ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Mandate sofisticate pentru avocații ȚZA, specializați în dreptul asigurărilor și pensiilor private. Silvana Ivan-Hanganu, Partener: Urmărim cu interes oportunitățile oferite de piață, cum ar fi un posibil transfer de portofoliu de asigurări sau constituirea de noi societăți de asigurare

07 Mai 2019   |   Ștefania Enache

Echipa axată pe practica de Dreptul asigurărilor & Pensii Private este coordonată de Silvana Ivan-Hanganu și include patru avocați specializați. În domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private, cea mai intensă activitate la nivelul Țuca Zbârcea & Asociații este cea de consultanță, în special cu privire la cerințele de conformare (regulatory).

Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Tuca Zbârcea & Asociatii

 
 
Practica de Dreptul Asigurărilor & Pensii Private din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații (ȚZA) a avut un volum crescut de activitate. Multe dintre proiectele din această arie au intervenit pe fondul schimbărilor introduse prin transpunerea Directivei (UE) 2016/97 privind distribuția de asigurări („IDD”). “Astfel, participanţii pe piaţa asigurărilor și, cu predilecţie, societăţile de asigurare şi societăţile din domeniul financiar (IFN, societăţi de leasing) ce distribuie în mod auxiliar produse de asigurare au apelat la serviciile noastre de consultanţă în vederea analizării şi conformării structurii de distribuţie a produselor de asigurare cu noile prevederi legale”, explică Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații și coordonatoarea practicii firmei în domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private.


Experții firmei de avocatură au fost implicați în 2018 în patru proiecte majore legate de transpunerea Directivei (UE) 2016/97 privind distribuția de asigurări, iar în acest moment se constată o intensificare a solicitărilor din partea clienților pentru asistență de specialitate în ceea ce privește IDD.

Silvana Ivan-Hanganu se așteaptă ca cererea pentru asemenea servicii să se mențină într-un ritm similar cel puţin în prima jumătate a acestui an. ”De asemenea, urmărim cu interes și alte oportunități oferite de piață, cum ar fi un posibil transfer de portofoliu de asigurări sau constituirea de noi societăți de asigurare. În ceea ce priveşte sectorul pensiilor private, începutul anului a marcat o creştere a activităţii de consultanţă în contextul intrării în vigoare a O.U.G. nr. 114/2018, mai mulţi administratori de fonduri de pensii private solicitând diverse analize şi opinii legate de acest cadru legal”, completează avocatul.

Ce servicii solicită clienții Țuca Zbârcea & Asociații

La ora actuală, legislaţia în materia distribuţiei de asigurări, care a suferit modificări recente ca urmare a transpunerii IDD, reprezintă problema majoră pentru care clienții Țuca Zbârcea & Asociații solicită consilierea avocaților.

Pe acest fond, profesioniștii firmei de avocatură au furnizat servicii de asistență diverșilor participanți din piață pentru a-şi adapta organizarea internă, documentaţia de lucru cu clienţii şi conduita în relaţia cu aceştia şi cu ASF.

”De altfel, este de așteptat ca mulţi operatori economici, care ofereau cu titlu auxiliar produse de asigurare sau informaţii cu privire la produse de asigurare fără să se fi înregistrat la ASF, să își revizuiască această practică pentru a stabili modul în care/dacă îşi vor continua activitatea în lumina noului cadru legal. Toate acestea vor determina o creştere a numărului de cereri de consultanţă juridică. În ceea ce priveşte sfera generală a serviciilor de asistență pe care le acordăm, acestea sunt variate, de la consultanța privind constituirea unei societăţi de asigurare sau a unui intermediar în asigurări, la consultanța legată de condiţiile de realizare a activităţii de asigurare direct în România de către companii din state membre UE, pe baza libertăţii de prestare a serviciilor aplicabile în cadrul UE (pentru care am primit mai multe solicitări recente) şi până la aspecte ce ţin de activitatea de zi cu zi a jucătorilor din piaţa asigurărilor”, precizează Silvana Ivan-Hanganu.

Clienții Țuca Zbârcea & Asociații le încredințează avocaților și mandate care vizează operaţiunile curente ale acestora. Experților li se solicită în mod frecvent să ofere suport juridic în ceea ce priveşte relaţia societăţilor de asigurare cu băncile – ca principali distribuitori ai produselor de asigurare complementare unor produse bancare (activitatea de bancassurance), mai ales în ceea ce privește negocierea, verificarea problemelor juridice sau chiar încetarea colaborării dintre aceste entităţi.

“De asemenea, am gestionat mandate referitoare la conformarea termenilor produselor de asigurare cu legislaţia, în special cu cea din materia protecţiei consumatorilor, dar și mandate în legătură cu asigurarea conformării cu diverse cerinţe legale ce ţin de organizarea internă a unui asigurator/intermediar sau în legătură cu recuperarea de sume de la reasiguratori. Alte mandate au presupus gestionarea unor spețe sensibile în relaţia cu anumiţi clienţi. Totodată, am acordat asistență în procese de reorganizare internă a modelului de business al unor asigurători, precum şi în transferuri de portofolii de asigurări sau de participaţii în societăţi de asigurare. De partea cealaltă, am reprezentat diverse companii în legătură cu termenii contractelor de asigurare aferenţi unor proiecte de dezvoltare de infrastructură şi lucrări ample, asigurări de răspundere pentru furnizori de servicii medicale, recuperări de prejudicii de către diverşi operatori economici în baza unor contracte de asigurare complexe. Nu în ultimul rând, avem în portofoliu și clienţi persoane fizice, serviciile noastre fiind oferite preponderent pro bono, pentru cazuri cu o componentă socială”, adaugă avocatul.




