ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Doar 21% dintre autorități au respectat în ultimii 2 ani legislația privind achizițiile publice de hârtie ecologică

10 Iunie 2021   |   BizLawyer

România, între ultimele 3 țări UE care nu are un Plan de Acțiune pentru Achiziții Publice Verzi * La nivel european, suma cheltuită anual de autorități este în medie 16% din PIB. În România, aceasta ajunge la aproape 19% din PIB – ceea ce înseamnă un volum imens de produse, servicii, lucrări achiziționate de autorități, cu impact major asupra mediului. Cu cât este mai mare volumul de achiziții publice non-ecologice, cu atât cresc costurile pentru state, având în vedere cheltuielile publice generate de poluare, deșeuri și alte surse de impact asupra mediului.

 
 
Doar 21% dintre autorități au respectat în ultimii 2 ani legislația privind obligativitatea de a face achiziții publice verzi în ceea ce privește hârtia (respectiv hârtie ecologică) - în condițiile în care hârtia este una dintre categoriile de mari consumabile la nivel de administrație publică, care generează atât impact major de mediu cât și cheltuieli semnificative.  

Ritmul achizițiilor publice verzi la nivelul României este extrem de lent față de urgența cu care trebuie implementate măsuri privind țintele de neutralitate climatică, care astfel nu pot fi atinse de România până în 2050 (conform obiectivului UE)  - acestea sunt concluziile Etapei I a primului Studiu Național privind Achizițiile Publice Verzi în România, derulat de ARDLD – Asociația Română pentru Dezvoltare Locală Durabilă și ONV LAW.


Uniunea Europeană solicită statelor membre ca cel puțin 50% din totalul achizițiilor publice să fie verzi, iar în legislația românească exista un Ordin din anul 2018 care obligă autoritațile publice să respecte o serie de cerințe minime de protejare a mediului pentru 6 categorii de produse și servicii. Până în prezent nu a existat nici un instrument oficial de măsurare a respectării acestei obligații de către autorități.  

„În medie, dintr-un număr total de 202 licitații pentru hârtie de copiat și hârtie grafică publicate în sistemul electronic de achiziții publice SEAP în perioada 13 noiembrie 2018 – 15 mai 2021, 79% dintre autorități nu au respectat legislația, respectiv nu au introdus în caietele de sarcini criteriile ecologice pentru achiziția de hârtie. 7% din totalul procedurilor au respectat parțial, iar doar 14% au respectat complet Ghidul de achiziții publice verzi,” declară Alina Bilan (foto), Președinte ARDLD și Partener în cadrul ONV LAW.

Ordinul nr. 1068/1652/2018 din 4 octombrie 2018 pentru aprobarea Ghidului de achiziţii publice verzi cuprinde prevede că autoritatile publice locale sunt obligate să facă achiziții „verzi” pentru  6 categorii de produse și servicii pe care le cumpără în mod frecvent prin licitație sau achiziție directă: hârtie de copiat, mobilier, alimente şi servicii de catering, autovehicule pentru transport, produse şi servicii de curăţenie, echipamente IT de birou. „Astfel, deși Ordinul privind achizițiile publice verzi este obligatoriu, cifrele arată că, la peste 2 ani de la adoptarea acestuia, mai mult de 70% dintre autorități nu îl aplică,” completează Alina Bilan, coordonatorul Studiului.

Prin statutul de membru UE, România este obligată să implementeze și să promoveze principiile dezvoltării durabile, iar Achizițiile Publice Verzi sunt parte dintr-un obiectiv strategic UE - Obiectivul de dezvoltare durabilă nr. 12.   Țările membre trebuie să adopte câte un Plan Național de Acțiune pentru Achizițiile Publice Verzi, iar majoritatea statelor membre sunt deja la a-4-a- sau chiar la a 7-a ediție a acestor planuri (22 de state).

În prezent, România este printre ultimele 3 state din Europa (alături de Luxemburg și Ungaria) care nu are încă adoptat sau cel puțin publicat un Plan Național de Acțiune pentru achiziții publice verzi, ceea ce explică gradul redus de aplicare de către autorități a obligațiilor privind achizițiile publice verzi.  Până în 2030, UE și-a sumat reducerea gazelor cu efect de seră cu cel puțin 55% în raport cu 1990 și adoptarea Legii europene a climei pentru atingerea acestui obiectiv. Aceasta înseamnă că România va trebui, printre altele, să schimbe radical modul de consum.

Etapele următoare ale Studiului vor face publice procentele de aplicare a criteriilor verzi din procedurile de achiziție publică pentru celelalte categorii de bunuri și servicii descrise în Ordin, respectiv autovehicule, mobilier, computere, produse de curățenie, șamd.

ARDLD - Asociația Română pentru Dezvoltare Locală Durabilă este o organizație nonguvernamentală non profit, înființată în anul 2000, care are în centrul preocupărilor sale dezvoltarea durabilă. În acest sens, ADRDL promovează cele 17 obiective UE, incluse în Agenda 2030, ca preocupare comună, atât pentru Guvern, autorități centrale și locale, dar și pentru mediul de afaceri și organizații ale societății civile, prin realizarea de programe de cercetare și studii care să devină instrumente pentru atingerea obiectivelor incluse în Agenda 2030.
ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de avocatură de pe piața locală.  Fondată în 2000, ONV LAW acordă consultanță juridică clientilor privați și instituționali si are o experiență de peste 15 ani în practica achizițiilor publice. Avocații ONV LAW încurajează autoritățile contractante să utilizeze criterii verzi în licitații ajutându-le să implementeze criterii ecologice la nivelul caietelor de sarcini, criteriilor de calificare sau selecție, la nivelul factorilor de evaluare sau a clauzelor contractuale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12031 / 17596
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a asistat PragmaGO la intrarea pe piața din România prin achiziția Omnicredit. Echipa a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Ianita Țui (Counsel)
Andreea Zvâc face un pas înainte în carieră și devine Partener în cadrul biroului Wolf Theiss din București | Bryan W. Jardine (Managing Partner): Promovarea sa reflectă nu numai contribuțiile profesionale remarcabile la dezvoltarea departamentului său, ci și rolul semnificativ în consolidarea poziției generale a firmei pe piața din România
Bondoc & Asociații a asistat TDI Renewables, unul dintre principalii actori în domeniul dezvoltării regenerabile, într-o restructurare internațională
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of legal - Farmexim: „Când ești managerul unei echipe de legal, rolul nu se rezumă doar în a asigura îndeplinirea sarcinilor, ci este de fapt mai mult orientat spre partea umană. Cresc echipe, cresc oameni de niște ani buni și nu există satisfacție mai mare ca atunci când vezi transformarea acestora, acolo unde există ‘sămânța dorinței de a evolua ’ ”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Avansul cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
„The Lawyer European Awards 2024”| Patru firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe” | Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. ZRVP, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, printre finaliștii secțiunii ”European litigation team of the year”
Rising Stars | Tudor Bonifate, primul admis la Facultatea de Drept și mai apoi șef de promoție în 2022, cu media 10, a ales să profeseze ca avocat la Țuca Zbârcea & Asociații: ”Învăț permanent – de la avocații care mă coordonează, de la colegii mei avocați, de la profesorii cu care am șansa de a colabora la facultate, de la studenții mei. Cred că avocatura mă face un profesor mai bun, după cum profesoratul mă face un avocat mai bun”
Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați stagiari
LegiTeam | Mitel & Asociatii caută avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...