ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Pandemia a adus provocări suplimentare în imobiliare pentru care consultanții trebuie să găsească soluții adecvate. Dana Rădulescu, Partener - MPR Partners: Multe tranzacții care au debutat anul anterior sau chiar în primele luni ale acestui an își urmează cursul și vor fi finalizate, așa cum fuseseră planificate. Investitorii din Real-Estate au devenit însă prudenți și amână inițierea unor proiecte noi de dezvoltare imobiliară

07 Septembrie 2020   |   Ștefania Enache

Piața imobiliară își păstrează competitivitatea, chiar și în circumstanțele actuale. Va fi interesat de urmărit evoluția în ceea ce privește construcția, dar și operarea spațiilor de birouri în contextul actual

Dana Rădulescu, Partener în cadrul firmei MPR Partners

 
 
Criza din domeniul medical, care a afectat toate segmentele conomiei, a generat o serie de provocări și pe piața imobiliară. Jucătorii din acest sector au fost obligați să găsească mecanismele care să-i ajute să depășească situația grea provocată de pandemie.Avocații au avut de lucru, serviciile lor fiind extrem de solicitate în contextul în care a fost nevoie de identificarea unor soluții eficiente în reducerea efectelor negative provocate de noua conjunctură economică.

„Se evidențiază aici necesitatea de a acoperi posibile întârzieri în finalizarea tranzacțiilor, obținerea finanțărilor, mobilizarea echipelor de muncitori în cadrul contractelor de antrepriză, chestiuni legate de necesitatea respectării măsurilor de prevenție și siguranță și asigurarea protecției sociale a angajaților, dificultățile apărute în fluxurile de numerar ale unor societăți etc. Toate aceste aspecte se reflectă automat asupra rapidității cu care o tranzacție sau un proiect se finalizează, generând în același timp provocări suplimentare cărora clienții noștri trebuie să le facă față și pentru care, implicit, consultanții trebuie să găsească soluții adecvate”, a explicat pentru BizLawyer Dana Rădulescu, Partener în cadrul firmei MPR Partners.


Actorii pieței imobiliare se confruntă anul acesta cu o problematică variată, determinată în principal de efectele pandemiei COVID-19. Avocații arată că toate aceste greutăți variază în funcție de segmentele specifice, respectiv rezidențial, birouri, retail și industrial.

„Comportamentul clienților este în general caracterizat de prudență, orientarea spre calitate, mai ales când vine vorba de locuințe, dat fiind faptul că în ultimele luni locuința a devenit un spațiu multivalent, în contextul restricțiilor impuse de autorități și al implementării muncii la distanță. Desigur, urmărirea unui preț mai mic de către clienți face ca piața imobiliară să își păstreze competitivitatea, chiar și în circumstanțele actuale. Cu toate că la începutul anului previziunile privind piața imobiliară erau optimiste, anul 2020 urmând să fie cel mai bun an de după criza economică din 2008, criza resimțită la nivel global din cauza COVID-19 a dus la o scădere semnificativă a operațiunilor pe această piață, deși până la acest moment baromentrul prețurilor nu arată fluctuații foarte bruște. Va fi interesat de urmărit și evoluția pieței în ceea ce privește atât construcția, dar și operarea spațiilor de birouri în contextul actual”, subliniază Dana Rădulescu.




Evoluția proiectelor

Firma de avocatură s-a implicat, în prima jumătate a anului 2020, într-o serie de proiecte notabile de Real Estate & Construction care s-au concentrat în special pe achiziția și modernizarea sau reconstrucția unor facilități de producție și pe cumpărarea terenurilor pe care acestea sunt amplasate. Mandatele au venit la pachet cu toată problematica aferentă, începând de la analiza specifică unei tranzacții real estate până la finanțarea tranzacției, gestionarea procesului de selecție a antreprenorului general, încheierea contractului cu acesta și, nu în ultimul rând, obținerea tuturor avizelor și autorizațiilor necesare.

„Fiecare tranzacție are în mod evident particularitățile sale, în funcție de tipul de imobil, de istoricul acestuia, de negocierile și interesele părților și de aceea preocuparea noastră constantă a fost și rămâne aceea de a oferi soluții legale aplicate obiectivelor de business ale clienților noștri. Abordarea noastră începe cu înțelegea profundă a nevoilor și așteptărilor clientului și se adaptează fiecărui tip de tranzacție în parte în încercarea de a identifica nu doar riscurile asociate, ci și soluțiile legale optime”, menționează Partenerul MPR Partners.

Printre cele mai interesate proiecte instrumentate de firma de avocatură în această perioadă delicată pentru toată lumea au fost unele care au vizat domeniul achiziției de imobile în vederea construirii sau amenajării de facilități de producție. De exemplu, experții MPR Partners au finalizat recent achiziția de către un reputat operator de parcări la nivel european a unei importante parcări subterane din București care va face obiectul unor ample lucrări de modernizare. „Astfel de proiecte implică o muncă complexă, pluridisciplinară întrucât presupun încheierea mai multor tipuri de contracte de la cel de vânzare cumpărare a terenului, până la contractele de proiectare, antrepriză generală, servicii de specialitate furnizate de diverși contractori și chiar și contracte de finanțare a proiectelor în anumite cazuri. Cum spuneam, în astfel de proiecte se implică o echipă pluridisciplinară care se constituie în funcție de complexitatea proiectului și volumul de muncă estimat și care cuprinde avocați specializați în corporate, M&A, real estate & construction, financing, regulatory etc”, subliniază Partenerul firmei de avocați.

