ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Urmările OUG 114 în domeniul construcțiilor - câteva lămuriri fiscale

08 Mai 2019   |   BizLawyer

Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale.

 
 
Ca urmare a aprobării OUG114/2018, salariile din domeniul construcțiilor au suferit modificări semnificative, având două coordonate majore: stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat și facilitățile fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor.

În privința stabilirii salariului de bază minim brut pe țară garantat,  Art. 71  stabilește pentru perioada 01.01.2019-31.12.2019, pentru domeniul construcțiilor salariul de bază minim brut pe țară garantat la 3.000 lei.

Salariul minim se aplică exclusiv domeniilor de activitate prevăzute la art. 66 pct. 1 din OUG 114/2018:
•    activitatea de construcții (Cod CAEN 41.42.43, secțiunea F)

•    domeniile de producere a materialelor de construcții (cod CAEN -2312, 2331, 2332, 2361, 2362, 2363, 2364, 2369, 2370, 2223, 1623, 2512, 2511, 0811, 0812)
•    activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică - cod CAEN 711

Drept urmare, Art. 71 obligă acordarea salariului minim de 3.000 lei tuturor salariaților din domeniul construcțiilor, inclusiv celor cu activitate mixtă, independent de acordarea facilităților fiscale și indiferent de ponderea  activității de construcții în totalul activităților desfășurate de firmă.

Întrucât nu există o precizare suplimentară referitoare la societățile care desfășoară activitățile menționate la Art. 66, pct.1 și cele care nu desfășoară aceste activități, dar au înscrise activitățile respective în lista codurilor CAEN, putem pleca de la premisa că acestea din urmă sunt obligate la aplicarea prevederilor Art.71.

În scopul clarificării anumitor aspecte, Inspectoratul Teritorial de Muncă a emis un comunicat de presă ce precizează că salariul minim de 3.000 lei este aplicabil tuturor salariaților angajatorilor care desfășoară activități în sectorul construcțiilor, în domeniile prevăzute de Art.66 pct. 1 din OUG 114/2018. Cu toate acestea, cât timp legea nu menționează explicit dacă angajatorii desfășoară activități sau nu, nu putem face uz de comunicatul de presa al ITM în cazul unei inspecții fiscale.

„Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale. Astfel, cifra de afaceri obținută din activitățile de construcții trebuie să fie în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar veniturile lunare brute din salarii și asimilate salariilor,  între 3.000 lei și 30.000 lei.”, a declarat Madalina Nicola, Financial & Tax Advisor în cadrul Noerr.

În privința cifrei de afaceri, Ordinul 611/2019 privind aprobarea modelului declarației D112 aduce clarificări suplimentare în sensul deducerii reducerilor comerciale, a TVA și a altor impozite direct legate de cifra de afaceri și a includerii a veniturilor din subvențiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, soldurilor contului 711 si 712 și veniturilor din producția de imobilizări corporale.

Facilitățile acordate salariaților din domeniul construcțiilor sunt reducerea contribuției de asigurări sociale datorată de salariat (CAS) de la 25% la 21,25% și  scutirea de la plata contribuției de asigurări de sănătate datorată de salariat (CASS) și impozitul pe salariu.

În privința contribuției asiguratorii pentru munca (CAM) OUG 114/2018 prevede reducerea acesteia de la 2,25% la 0,3375%, lucru care a generat controverse și modificări ca urmare a interpretării de către ANAF a aplicării facilitații fiscale pentru CAM.

Cu toate că Art. 91. prevede, printre altele, că aplicarea reducerii CAM se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat (până în prezent schema de ajutor de stat nu a fost aprobată), declarația fiscală D112 care a fost pusă la dispoziție de ANAF pentru lunile  ianuarie și februarie 2019 a prevăzut cota redusă de 0.3375%. Ulterior, ca urmare a constatării de către ANAF a faptului că art. 66 din OUG 114/2018 nu se poate aplica fără respectarea legii ajutorului de stat, declarația D112 a fost refăcută pentru a permite calcularea CAM cu procentul normal de 2,25%. De asemenea, ANAF solicită ca cei care au aplicat și declarat CAM în procent de  0,3375% să rectifice calculul salarial și declarațiile lunilor Ianuarie și februarie utilizând nivelul normal al CAM.

Actualizarea calculului salarial și depunerea declarațiilor rectificative duce la creșterea obligațiilor de plată ale angajatorului și la calculul unor accesorii (dobânzi de întârziere) pentru lunile ianuarie și februarie aferente diferențelor de plată.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5095 / 5669
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...