ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Urmările OUG 114 în domeniul construcțiilor - câteva lămuriri fiscale

08 Mai 2019   |   BizLawyer

Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale.

 
 
Ca urmare a aprobării OUG114/2018, salariile din domeniul construcțiilor au suferit modificări semnificative, având două coordonate majore: stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat și facilitățile fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor.

În privința stabilirii salariului de bază minim brut pe țară garantat,  Art. 71  stabilește pentru perioada 01.01.2019-31.12.2019, pentru domeniul construcțiilor salariul de bază minim brut pe țară garantat la 3.000 lei.

Salariul minim se aplică exclusiv domeniilor de activitate prevăzute la art. 66 pct. 1 din OUG 114/2018:
•    activitatea de construcții (Cod CAEN 41.42.43, secțiunea F)

•    domeniile de producere a materialelor de construcții (cod CAEN -2312, 2331, 2332, 2361, 2362, 2363, 2364, 2369, 2370, 2223, 1623, 2512, 2511, 0811, 0812)
•    activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică - cod CAEN 711

Drept urmare, Art. 71 obligă acordarea salariului minim de 3.000 lei tuturor salariaților din domeniul construcțiilor, inclusiv celor cu activitate mixtă, independent de acordarea facilităților fiscale și indiferent de ponderea  activității de construcții în totalul activităților desfășurate de firmă.

Întrucât nu există o precizare suplimentară referitoare la societățile care desfășoară activitățile menționate la Art. 66, pct.1 și cele care nu desfășoară aceste activități, dar au înscrise activitățile respective în lista codurilor CAEN, putem pleca de la premisa că acestea din urmă sunt obligate la aplicarea prevederilor Art.71.

În scopul clarificării anumitor aspecte, Inspectoratul Teritorial de Muncă a emis un comunicat de presă ce precizează că salariul minim de 3.000 lei este aplicabil tuturor salariaților angajatorilor care desfășoară activități în sectorul construcțiilor, în domeniile prevăzute de Art.66 pct. 1 din OUG 114/2018. Cu toate acestea, cât timp legea nu menționează explicit dacă angajatorii desfășoară activități sau nu, nu putem face uz de comunicatul de presa al ITM în cazul unei inspecții fiscale.

„Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la Art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale. Astfel, cifra de afaceri obținută din activitățile de construcții trebuie să fie în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar veniturile lunare brute din salarii și asimilate salariilor,  între 3.000 lei și 30.000 lei.”, a declarat Madalina Nicola, Financial & Tax Advisor în cadrul Noerr.

În privința cifrei de afaceri, Ordinul 611/2019 privind aprobarea modelului declarației D112 aduce clarificări suplimentare în sensul deducerii reducerilor comerciale, a TVA și a altor impozite direct legate de cifra de afaceri și a includerii a veniturilor din subvențiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, soldurilor contului 711 si 712 și veniturilor din producția de imobilizări corporale.

Facilitățile acordate salariaților din domeniul construcțiilor sunt reducerea contribuției de asigurări sociale datorată de salariat (CAS) de la 25% la 21,25% și  scutirea de la plata contribuției de asigurări de sănătate datorată de salariat (CASS) și impozitul pe salariu.

În privința contribuției asiguratorii pentru munca (CAM) OUG 114/2018 prevede reducerea acesteia de la 2,25% la 0,3375%, lucru care a generat controverse și modificări ca urmare a interpretării de către ANAF a aplicării facilitații fiscale pentru CAM.

Cu toate că Art. 91. prevede, printre altele, că aplicarea reducerii CAM se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat (până în prezent schema de ajutor de stat nu a fost aprobată), declarația fiscală D112 care a fost pusă la dispoziție de ANAF pentru lunile  ianuarie și februarie 2019 a prevăzut cota redusă de 0.3375%. Ulterior, ca urmare a constatării de către ANAF a faptului că art. 66 din OUG 114/2018 nu se poate aplica fără respectarea legii ajutorului de stat, declarația D112 a fost refăcută pentru a permite calcularea CAM cu procentul normal de 2,25%. De asemenea, ANAF solicită ca cei care au aplicat și declarat CAM în procent de  0,3375% să rectifice calculul salarial și declarațiile lunilor Ianuarie și februarie utilizând nivelul normal al CAM.

Actualizarea calculului salarial și depunerea declarațiilor rectificative duce la creșterea obligațiilor de plată ale angajatorului și la calculul unor accesorii (dobânzi de întârziere) pentru lunile ianuarie și februarie aferente diferențelor de plată.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4547 / 5121
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...