
Litigatorii DLA Piper sunt implicați în recuperarea unei investiții străine de peste 200 mil. E în industria energiei regenerabile, iar criza medicală a adus alte câteva zeci de mandate noi în această practică. Radu Bălaș, Partener: Dreptul muncii, executările silite și insolvențele ne-au umplut agenda ultimelor luni
24 Iulie 2020
Ștefania EnacheÎn prezent, echipa de litigii a DLA Piper este formată din zece persoane (șapte avocați și trei support staff).
![]() |
Departamentul de litigii din cadrul biroului local al firmei internaționale DLA Piper a constatat, la finalul stării de urgență, o creștere semnificativă a gradului de încărcare a avocaților pe proiecte facturabile în raport cu situația existentă la momentul intrării în criza medicală. „Acest lucru se datorează în principal faptului că echipa noastră gestiona, chiar la momentul declanșării crizei sanitare, o serie de proiecte extrem de importante cu proceduri care se calificau drept pricini urgente și din perspectiva reglementărilor privind starea de urgență. Astfel, am avut ocazia să participăm la numeroase ședințe de judecată în etapa respectivă, fapt ce a reprezentat o experiență în sine, dincolo de inconvenientele practice generate de restricții”, a explicat pentru BizLawyer Radu Bălaș, Partener DLA Piper și coordonator al practicii de Litigii & Arbitraj a biroului din România.
Echipa DLA Piper din București a ales să profite din plin de perioada de lockdown. Astfel, avocații au avut prilejul să se redescopere și să-și dea seama că dețin resurse incredibile de solidaritate, comunicare, prietenie, chiar și voie bună, combinate cu o activitate profesională mai intensă ca niciodată în ultimii ani, spune avocatul. „Deși la nivelul firmei am instituit încă înainte de începutul stării de urgență, ca regulă, lucrul de acasă, am avut numeroase zile cu aproape toată echipa de litigii la birou, nopți albe pentru pregătirea unor depuneri urgente consistente, conturate în principal în jurul unor proceduri de executare silită și insolvențe cu cereri multiple de suspendare, care ne-au făcut practic să nu simțim aproape deloc povara psihologică a acestui lockdown și să traversăm perioada de incertitudini mult mai bine decât am fi putut spera la începutul său”, arată Radu Bălaș.
Avocații nu au avut ocazia de a participa la ședințe online, dar, din punctul lor de vedere, o astfel de soluție este viabilă cu trei condiții: o bază materială corespunzătoare, o bună organizare și voința de modernizare.
În ceea ce privește interacțiunea cu instituțiile statului și cu clienții, totul s-a derulat „la distanță”, astfel încât să fie respectate toate regulile impuse de starea de urgență.
Partenerul DLA Piper speră că starea de echilibru ”de după” va fi diferită de ce se înțelegea prin aceeași noțiune ”de dinainte”. „Criza a dovedit că pot fi îmbunătățite multe lucruri în organizarea ședințelor de judecată, că pot fi și săli neaglomerate chiar dacă sunt multe dosare, că este posibil să se fixeze în mod civilizat ore diferite pentru un număr restrâns de cauze, că nu este necesară înghesuiala de la începutul ședinței cu pricini la amânare și nici petrecutul de ore întregi inutil, stând în sală sau pe holuri ca sa-ți vină rândul dintr-o listă lungă și neîntreruptă cu câteva zeci de dosare toate programate la prima oră a dimineții, parcă în dispreț pentru timpul tuturor celor aflați pe lista respectivă și care nu au de gestionat totuși întreaga ședință de judecată. Transmiterea documentelor în format electronic este iarăși un lucru extrem de bun, ajutând în acest fel și la constituirea dosarului în format electronic, pe care unele instanțe reușesc să îl pună în acest fel mult mai ușor la dispoziția părților, valorificând avantajele evoluției tehnologice și în beneficiul justițiabililor. M-aș feri să fac o estimare de timp cu privire la când s-ar putea ajunge la ”starea de echilibru”, însă această stare, în semnificația pe care o înțeleg eu și în care mi-ar plăcea să văd ajunsă activitatea de judecată, aș spera să fie atinsă totuși în cursul vieții celor care citesc aceste rânduri”.
