ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

INTERVIU | Ligia Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss, Coordonator al Departamentului Litigii și Arbitraj: Profilul standard al clienților constanți include, cu preponderență, societăți multinaționale, instituții de credit și fonduri de investiții. Gestionăm un număr în creștere de dosare de criminalitate economică astfel încât dezvoltarea acestui domeniu se află printre prioritățile noastre

26 August 2019   |   Andrei DelCet

Ligia și-a început cariera în Ministerul Afacerilor Externe unde s-a specializat în diplomație economică, beneficiind și de un stagiu de pregătire în drept diplomatic și consular la École nationale d'administration (IIAP/ÉNA). A urmat cursurile de Master în Drept Internațional Public și Relații Internaționale ale Universității București (1995), Drept European și Dreptul Afacerilor la London School of Economics and Political Science (LSE) (2004). Ca avocat s-a format într-una dintre cele mai reputate firme din București specializată în litigii și arbitraje iar ulterior a activat ca avocat specializat în M&A și concurență în birourile din București și Londra ale unor firme reputate din Regatul Unit. Din 2009 coordonează practica de Litigii și Arbitraj a firmei Wolf Theiss din București.

Ligia Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss, Coordonator al Departamentului Litigii si Arbitraj

 
 
Departamentul de Litigii si Arbitraj este al doilea ca volum de activitate și ca încasări al biroului din București al Wolf Theiss, fiind format din 6 avocați, a precizat Ligia Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss, într-un interviu acordat BizLawyer. Practica de litigii acoperă un procent de 24% din volumul total de activitate al biroului. Proiectele cheie ale echipei de Litigii și Arbitraj se circumscriu, în primul semestru al anului 2019, unui portofoliu de clienți cu litigii de valori mari (peste 200 milioane de euro) reprezentând dispute între investitori străini și Statul român în domeniul fiscal și încălcarea obligațiilor post-privatizare.De asemenea, spune Ligia Cecilia Popescu, echipa asigură reprezentare în arbitraje internaționale unor clienți internaționali privind proiecte de infrastructură și servicii publice, insolvență, litigii de muncă, proprietate intelectuală și industrială, achiziții publice, cu un portofoliu care depășește 50 de milioane de euro.


Mai multe despre proiecte, cele mai complicate dosare, profilul clienților și modul în care lucrează avocații Wolf Theiss, în interviul acordat de Ligia Cecilia Popescu, Partener Coordonator al Departamentului Litigii și Arbitraj, publicației noastre.

BizLawyer: Câți litigatori sunt azi la Wolf Theiss și ce procent din volumul total de activitate al firmei acoperă practica de Litigii și Arbitraj acum?

Ligia Cecilia Popescu
: Departamentul de Litigii si Arbitraj este al doilea ca volum de activitate și ca încasări al biroului din București al Wolf Theiss, fiind format din 6 avocați. Practica de litigii acoperă un procent de 24% din volumul total de activitate al biroului.

Cum lucrează echipa? Cine coordonează proiectele? Până unde se implică avocatul Ligia Cecilia Popescu, coordonatorul, în fiecare caz?  Doar la stabilirea strategiei, acolo unde este necesară verificarea perspectivelor juridice, sau și pe parcursul cazului?

Partenerul coordonator se implică în stabilirea strategiei pentru anumite dosare, considerate foarte importante datorită valorii pretențiilor sau naturii/complexității cauzei și asigură reprezentarea în aceste dosare la instanțele superioare. Alocarea avocaților pe dosare se realizează pe criteriul eficienței cost-timp, în funcție de complexitatea cauzei și experiența avocatului. Toți avocații echipei pot pune concluzii la Curtea de Apel iar anumiți avocați cu o experiență substanțială pot pune concluzii la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Prin ce anume vă diferențiați, care sunt abilitățile speciale ale firmei în materie de litigii? Care sunt ingredientele reputației de care firma se bucură pe această arie de practică? De ce ar apela o companie mare, locală sau internațională, la firma dumneavoastră?