Echipele sunt coordonate în general de unul sau mai mulți avocați asociați, după caz, și anume Gelu Maravela, Alina Popescu, Alexandra Rîmbu și Dana Rădulescu.

Avocații firmei au fost implicați anul aceasta în achiziția de terenuri și clădiri pentru scopul modernizării, reamenajării sau construcției de facilități de producție și logistică și mai puțin în achiziția de terenuri pentru construcția de birouri/clădiri sau contracte de arendă. „În principal, clienții noștri sunt investitori străini care în general desfășoară activități comerciale de producție în diverse ramuri de activitate în România. În funcție de complexitatea tranzacțiilor pot fi implicate și firme de avocatură străine sau departamentul central de legal al clientului cu care avem o cooperare foarte strânsă și fructuoasă”, amintește Partenerul MPR Partners.

Referindu-se la unul dintre cele mai spectaculoase proiecte de anul acesta, avocatul face trimitere la achiziția de către un reputat operator de parcări la nivel european a unei importante parcări subterane din București care va face obiectul unor ample lucrări de modernizare. „Această tranzacție a ridicat o serie de probleme complexe de-a lungul evoluției discuțiilor, de la etapa de due diligence și până la finalizarea tranzacției. La acestea se adaugă proiectele de construcție și modernizare de facilități de producție pe care le avem în derulare. În toate proiectele în care suntem implicați acordăm o deosebită atenție implicării unor avocați cu experiență în diverse arii de practică în funcție de natura și complexitatea proiectului. Pe cale de consecință, rolul de coordonator de proiect poate varia de la un proiect la altul, în funcție de particularitățile sale, preocuparea noastră fiind aceea de a asigura succesul proiectelor în care suntem implicați. Departamentul de real estate & construction este coordonat de mine și Alexandra Rîmbu dar, cum spuneam, rolurile de coordonator pot varia în funcție de tipul de proiect și de amplitudinea componentei de real estate în cadrul tranzacției, colaborarea cu departamentele de corporate, M&A, finanțări, litigii, muncii, insolvență etc. fiind una constantă”, susține expertul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Risc ridicat de insolvență

Criza generată de pandemie a afectat serios tranzacțiile aflate în negociere, astfel că există riscul deschiderii procedurii de insolvență atunci când operatorii economici se confruntă cu probleme legate de lichidități și blocaje apărute în relațiile cu partenerii comerciali.

Specialiștii în Drept sunt de părere că procedura de insolvență poate fi o soluție potrivită în anumite cazuri întrucât legislația oferă un anume grad de protecție debitorului insolvent, însă nu reprezintă o soluție garantat câștigătoare, întrucât succesul unei astfel de proceduri depinde foarte mult de suportul acordat de creditori debitorului în procedură și de atitudinea constructivă a acestora care, de cele mai multe ori, își apără interesele imediate și sunt foarte reticenți în a mai susține în vreun fel sau altul afacerea debitorului insolvent. Într-un context de criză, apar, în mod evident și situații litigioase generate în special de întârzierile sau refuzul de plată din partea unor beneficiari, întârzierile în executarea lucrărilor din partea unor antreprenori, blocajele de cash flow etc.

„Cu siguranță printre cele mai dificile aspecte care au impact asupra tranzacțiilor de real estate se regăsește neîncrederea generală față de evoluția unei situații fără precedent, care a avut efecte la nivel global. În prezent multe dintre tranzacțiile care au debutat anul anterior sau chiar în primele luni ale acestui an își urmează cursul și vor fi finalizate, așa cum fuseseră planificate. Cu toate acestea, din ce remarcăm, numeroși investitori și dezvoltatori imobiliari amână inițierea unor proiecte noi de dezvoltare imobiliară, arătând prudență în angajarea la noi investiții. În aceste condiții, garanțiile solicitate pentru securizarea tranzacțiilor sunt deosebit de importante, recurgându-se la diverse mecanisme cum ar fi conturi escrow, retenții de preț, constituirea de ipoteci etc., fiind desigur avantajați cumpărătorii/investitorii care dispun de lichidități”, mai spune Dana Rădulescu.

Avocatul atrage atenția că implicațiile sociale generate de COVID-19 vor putea fi resimțite și în anii următori, inclusiv în segmentul real estate & construction, deoarece ne confruntăm cu schimbări semnificative asupra modului de a trăi și de a lucra. Astfel, munca la distanță, cumpărăturile online, importanța tehnologiei în activitatea curentă a fiecărei persoane tind spre o schimbare fundamentală a programului nostru normal.

„Tendința companiilor ar putea fi de a reduce spațiile de birouri în contextul sporirii numărului de angajați care lucrează de la distanță, fiind posibilă astfel rotația personalului. În ceea ce privește nevoia de spații logistice, aceasta va fi în continuare susținută datorită mutării în online a cumpărăturilor. Cu siguranță ceea ce va face diferența va fi rapiditatea în identificarea nevoilor pieței și adaptarea la acestea. Totodată, investitorii vor deveni mai precauți, iar implicațiile financiare vor fi atent evaluate anterior angajării într-o tranzacție”, punctează Partenerul MPR Partners.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1137 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...