„Cele mai des întâlnite solicitări pe acest segment privesc cerinţele de conformare (regulatory) aplicabile asigurătorilor şi administratorilor fondurilor de pensii private cum ar fi cerinţele privind autorizarea activităţii, criteriile de calificare pentru acţionarii semnificativi, organele de conducere şi persoanele care deţin funcţii cheie, limitele investiţionale şi cerinţele prudențiale, dar și cu privire la drepturile legale ale potenţialilor asiguraţi, asiguraţilor şi participanţilor la fondurile de pensii etc.” 

Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații și coordonatoarea practicii firmei în domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private.


Proiecte relevante

Echipa axată pe practica de Dreptul Asigurărilor & Pensii Private este coordonată de Silvana Ivan-Hanganu și include patru avocați specializați. În domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private, cea mai intensă activitate la nivelul Țuca Zbârcea & Asociații este cea de consultanță, în special cu privire la cerințele de conformare (regulatory).

“În prezent, avem in derulare câteva proiecte legate de implementarea IDD, atât la nivelul producătorilor de produse de asigurare, cât și la nivelul distribuitorilor. clienţii noştri sunt atât entităţi implicate în vânzarea/distribuirea de produse de asigurare, precum firme de asigurări (ex: Aegon, NN Asigurări, Euolife, Euroinsurances, Greenval, entități Lloyd’s Syndicate) şi diverse entităţi implicate în intermedierea de asigurări (în special firme de leasing şi brokeri de asigurări), cât şi „cumpărători” ai produselor de asigurare - în ceea ce priveşte asigurările contractate de societăţi pentru proiecte de dezvoltare şi operaţiuni complexe, sau asigurările de răspundere, în special în domeniul medical. Pe baze pro bono, am asistat şi clienţi persoane fizice. În domeniul pensiilor private, am acordat asistenţă NN Pensii, BCR Pensii, Metropolitan şi Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR)”, explică avocatul.

Proiecte de complexitate specială din ultimele luni au vizat implementarea în cadrul unor societăţi de leasing şi al unei societăţi de asigurare a noilor reglementări privind distribuţia de asigurări. Silvana Ivan-Hanganu menționează că  mandatele sunt complexe atât prin prisma faptului că IDD aduce mai multe elemente de noutate, iar ASF nu a emis încă ghiduri de aplicare sau interpretări oficiale, cât și din cauza faptului că întreaga structură de distribuţie a clienţilor, creată ca urmare a experienței acumulate în decursul mai multor ani de activitate, a trebuit trecută prin filtrul noilor prevederi legale şi ajustată. “Această activitate a presupus analiza unui volum mare de documente şi centralizarea într-o manieră succintă şi edificatoare a tuturor practicilor acestor companii în legătură cu produsele de asigurare”, subliniază avocatul.

De asemenea, un alt proiect interesant a vizat negocierea şi redactarea acordului de încetare a activităţii de distribuţie, în vigoare de mulți ani, dintre un asigurător şi o bancă, precum şi revizuirea contractului de bancassurance cu o nouă bancă de distribuţie. Un alt mandat sofisticat a acoperit modul în care un asigurător din România ar putea furniza în mod direct servicii într-un alt stat membru UE.
În aceste proiecte au fost implicaţi avocaţii Silvana Ivan-Hanganu – Avocat Asociat şi Ana Zaporojan – Avocat Colaborator.

„Am avut în lucru proiecte desfășurate în mai multe jurisdicții, în principal transferuri de portofolii, finalizate sau prospectate, atât către sucursale locale ale unor asigurători străini, cât şi de la asiguratori locali către potenţiale noi sucursale ale unor asiguratori străini. Prin faptul că societatea de asigurare cedentă sau cesionară a portofoliului era înmatriculată în altă jurisdicţie şi deţinea local doar o sucursală (entitate fără personalitate juridică), transferul a presupus implicarea autorităţilor de supraveghere atât din România, cât şi din statul de origine al respectivului asigurător, precum şi expertiza unor avocaţi din ambele tari. De asemenea,  am colaborat cu avocaţi străini în proiectele ce vizau distribuirea pe piaţa locală de produse ale unor asigurători străini, participanţii la reţeaua de distribuţie respectivă fiind stabiliţi în mai multe state membre UE”, amintește Silvana Ivan-Hanganu.

În plus, echipa Țuca Zbârcea & Asociații deţine o experienţă practică bogată în proiecte de tip M&A, atât pe piaţa asigurărilor (transferuri de portofolii de asigurări şi transferuri de participaţii în societăţi de asigurare), cât şi pe piaţa pensiilor private (unde a realizat o fuziune de portofolii de pensii). În momentul de față, firma are doi clienţi care contemplează proiecte de acest tip.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1553 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...