De altfel, Radu Bălaș consideră că „principala lecție a crizei a fost că distanța fizică nu ne îndepărtează ci, dimpotrivă, poate avea darul să ne apropie. Că putem lucra la fel de bine și de eficient sau chiar mai bine uneori și de la distanță. Că responsabilitatea fiecăruia crește în situații atipice, iar aceste situații ne ajută să ne descoperim resurse nebănuite și interacțiuni neașteptate. Că putem schimba și îmbunătăți mult mai multe în activitatea noastră și că putem avea încrederea de a fi deschiși și a experimenta noi abordări. Că avem o echipă grozavă!”.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Alte mandate noi, în perioada următoare
Chiar dacă mulți se așteptau ca volumul de lucru să se reducă semnificativ, avocații DLA Piper au obținut, în această perioadă, câteva zeci de mandate noi, majoritatea în litigii de dreptul muncii. De asemenea, experții au de soluționat și o serie de dosare de insolvență, dar și o speță „în ton” cu această etapă, în care profesioniștii DLA Piper asistă o importantă companie din domeniul medical în legătură cu o investigație penală referitoare la infracțiunea de zădărnicire a combaterii bolilor. „Cu siguranță, dreptul muncii, executările silite și insolvențele ne-au umplut agenda ultimelor luni”, punctează Radu Bălaș.
În perioada următoare, reprezentanții firmei de avocatură se așteaptă să primească și alte mandate noi, în contextul în care toate industriile au fost afectate de acestă criză determinată de pandemia de COVID-19.
„În general, în piața avocaturii (cu excepția formelor de exercitare a profesiei care au avut șansa de a gestiona proiecte care se încadrau în noțiunea de pricini urgente și a căror judecată a continuat – cum a fost și cazul firmei noastre) segmentul litigiilor a scăzut substanțial în perioada stării de urgență datorită restricțiilor privind desfășurarea ședințelor de judecată, iar acum se află într-o perioadă de creștere accelerată datorită repunerii pe rol a cauzelor, inclusiv a scurtării vacanței judecătorești și stabilirii termenelor obișnuite și în luna iulie. Impactul real până la sfârșitul anului îl vom putea evalua mai bine începând cu luna septembrie, dar cu siguranță va exista o creștere a volumului de litigii (ca și număr de cauze noi)”, precizează Partenerul DLA Piper.
La ora actuală, cel mai spectaculos proiect pe care avocații firmei îl au pe masa de lucru vizează recuperarea unei investiții străine de peste 200 de milioane de euro în industria energiei regenerabile. Dosarul este coordonat de partenerul coordonator al echipei de litigii, Radu Bălaș, dar aproape întreaga echipă de litigii plus avocați din încă două-trei departamente sunt implicați în numeroasele aspecte legale pe care mandatul le presupune.
În prezent, echipa de litigii a biroului DLA Piper din București este formată din zece persoane (șapte avocați și trei support staff). Avocații din departament lucrează exclusiv pe proiecte de litigii, arbitraje și investigații penale, nefiind alocați și pentru proiecte de consultanță, dar colaborând foarte strâns cu colegii din departamentele de consultanță la care se referă obiectul litigiilor gestionate. Proiectele sunt coordonate de avocații desemnați să îndeplinească acest rol, în funcție de complexitatea proiectului și domeniul și expertiza fiecăruia. Nu există în general o abordare ierarhică, toți avocații, indiferent de gradul formal de senioritate fiind încurajați să îndeplinească roluri de coordonare pe diverse componente ale proiectelor și chiar pe ansamblu, în consultare cu partenerul coordonator al echipei sau cu alți colegi cu mare experiență.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1521 / 2030 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...