
INS: Managerii IMM-urilor se aşteaptă la reducerea cu 50% a activităţii sau chiar închiderea ei
26 Martie 2020
AGERPRESDin analiza răspunsurilor, unul din cinci manageri a menţionat că până la sfârşitul lunii martie activitatea ar putea scădea cu până la 25%. Trei sferturi dintre managerii care au menţionat că activitatea va creşte sunt din sectorul comerţ cu amănuntul.
Întreprinderile mici şi mijlocii vor fi cele mai afectate de pandemia de coronavirus, iar managerii lor au estimat ca principal risc reducerea cu peste 50% a activităţii sau chiar închiderea ei, informează miercuri Institutul Naţional de Statistică, după ce a desfăşurat o anchetă privind evoluţia activităţii economice.
"În vederea măsurării impactului SARS-Cov.2, INS a realizat o anchetă ad-hoc care s-a desfăşurat în perioada 17-19 martie 2020 referitoare la estimarea evoluţiei activităţii şi a numărului de salariaţi pentru perioadele 17/19 - 31 martie şi 1 - 30 aprilie 2020. Managerii întreprinderilor au fost întrebaţi asupra percepţiei privind evoluţia activităţii economice, respectiv dacă vor considera că activitatea se va restrânge cu până la 25%, între 25-50%, peste 50% sau se va închide, dar şi dacă activitatea nu se va restrânge sau chiar ar putea creşte. Având în vedere incertitudinea evoluţiei SARS-Cov.2, managerii au avut posibilitatea de a opta pentru versiunea de răspuns 'nu pot estima'", se arată într-un comunicat al INS.
"În vederea măsurării impactului SARS-Cov.2, INS a realizat o anchetă ad-hoc care s-a desfăşurat în perioada 17-19 martie 2020 referitoare la estimarea evoluţiei activităţii şi a numărului de salariaţi pentru perioadele 17/19 - 31 martie şi 1 - 30 aprilie 2020. Managerii întreprinderilor au fost întrebaţi asupra percepţiei privind evoluţia activităţii economice, respectiv dacă vor considera că activitatea se va restrânge cu până la 25%, între 25-50%, peste 50% sau se va închide, dar şi dacă activitatea nu se va restrânge sau chiar ar putea creşte. Având în vedere incertitudinea evoluţiei SARS-Cov.2, managerii au avut posibilitatea de a opta pentru versiunea de răspuns 'nu pot estima'", se arată într-un comunicat al INS.
Din analiza răspunsurilor, unul din cinci manageri a menţionat că până la sfârşitul lunii martie activitatea ar putea scădea cu până la 25%. Trei sferturi dintre managerii care au menţionat că activitatea va creşte sunt din sectorul comerţ cu amănuntul.
Referitor la evoluţia activităţii din cursul lunii aprilie 2020, gradul de incertitudine creşte, astfel peste 48% dintre respondenţi au menţionat că nu pot estima cum va evolua activitatea economică. Ponderea managerilor care au estimat că activitatea nu se va restrânge în cursul lunii aprilie s-a redus la jumătate din valoarea lunii martie.
În industrie, circa o treime dintre respondenţii care au menţionat că activitatea se va restrânge în cursul lunii aprilie au apreciat că activitatea ar putea fi redusă între 25% şi 50%.
Conform INS, cele mai afectate vor fi întreprinderile mici şi mijlocii ai căror manageri au estimat ca principal risc reducerea cu peste 50% sau chiar închiderea activităţii.
În ceea ce priveşte estimarea evoluţiei numărului de salariaţi până la sfârşitul lunii martie, aproape un sfert dintre manageri au menţionat că nu pot estima cum va evolua acesta. Scăderile cele mai mari sunt estimate a se înregistra în sectorul servicii.
Incertitudinea pentru luna aprilie creşte, astfel ponderea managerilor care au menţionat că nu pot estima evoluţia numărului de salariaţi a fost de 43% din total respondenţi.
De asemenea, INS a realizat conform programului anual şi a contractului cu Direcţia Generală a Comisiei Europene - DGECFIN cercetarea statistică privind tendinţa în evoluţia activităţii economice.
Colectarea datelor pentru perioada martie - mai 2020 s-a realizat în intervalul 1-10 martie. INS menţionează că informaţiile sunt obţinute prin prelucrarea acestor date şi nu au putut surprinde tendinţa principalilor indicatori cauzată de evoluţia impactului SARS-Cov2. În vederea măsurării impactului SARS-Cov2, INS a realizat o anchetă ad-hoc care s-a desfăşurat în perioada 17-19 martie 2020 referitoare la estimarea evoluţiei activităţii şi a numărului de salariaţi pentru perioadele: 17/19 - 31 martie şi 1 -30 aprilie 2020.
Potrivit anchetei de conjunctură din luna martie 2020, managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni creştere moderată a volumului producţiei (sold conjunctural +7%). Dintre activităţile care vor înregistra creşteri se numără: fabricarea produselor din tutun (sold conjunctural +32%), fabricarea altor produse din minerale nemetalice (sold conjunctural +24%), fabricarea substanţelor şi a produselor chimice (sold conjunctural +22%), fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice (sold conjunctural +20%).
Referitor la numărul de salariaţi se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de -1% pe total industrie prelucrătoare.
Pentru preţurile produselor industriale se prognozează creştere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +11%).
Potrivit estimărilor din luna martie 2020, în activitatea de construcţii se va înregistra pentru următoarele trei luni, creştere a volumului producţiei (sold conjunctural +25%). Managerii estimează creştere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +11%).
În ceea ce priveşte preţurile lucrărilor de construcţii se preconizează creştere moderată a acestora (sold conjunctural +15%).
În sectorul comerţ cu amănuntul managerii au estimat pentru următoarele trei luni tendinţă de creştere moderată a activităţii economice (sold conjunctural +9%). Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra creştere moderată (sold conjunctural +6%).
Angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni creştere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +6%).
Pentru următoarea perioadă, managerii societăţilor comerciale estimează creştere a preţurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +16%).
Conform estimărilor din luna martie 2020, cererea de servicii (cifra de afaceri) va cunoaşte relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural -4%). Activităţile care vor înregistra scăderi accentuate sunt transporturile aeriene (sold conjunctural -65%), urmate de activităţile agenţiilor turistice şi ale tur-operatorilor, alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică ce vor înregistra scăderi (sold conjunctural -37%).
În sectorul de servicii se estimează relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural 0%). Conform opiniei managerilor, preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor avea tendinţă de relativă stabilitate (sold conjunctural +5%).
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 18063 / 19939 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...