Wolf Theiss
dispune de o rețea integrată de birouri în 13 jurisdicții din Europa Centrală și de Est, toate dispunând de departamente locale de Litigii și Arbitraj puternice ceea ce ne permite să oferim servicii regionale integrate. Acest model generează eficiență pentru operațiunile regionale ale clienților noștri precum și o calitate superioară a asistenței juridice acordate, generată de combinarea cunoștințelor de drept local cu drept comparat.

Cum interacționează echipa de litigii cu celelalte departamente din firmă? Când și cum colaborează, într-un caz?

Echipa susține eforturile de dezvoltare a portofoliului de clienți ai biroului colaborând cu celelalte departamente din firmă în activități de marketing, organizare și participare la conferințe, formare profesională continuă etc. De asemenea, colaborăm în ceea ce privește interpretarea unor aspecte de drept substanțial în anumite cauze precum și în proiecte specifice cum ar fi exercițiile de Due Diligence etc.

Care ar fi „profilul” clienților asistați de avocații de litigii de la Wolf Theiss în ultimul an? Fonduri, bănci, investitori strategici, firme de talie mare sau preluați și clienți mai mici, antreprenori locali etc.?

Profilul standard al clienților constanți ai Departamentului Litigii și Arbitraj include, cu preponderență, societăți multinaționale, instituții de credit și fonduri de investiții dar suntem alături în instanță și de ONG-uri ale căror valori le împărtășim și uneori persoane fizice.

Proiectele cheie ale echipei de Litigii si Arbitraj se circumscriu în primul semestru al anului 2019 unui portofoliu de clienți cu litigii de valori mari (peste 200 milioane de euro) reprezentând dispute între investitori străini și Statul român în domeniul fiscal și încălcarea obligațiilor post-privatizare. De asemenea, echipa asigură reprezentare în arbitraje internaționale unor clienți internaționali privind proiecte de infrastructură și servicii publice, insolvență, litigii de muncă, proprietate intelectuală și industrială, achiziții publice, cu un portofoliu care depășește 50 de milioane de euro.


Ligia Cecilia Popescu este absolventă a Facultății de Drept din București (1994). Pasiunea pentru pledoarie s-a manifestat devreme, astfel încât la concursurile internaționale "moot court" în limba franceză, Rene Cassin, Juris Ludi și Charles Rousseau a obținut premii individuale importante. Ligia și-a început cariera în Ministerul Afacerilor Externe unde s-a specializat în diplomație economică, beneficiind și de un stagiu de pregătire în drept diplomatic și consular la École nationale d'administration (IIAP/ÉNA). A urmat cursurile de Master în Drept Internațional Public și Relații Internaționale ale Universității București (1995), Drept European și Dreptul Afacerilor la London School of Economics and Political Science (LSE) (2004). Ca avocat s-a format într-una dintre cele mai reputate firme din București specializată în litigii și arbitraje iar ulterior a activat ca avocat specializat în M&A și concurență în birourile din București și Londra ale unor firme reputate din Regatul Unit. Din 2009 coordonează practica de Litigii și Arbitraj a firmei Wolf Theiss din București.

Au existat firme de talie foarte mare, cu alonjă globală, care v-au cerut sprijinul în aceasta arie de practică? Ce anume ați făcut pentru ele?

Desigur, o parte substanțială din portofoliul nostru de clienți este generată de recomandări ale colegilor noștri din departamentele de litigii și arbitraj ale unor firme internaționale care nu au rețele regionale în Europa Centrală și de Est. În calitatea mea de Partener coordonator al acestei practici acord o atenție substanțială participării la conferințe internaționale și la proiecte academice (ghiduri internaționale etc.) comune cu aceștia ca modalități de dezvoltare a practicii noastre.

Care au fost cele mai complicate dosare în care aţi asistat un client în acest domeniu de practică, în ultimul an? De unde a venit dificultatea în aceste cazuri?

