ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Numărul și complexitatea inspecțiilor fiscale multilaterale s-au amplificat pe fondul globalizării afacerilor. Ce pot face companiile

20 Noiembrie 2019   |   BizLawyer

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări.

Dan Dascălu, Partener D&B David si Baias

 
 
Companiile multinaționale se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului și complexității inspecțiilor fiscale multilaterale, precum și a disputelor cu autoritățile fiscale din mai multe state, iar digitalizarea le va aduce noi provocări în materie de litigii. Pentru o abordare cu succes a acestor aspecte, ele ar trebui să adopte o abordare preventivă, dar și să acționeze într-o manieră cât mai deschisă și coordonată în diferitele jurisdicții. Și, desigur, dacă în cele din urmă se ajunge la o dispută fiscală, trebuie să identifice cele mai potrivite mecanisme de soluționare litigioasă sau amiabilă, corobordându-le și armonizându-le în cea mai adecvată manieră, potrivit particularităților fiecărui caz în discuție. Acestea au fost principalele concluzii ale întâlnirii recente a reprezentanților PwC Tax Controversy & Dispute Resolution Network (Rețeaua PwC de Controverse și Dispute Fiscale – ”Rețeaua TCDR a PwC”) de la nivel global.


”Grupurile multinaționale trebuie să dezvolte abordări coordonate în materie de inspecții și litigii la nivel global, să adopte măsuri preventive, cum ar fi acordurile de preț în avans (în special cele multilaterale), dar și să îmbunătățească relațiile cu autoritățile fiscale, acționând cât mai transparent posibil și în continuu dialog cu acestea. În plus, în special ca urmare a digitalizării, ne așteptăm la noi tipuri de controverse fiscale, la o creștere a numărului litigiilor și la presiunea de a găsi soluții cât mai inovatoare și eficiente pentru contribuabili. În acest context, organizațiile vor avea nevoie de expertiza unor echipe nu doar specializate și cu experiență multidisciplinară, ci și cu capacitatea de a acționa coordonat și simultant în mai multe jurisdicții, pentru a putea să răspundă în mod corespunzător noilor mecanisme de coordonare administrativă europeană și/sau internațională utilizate de autoritățile fiscale naționale, inclusiv a controalelor multilaterale”, a declarat Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias (firma de avocatură conectată PwC) și Lider al Rețelei TCDR a PwC în Europa Centrală și de Est.

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări. Una dintre concluziile acestui sondaj este că administrațiile fiscale naționale sunt implicate mult în domeniul schimbului de informații, o tendință remarcată de 86% dintre respondenți, care privește inclusiv România. Această informație se coroborează, de altfel, și cu concluziile ce se pot desprinde din documente oficiale întocmite în cadrul programelor specializate derulate de Comisia Europeană cu privire la evoluția cooperării administrative în Uniunea Europeană, în aceste acțiuni nefiind implicate doar țări învecinate din punct de vedere geografic, ci și țări aparținând unor clustere sau regiuni cu interese comune.

”Deși niciodată această zonă nu a fost mai activă ca acum, doar 40% dintre participanții la sondaj au relevat existența unor dispoziții legale care să oblige autoritățile fiscale să informeze contribuabilii că derulează activități de cooperare administrativă cu cele din alte state. Este deci necesară o pregătire din timp și coordonare corespunzătoare a companiilor multinaționale, pentru a putea să finalizeze cu succes asemenea acțiuni de control, fără a avea surprize neplăcute din cauza unor necorelări sau chiar contradicții cu privire la informațiile puse la dispoziție acestora autorități fiscale. În plus, este necesară o abordare corespunzătoare pentru a asigura respectarea drepturilor fundamentale ale contribuabililor în materie fiscală, inclusiv cele de ordin procedural referitoare la inițierea și derularea acestor acțiuni sau cele aferente posibilei incidențe a prescripției dreptului organelor fiscale de a stabili obligații fiscale suplimentare ”, a mai spus Dan Dascălu.

Alte concluzii ale sondajului:


•    Practica acțiunilor de control coordonat (i.e. derulate de autorități fiscale din mai multe state în comun) este deocamdată foarte limitată, există însă în multe teritorii și o tendință crescătoare de inițiere a unor demersuri penale în legătură cu acțiunile de control fiscal. De asemenea, nu s-a conturat încă o jurisprudență aferentă protecției drepturilor contribuabililor în asemenea acțiuni.
•    Prețurile de transfer și impozitul pe profit sunt subiectele cele mai populare în schimbul de informații.
•    Inspectorii fiscali din diferitele jurisdicții care acționează într-un control simultant sunt totuși rareori preocupați să obțină un rezultat care să asigure evitarea dublei impuneri a contribuabililor afiliați vizați de aceste acțiuni de control.

