ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Societăţile vor putea reduce termenele de convocare a adunării generale a acţionarilor, în caz de urgenţă (proiect)

15 Aprilie 2020   |   AGERPRES

Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor poate fi ţinută prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, precum teleconferinţa sau videoconferinţa, cu respectarea caracterului secret al votului, dacă este cazul, şi a dreptului de exercitare a votului prin corespondenţă.

 
 
Termenele de convocare a adunării generale acţionarilor vor putea fi reduse, în caz de urgenţă, fără a putea fi mai mici de jumătate din termenele prevăzute de Legea societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform unui proiect de Ordonanţă publicat pe site-ul Ministerului Justiţiei.

Documentul prevede că, pe durata stării de urgenţă, societăţile reglementate de Legea societăţilor nr.31/1990 pot convoca adunarea generală a acţionarilor / asociaţilor fie prin modalităţile prevăzute de lege, fie prin orice mijloace de comunicare la distanţă, care asigură transmiterea textului, cu condiţia ca fiecare acţionar/asociat să comunice/să fi comunicat în scris administratorilor/consiliului de administraţie/directoratului adresa poştală sau, după caz, cea de poştă electronică ori alte coordonate la care poate primi corespondenţa cu societatea.


Organul statutar care are competenţa de a convoca adunarea generală decide modalitatea de convocare - prin scrisoare recomandată, prin curier, prin scrisoare transmisă pe cale electronică, la care poate fi, fără a fi însă obligatoriu, ataşată sau logic asociată semnătură electronică extinsă, prin telefax ori prin alte mijloace de comunicare la distanţă care asigură transmiterea textului.

Informaţiile şi documentele vizând problemele înscrise pe ordinea de zi, inclusiv, dacă este cazul, situaţiile financiare anuale, raportul anual al consiliului de administraţie, respectiv raportul directoratului şi cel al consiliului de supraveghere, propunerea cu privire la distribuirea de dividende şi situaţia privind dividendele distribuite parţial în cursul anului fiscal se publică pe pagina de internet a societăţii, dacă aceasta dispune de o pagină de internet. În cazul în care societatea nu dispune de o pagină de internet, informaţiile şi documentele se transmit acţionarilor/asociaţilor prin poşta electronică. Dacă nu este posibilă transmiterea prin poştă electronică, la cerere, copii ale acestor documente vor fi transmise acţionarilor/asociaţilor prin poştă sau curier.

"În caz de urgenţă, dacă organul statutar care are competenţa de a convoca adunarea generală decide reducerea termenelor de convocare, termenul în care acţionarii/asociaţii pot propune puncte noi pe ordinea de zi şi termenul în care trebuie comunicată ordinea de zi completată se reduc în mod corespunzător. Pe durata stării de urgenţă, adunările generale ale acţionarilor/asociaţilor pot avea loc, chiar dacă actul constitutiv nu prevede sau interzice, prin corespondenţă sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă. Organul societăţii care are competenţa de a convoca adunarea generală va alege una dintre modalităţile de desfăşurare prevăzute sau o combinaţie a acestora. Acesta are obligaţia de a indica în convocator toate informaţiile referitoare la data şi ora adunării, forma de participare şi modul de desfăşurare a adunării generale şi de acces a acţionarilor/asociaţilor la aceasta, precum şi modalităţile de exercitare a dreptului de vot", se menţionează în proiect.

Acţionarii/asociaţii îşi comunică votul prin corespondenţă până la data ţinerii sedinţei, în modalităţile indicate în convocator, şi anume, prin scrisoare recomandată, prin scrisoare transmisă pe cale electronică, având încorporată, ataşată sau logic asociată semnătura electronică extinsă sau prin scrisoare semnată şi scanată şi transmisă prin mijloace electronice ori prin orice alt mijloc de comunicare la distanţă care asigură transmiterea textului. În ultimele două cazuri, în scop de arhivare, originalul scrisorii va fi depus la sediul societăţii în termen de 5 zile de la încetarea stării de urgenţă.

Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor poate fi ţinută prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, precum teleconferinţa sau videoconferinţa, cu respectarea caracterului secret al votului, dacă este cazul, şi a dreptului de exercitare a votului prin corespondenţă. Mijloacele electronice de comunicare la distanţă trebuie să îndeplinească condiţiile tehnice necesare pentru a permite compatibilitatea cu un număr cât mai mare de sisteme de operare; identificarea participanţilor şi participarea efectivă a acestora la şedinţă; transmisiunea în timp real a adunării generale, înregistrarea şi arhivarea acesteia; comunicarea bidirecţională în timp real, astfel încât acţionarii/asociaţii să se poată adresa de la distanţă adunării generale; exprimarea votului în cursul adunării generale şi înregistrarea acestuia; verificarea ulterioară a modului în care s-a votat în adunare.

"Măsurile descrise au ca scop crearea cadrului legal care, în contextul stării de urgenţă, ce implică restricţii de circulaţie şi reguli de distanţare socială, să asigure derularea procesului decizional în cadrul societăţilor, fără de care nu este posibilă continuarea activităţii acestora. Sunt create, astfel, instrumente care permit adoptarea hotărârilor generale ale asociaţilor/acţionarilor prin corespondenţă şi mijloace electronice de comunicare directă la distanţă, chiar dacă în actul constitutiv nu se prevede această posibilitate. Se propune folosirea tehnicii moderne de comunicare ce asigură transmisiunea în timp real şi comunicarea bidirecţională în timp real, astfel încât acţionarii/asociaţii să se poată adresa de la distanţă adunării generale, să participe, în mod efectiv, la dezbaterea fiecărui punct pe ordinea de zi, să îşi exprime votul şi să poată verifica ulterior modul în care s-a votat în adunare", se menţionează în nota de fundamentare.

Având în vedere, totuşi, dificultăţile pe care unele societăţi le pot întâmpina în organizarea adunării generale în această perioadă, proiectul propune prelungirea termenului de întrunire a adunării generale de aprobare a situaţiilor financiare aferente exerciţiului financiar 2019, pentru a acorda societăţilor posibilitatea convocării şi întrunirii adunării generale a acţionarilor/asociaţilor în modalităţile ce se au în vedere prin această nouă reglementare. Corelativ, pe durata prelungirii acordate, consiliul de administraţie, respectiv directoratul nu este ţinut de obligaţia de convocare a adunării generale, prevăzută de art. 15324 din Legea societăţilor, articol care obligă la întrunirea organului statutar in cazul în care în urma unor pierderi, stabilite prin situaţiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al societăţii, determinat ca diferenţă între totalul activelor şi totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, pentru a decide dacă societatea trebuie să fie dizolvată.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3390 / 5145
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Deloitte România a asistat Grupul PIB în achiziția care marchează intrarea sa pe piața din România, preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig. Tranzacția a fost finalizată recent
D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...