Menționez, pe scurt, doar câteva dintre acestea:
 
→    Reprezentarea unui fond de investiții din Arabia Saudită într-un litigiu inițiat de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) împotriva acționarului majoritar al celui mai cunoscut producător de motoare electrice și locomotive din România pentru o pretinsă încălcare a obligațiilor de investiții post-privatizare. Am obținut o reducere inițială a pretenției de la 300 de milioane de euro la 180 de milioane de euro, câștigând și procesul în primă instanță. În prezent continuăm să reprezentăm clientul în apelul inițiat de AAAS.

→    Reprezentarea unui grup de nouă (9) producători și finanțatori din industria cinematografică de la Hollywood (SUA) într-un dosar privind industria de divertisment (film) din România și SUA cu o pretenţie de 10 milioane de euro, generată de o pretinsă încălcare a drepturilor de autor (copyright) printr-un film de succes lansat la Hollywood. După obținerea unei hotărâri în primă instanță în favoarea clienților noștri, continuăm să îi reprezentăm în fața Curții de Apel. Procesul în primă instanță a durat peste trei (3) ani, a implicat administrarea unui probatoriu extrem de substanțial administrat inclusiv prin comisii rogatorii în SUA și s-a desfășurat sub presiune mediatică.

→    Reprezentarea unei societăți multinaționale specializată în managementul unor surse de energie regenerabilă pe plan internațional și a unor afiliați ai acestei din România care dezvoltă parcuri fotovoltaice în Brașov într-o acțiune în pretenții în valoare de 32 milioane de euro precum și a unor proceduri de insolvență și executare silită aflate în legătură cu acest proiect.

→    Reprezentarea unei societăți multinaționale specializată în producerea de componente auto într-o acțiune în valoare de 12,4 milioane de euro împotriva Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în legătură cu regimul TVA precum și în legătură cu suspendarea procedurii de executare a cinci decizii fiscale emise de autoritățile fiscale române în 2017 și 2018.

Ce factori influențează complexitatea unui dosar? Care a fost cel mai complex proiect de acest tip în care a fost implicată firma în ultimii ani și care au fost particularitățile acestuia?

Principalii factori care influențează complexitatea unui dosar rezidă din valoarea pretențiilor deduse judecății, natura problemelor de drept invocate, complexitatea probatoriului de administrat și, nu în ultimul rând, gradul de mediatizare a cazului.

Cel mai complex proiect de acest tip pe care îl coordonez de peste zece (10) ani a fost generat de incendiul clădirii de birouri Millenium Business Center (MBC) din 2009 care a determinat un număr mare de litigii pentru clientul nostru care este proprietarul clădirii, fondul de investiții Aberdeen Immobilien Kapitalanlagegesellschaft MBH și filiala sa locală, Degi Millenium.

Dosarele sunt în acțiuni în pretenții împotriva tuturor factorilor implicați în edificarea MBC (un grup de companii de construcții din România, Turcia și Grecia contractate în baza unui acord FIDIC Yellow Book 1999), a asigurătorului precum și în litigii inițiate de proiectantul MBC privind presupuse încălcări ale drepturilor de autor și de către Biserica Armeană din București. Litigiile din România se desfășoară în paralel cu proceduri similare în fața instanțelor străine în legătură cu care colaborăm cu o reputată firmă de avocatură din Germania.






Au existat clienți/cazuri în care ați lucrat și în alte jurisdicții? Ce tip de proiecte au fost ?

Da, anterior colaborării cu Wolf Theiss am coordonat proiecte multijurisdicționale în domeniul dreptului concurenței implicând notificări de concentrări economice iar în cadrul Wolf Theiss am coordonat insolvențe transfrontaliere. De asemenea, dosarele noastre implică frecvent administrarea probatoriului prin comisii rogatorii sau participarea noastră ca experți privind dreptul românesc în dosare de arbitraj desfășurate în alte jurisdicții.

Sunt implicați litigatorii firmei și în arbitraje? Câte arbitraje aveți pe rol în acest moment și la ce curți? Care este suma pretențiilor din aceste dosare?