”Pentru a obține cele mai bune rezultate posibile, ar trebui să utilizeze într-o manieră coordonată și diligentă atât tehnicile tradiționale de soluționare a disputelor fiscale în contenciosul fiscal, cât și pe cele mai moderne, precum cele reglementate de mecanismele internaționale sau europene de evitarea dublei impuneri (Procedura Acordului Amiabil, cunoscută în limba engleză sub celebrul acronym ”MAP”, adică, Mutual Agreement Procedure). De altfel, conform statisticilor oficiale OECD, acestea din urmă au crescut de peste două ori în ultimii 11 ani. În consecință, o altă concluzie importantă desprinsă din întâlnirea globală a Rețelei TCDR PwC a fost că aceste aspecte trebuie analizate cu și mai multă atenție pe viitor de către companiile multinaționale” a concluzionat Dan Dascălu.

Echipa rețelei TCDR a PwC de la nivelul Europei Centrale și de Est include 180 de specialiști care acționează în 29 țări, având diferite specializări (i.e. juridică, fiscalitate, contabilitate) exclusiv în proiecte ce privesc gestionarea controverselor și disputelor fiscale.

D&B David și Baias este societatea de avocatură afiliată PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David și Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care 7 parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1588 / 12372
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAŢII is recruting ambitious graduates to join the firm’s consultancy and litigation practices
CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații, alături de antreprenorul Andrei Crețu în proiectul Pluria, platformă europeană B2B cu multiple implicații juridice și de business
Firma de avocatură Stratulat Albulescu își va muta birourile în clădirea One Herăstrău Office. Relocarea coincide cu o perioadă de creștere susținută, 13 avocați fiind recrutați de la începutul anului 2020
Ce proiecte i-au ținut ocupați pe avocații de Banking & Finance de la KPMG Legal. Laura Toncescu, Partener: Primele 8 luni ale acestui an au fost extrem de încărcate. Proiectele de tip NPLs au frânat, dar solicitările de asistență au fost dintre cele mai variate, de la regulatory, până la tranzacții, due diligence, AML și digitalizare
Echipa de Real Estate de la Wolf Theiss este implicată în mai multe finanţări imobiliare, una dintre acestea fiind printre cele mai mari proiecte ale acestui an, din punct de vedere al valorii. Implicați în numeroase procese de due diligence cu componente imobiliare semnificative, avocații spun că au constatat un interes sporit pentru reluarea unor tranzacţii de M&A şi un număr semnificativ de proiecte amânate au fost reiniţiate
PNSA a asistat Grupul Burda cu privire la vânzarea filialelor din România. Partenerul Silviu Stoica a coordonat echipa
Echipa de Real-Estate de la Popescu & Asociații asistă unul dintre cei mai mari retaileri de FMGC în cadrul extinderii, în negocieri privind preluarea altor concurenți locali și în diverse achiziții imobiliare. Loredana Popescu, Partener: Am observat în ultima perioadă o creștere a solicitărilor de finanțare. Zona de achiziție ̸ arendă pentru terenuri agricole pare din ce în ce mai atrăgătoare pentru investitori
Noerr a asistat concernul sud-coreean Doosan în tranzacția de vânzare a platformei industriale IMGB. Avocații au oferit asistență coreenilor de-a lungul întregului proces de exit din România
LegiTeam | Mușat & Asociații is looking for Data Protection ̸ Telecom (IT&C) Lawyers
Proiecte de finanțare, inclusiv din fonduri europene, preluarea unei instituții financiare-nebancare și achiziția de NPL-uri, printre mandatele cheie ale echipei de Banking&Finance de la Bohâlțeanu & Asociații în S1 2020. Daniela Milculescu, Partener: Digitalizarea serviciilor devine principala preocupare a jucătorilor din piața în domeniul financiar
Ce proiecte au avut pe masa de lucru avocații de Employment de la Stratulat Albulescu, firmă poziționată de Legal 500 în Tier 2 pentru această practică. Nevoile clienților au crescut simțitor în pandemie, ceea ce a generat un volum mare de mandate
LegiTeam | Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociatii!
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...