz, acordul Secretariatului General al Guvernului; dovada depunerii patrimoniului inițial al ONG-ului; dovada sediului ONG-ului, precum și documentele statutare.

În ceea ce privește membrii fondatori, pentru persoanele fizice se vor depune copii după cartea de identitate și cazierul fiscal, iar pentru persoanele juridice, hotărârile de aprobare a înființării ONG-ului și alte documente corporative aferente membrilor fondatori. 

De remarcat este practica diferită a instanțelor cu privire la numărul de exemplare al dosarului de infiintare sau necesitatea depunerii doar a anumitor documente în original. Tot astfel, majoritatea instanțelor solicită atașarea documentelor statutare și în format digital. Pentru a evita solicitarea de către instanță a unor documente suplimentare, recomandăm consultarea în prealabil a cerințelor instanței competente pentru ONG-ul care urmează să fie înregistrat.  

5.    Procedura de înregistrare și atestarea efectuării acesteia

În urma depunerii dosarului la instanța competentă, aceasta va acorda un termen de soluționare a cererii, termen care variază în funcție de gradul de încărcare a instanței. În situația în care dosarul este complet sau dacă până la cel târziu primul termen documentația este completată după solicitările instanței, cererea poate fi soluționată chiar la acest prim termen.

Împotriva soluției pronunțate mai sus se poate formula apel. Dacă nu a fost înregistrat niciun apel, instanța va înregistra, din oficiu, noua entitate în Registrul asociațiilor și fundațiilor ținut de către aceasta. Noua entitate dobândește personalitate juridică de la momentul înscrierii în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor ținut de judecătoria în circumscripția căreia își are sediul. O dată cu înregistrarea, grefa judecătoriei competente va elibera certificatul de înregistrare, care va servi, mai departe, la dovedirea existenței asociației/ fundației și la efectuarea înregistrării fiscale.

Pe lângă înregistrarea în acest registru, fiecare asociație și fundație se va înregistra și în Registrul Național ONG sau Registrul Persoanelor Juridice fără Scop Patrimonial, ținut de către Ministerul Justiției, care centralizează situația tuturor ONG-urilor la nivel național. Înscrierea în acest registru nu are valoare constitutivă, însă face opozabilă terților existența ONG-ului.

6.    Înregistrarea fiscală și deschiderea contului

Pentru ca ONG-ul să devină operațional, este necesară parcurgerea unor formalități suplimentare în fața autorităților fiscale, în urma cărora se va obține certificatul de înregistrare fiscală.

Un dosar similar va fi depus și la banca la care se dorește depunerea contului curent, aici solicitările de documente putând diferi de la o instituție la alta.

O dată parcurse aceste proceduri, asociația sau fundația va putea încheia acte juridice în mod valabil și va putea beneficia de diverse operatiuni de finantare ale acesteia, în condițiile stabilite prin dispozițiile legale aplicabile.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 5088 / 5145
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
    Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
    Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
    Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
    Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
    Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
    D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
    Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
    Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...