Da, gestionăm în prezent un portofoliu de arbitraje cu o valoare totală de peste 30 de milioane de euro desfășurate atât în fața Camerei Internaționale de Comerț Paris (ICC) cât și la nivel local.
Suntem specializați în arbitraje privind contractele FIDIC Yellow Book și FIDIC Red Book inclusiv împotriva Companiei de Autostrăzi din România (CNAIR) legate de proiecte de infrastructură.

Care au fost cele mai interesante cazuri în care ați fost implicată direct anul acesta?

În cadrul departamentului am acumulat o experiență substanțială reprezentând clienți din anumite industrii, inclusiv industria jocurilor de noroc, obținând de-al lungul timpului decizii inovatoare la Înalta Curte de Casație și Justiție în ceea ce privește, de exemplu, tratamentul fiscal al pariurilor și pronosticurilor sportive etc. În prezent reprezentăm unul dintre cei mai importanți operatori internaționali activ pe piața din România într-un dosar care combină regimul mandatului de gestiune colectivă reglementat de legea drepturilor de autor cu aspecte specifice ale industriei jocurilor de noroc.

De asemenea, procedura arestării unei nave în portul Constanța a fost un proiect care părea inițial destul de simplu dar care a dobândit în scurt timp valențe internaționale neașteptate care i-a conferit un caracter foarte interesant.


Aveți în portofoliu clienți care apelează la Wolf Theiss în dosare legate de criminalitate economică? Cazuistica de acest tip este rezolvată de Departamentul de Dispute Resolution, sau aveți o practică distinctă de Penal-Comercial? Colaborați cu alte firme locale în aceste mandate?

Da, Departamentul de Litigii și Arbitraj gestionează un număr în creștere de dosare de criminalitate economică - fraude bancare, infracțiuni informatice, fraude ale managementului companiilor multinaționale etc. - astfel încât dezvoltarea acestui domeniu se află printre prioritățile noastre. În aceste dosare am redus semnificativ colaborarea cu firme locale prin recrutarea recentă a unor avocați specializați în drept penal.

Ce calităţi trebuie să aibă un avocat specializat în litigii pentru a intra în vizorul celor care fac recrutări pentru departamentul de resort din Wolf Theiss? Care este profilul ideal al unui avocat de litigii?

Profilul ideal al candidaților juniori implică studii de drept în țară urmate de studii aprofundate în străinătate iar pentru avocații cu mai mulți ani de practică ne interesează și experiența într-o firmă de avocatură specializată pe litigii sau cu un departament puternic de litigii și arbitraj. Specificul portofoliului nostru de clienți impune abilitatea de a comunica în scris și oral la un nivel avansat în limba engleză.

Care a fost, pentru dumneavoastră, cea mai importantă victorie obținută pentru un client pe care îl asistați? Ce volum de muncă a presupus acest proiect?

Pentru mine personal cea mai semnificativă victorie recentă implică reprezentarea cu succes în două procese în primă instanță și în apel în fața Tribunalului din Brașov și a Tribunalului Râmnicu –Vâlcea a unui ONG care activează în domeniul conservării mediului (ecologiei). Acest ONG contribuie substanțial la conservarea fondului forestier și la promovarea pe plan internațional a patrimoniului natural și cultural al României. Acțiunea privește angajarea răspunderii civile delictuale pentru vehicularea de informații false în România prin mijloace electronice și presă. Acest proiect este în desfășurare în căi de atac și este special pentru mine deoarece implică, pe lângă aspectele juridice și lupta cu dezinformarea și mentalitățile retrograde care de multe ori frânează progresul României.

Veți dezvolta activitatea pe această arie de practică? Ce vă propuneți? Care sunt principalele linii strategice ale firmei pentru această practică?

Dezvoltarea activității pe această arie de practică, în special prin intensificarea colaborării internaționale cu alte firme de avocatură specializate în criminalitate economică trans-frontalieră este o prioritate pentru mine.





Intră pe LadyLawyer.ro și află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1470 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...