
Legal Tech | Inovația și managerii IT, instrumente de creștere pentru firmele de avocatură
22 August 2019
George Bărcun, CEO SoftVentureUn studiu publicat în 2018 de mai multe reviste internaționale de profil puncta faptul că firmele care nu inovează și nu îmbrațișează tehnologia vor deveni irelevante în următorii câțiva ani, mai ales din cauza faptului că mulți dintre clienți au așteptări din ce în ce în ce mai mari de la partenerii de afaceri, inclusiv de la firmele de avocați, relativ la tehnologie.
![]() |
George Bărcun, CEO SoftVenture |
Folosirea tehnologiei pentru eficientizarea proceselor din cadrul companiei a devenit o necesitate și pentru firmele de avocatură. Dacă Financial Times vorbește despre ”creșterea rolului managerilor IT și a departamentelor operaționale” și despre un trend ascendent în ce privește introducerea inovației și a instrumentelor tehnologice pentru transformarea firmelor de avocați, diferitele publicații dedicate avocaților punctează că este necesar pentru ”avocatul viitorului să aibă drept ajutor în desfășurarea activității de zi cu zi cel puțin un instrument legal tech”.
Raportul Thompson Reuters Legal Department In-Sourcing and Efficiency Report din 2016 nota că majoritatea marilor companii din domeniul Legal beneficiază de beneficiul dezvoltării departamentelor operaționale, care aduc în companii soluții care ajută la creșterea eficienței și ajută avocații să nu mai piardă timpul cu sarcini repetitive care nu aduc un plus valoare companiei și îi ajută să petreacă mai mult timp cu clienții și dosarele importante.
Raportul Thompson Reuters Legal Department In-Sourcing and Efficiency Report din 2016 nota că majoritatea marilor companii din domeniul Legal beneficiază de beneficiul dezvoltării departamentelor operaționale, care aduc în companii soluții care ajută la creșterea eficienței și ajută avocații să nu mai piardă timpul cu sarcini repetitive care nu aduc un plus valoare companiei și îi ajută să petreacă mai mult timp cu clienții și dosarele importante.
Firmele de avocați au înțeles necesitatea integrării tehnologiei în activitatile de zi cu zi și adoptă acum soluții digitale care le ajută nu doar în desfășurarea taskurilor zilnice, ci și în procesul de luare a deciziilor de business. În ultimii ani, s-a produs o migrare a așteptărilor de la un management simplu al dosarelor și timpilor lucrați spre ceva mult mai complex, unde trebuie să combine timpii lucrati, facturile și încasările într-un sistem unic, peste care aplică unelte de business intelligence. În acest context, BizLawyer și-a propus să abordeze o largă paletă de subiecte legate de Legal Tech în mai multe articole ce vor fi publicate într-o rubrică specială, realizată cu sprijinul SoftVenture, firma fanion a pieței locale de soluții digitale pentru avocați. Azi, primul material pe această temă, sub semnătura lui George Bărcun, CEO SoftVenture. |
Inovația, asul din mâneca companiilor care vor să fie în top
Un studiu publicat în 2018 de mai multe reviste internaționale de profil puncta faptul că firmele care nu inovează și nu îmbrațișează tehnologia vor deveni irelevante în următorii câțiva ani, mai ales din cauza faptului că mulți dintre clienți au așteptări din ce în ce în ce mai mari de la partenerii de afaceri, inclusiv de la firmele de avocați, relativ la tehnologie. În plus, în rândul firmelor de avocați a început deja procesul de tranziție dintre generații, iar noii lideri vin cu un bagaj tehnologic mult mai prezent și cu așteptări clare în ce privește adoptarea tehnologiei.
Cum pot folosi firmele de avocatură inovația? Sunt multe domenii în care aceste companii pot introduce tehnologia – atât în zona financiar-contabilă (facturare și încasare), cât și în aspecte de infrastructură și fluxuri interne - management de documente, managementul taskurilor, rapoarte de eficiență și profitabilitate, dar și knowledge management. Pentru fiecare astfel de zonă există o paletă variată de soluții tehnice care pot să ușureze viața și să conducă la dezvoltare și cresterea profitabilitatii.
Managerii de IT, între ”piloni de creștere” și ”cei care strică lucrurile”
Rolul departamentului operațional sau al managerului IT (în cazul firmelor de avocatură mai mici) este subliniat de cei care au îndeplinit acest rol în diferite companii: de cele mai multe ori cei care susțin introducerea soluțiilor legal tech în companii sunt văzuți drept agenți ai schimbării și priviți în mod diferit de membrii organizației - unii îi consideră drept ”cei care strică lucrurile care merg”, alții însă văd oportunitățile și îi transformă în ”piloni ai evoluției în bine a companiei”.
Specialiștii în soluții legal tech punctează că un manager de IT trebuie să insiste pentru soluțiile în care crede, si, foarte important, ”uneori trebuie să ai pielea groasă, pentru că știi că vei aduce un plus companiei, chiar dacă la început este mai dificil și rezistența la schimbare este mai mare” - așa cum menționa într-un interviu Connie Brenton, cea care a condus Corporate Legal Operations Consortium și specialistul care a adus multe soluții de legal tech în departamente de legal și mari firme de avocatură din Vest, aceste soluții ducând la o creștere a eficienței și profitabilității cu câteva zeci de procente.
În plus, un alt aspect punctat de specialiștii în legal tech este legat de faptul că IT Manager-ul sau șeful departamentului operațional trebuie să fie un om care înțelege nu doar tehnologie, ci și business-ul intern și mixul dintre cele două componente, pentru a urmări și previziona modul în care anumite instrumente tehnologice pot aduce schimbări în bine în interiorul companiei.
Cum pot deveni managerii de IT instrumente de creștere în firmele de avocatură
Managerii de IT se pot transforma în piloni de creștere din firmele lor prin câteva activități foarte importante:
→ Participarea la târguri și conferințe din zona de legal tech și digital transformation – în fiecare an sunt organizate în Europa mai multe evenimente de acest fel, în care specialiști în legal tech și transformare digitală prezintă ultimele trenduri în domeniu și informații proaspete legate de ce ne pregătește viitorul
→ Studierea site-urilor și revistelor de profil și abonarea la newslettere ale publicațiilor care tratează aceste subiecte, pentru a fi mereu în contact cu ultimele informații legate de acest domeniu
→ Să testeze periodic soluții digitale care vin să rezolve problemele curente din cadrul firmei, soluții tehnice dezvoltate preferabil de companii care au istoric în acest domeniu și input real din piața firmelor de avocatură
→ Să fie un "avocat" intern pentru soluțiile de automatizare și digitalizare a întregii activități a firmei, astfel încât eficiența și performanța companiei să crească.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 281 / 307 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...