ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Numărul și complexitatea inspecțiilor fiscale multilaterale s-au amplificat pe fondul globalizării afacerilor. Ce pot face companiile

20 Noiembrie 2019   |   BizLawyer

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări.

Dan Dascălu, Partener D&B David si Baias

 
 
Companiile multinaționale se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului și complexității inspecțiilor fiscale multilaterale, precum și a disputelor cu autoritățile fiscale din mai multe state, iar digitalizarea le va aduce noi provocări în materie de litigii. Pentru o abordare cu succes a acestor aspecte, ele ar trebui să adopte o abordare preventivă, dar și să acționeze într-o manieră cât mai deschisă și coordonată în diferitele jurisdicții. Și, desigur, dacă în cele din urmă se ajunge la o dispută fiscală, trebuie să identifice cele mai potrivite mecanisme de soluționare litigioasă sau amiabilă, corobordându-le și armonizându-le în cea mai adecvată manieră, potrivit particularităților fiecărui caz în discuție. Acestea au fost principalele concluzii ale întâlnirii recente a reprezentanților PwC Tax Controversy & Dispute Resolution Network (Rețeaua PwC de Controverse și Dispute Fiscale – ”Rețeaua TCDR a PwC”) de la nivel global.


”Grupurile multinaționale trebuie să dezvolte abordări coordonate în materie de inspecții și litigii la nivel global, să adopte măsuri preventive, cum ar fi acordurile de preț în avans (în special cele multilaterale), dar și să îmbunătățească relațiile cu autoritățile fiscale, acționând cât mai transparent posibil și în continuu dialog cu acestea. În plus, în special ca urmare a digitalizării, ne așteptăm la noi tipuri de controverse fiscale, la o creștere a numărului litigiilor și la presiunea de a găsi soluții cât mai inovatoare și eficiente pentru contribuabili. În acest context, organizațiile vor avea nevoie de expertiza unor echipe nu doar specializate și cu experiență multidisciplinară, ci și cu capacitatea de a acționa coordonat și simultant în mai multe jurisdicții, pentru a putea să răspundă în mod corespunzător noilor mecanisme de coordonare administrativă europeană și/sau internațională utilizate de autoritățile fiscale naționale, inclusiv a controalelor multilaterale”, a declarat Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias (firma de avocatură conectată PwC) și Lider al Rețelei TCDR a PwC în Europa Centrală și de Est.

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări. Una dintre concluziile acestui sondaj este că administrațiile fiscale naționale sunt implicate mult în domeniul schimbului de informații, o tendință remarcată de 86% dintre respondenți, care privește inclusiv România. Această informație se coroborează, de altfel, și cu concluziile ce se pot desprinde din documente oficiale întocmite în cadrul programelor specializate derulate de Comisia Europeană cu privire la evoluția cooperării administrative în Uniunea Europeană, în aceste acțiuni nefiind implicate doar țări învecinate din punct de vedere geografic, ci și țări aparținând unor clustere sau regiuni cu interese comune.

”Deși niciodată această zonă nu a fost mai activă ca acum, doar 40% dintre participanții la sondaj au relevat existența unor dispoziții legale care să oblige autoritățile fiscale să informeze contribuabilii că derulează activități de cooperare administrativă cu cele din alte state. Este deci necesară o pregătire din timp și coordonare corespunzătoare a companiilor multinaționale, pentru a putea să finalizeze cu succes asemenea acțiuni de control, fără a avea surprize neplăcute din cauza unor necorelări sau chiar contradicții cu privire la informațiile puse la dispoziție acestora autorități fiscale. În plus, este necesară o abordare corespunzătoare pentru a asigura respectarea drepturilor fundamentale ale contribuabililor în materie fiscală, inclusiv cele de ordin procedural referitoare la inițierea și derularea acestor acțiuni sau cele aferente posibilei incidențe a prescripției dreptului organelor fiscale de a stabili obligații fiscale suplimentare ”, a mai spus Dan Dascălu.

Alte concluzii ale sondajului:


•    Practica acțiunilor de control coordonat (i.e. derulate de autorități fiscale din mai multe state în comun) este deocamdată foarte limitată, există însă în multe teritorii și o tendință crescătoare de inițiere a unor demersuri penale în legătură cu acțiunile de control fiscal. De asemenea, nu s-a conturat încă o jurisprudență aferentă protecției drepturilor contribuabililor în asemenea acțiuni.
•    Prețurile de transfer și impozitul pe profit sunt subiectele cele mai populare în schimbul de informații.
•    Inspectorii fiscali din diferitele jurisdicții care acționează într-un control simultant sunt totuși rareori preocupați să obțină un rezultat care să asigure evitarea dublei impuneri a contribuabililor afiliați vizați de aceste acțiuni de control.

”Pentru a obține cele mai bune rezultate posibile, ar trebui să utilizeze într-o manieră coordonată și diligentă atât tehnicile tradiționale de soluționare a disputelor fiscale în contenciosul fiscal, cât și pe cele mai moderne, precum cele reglementate de mecanismele internaționale sau europene de evitarea dublei impuneri (Procedura Acordului Amiabil, cunoscută în limba engleză sub celebrul acronym ”MAP”, adică, Mutual Agreement Procedure). De altfel, conform statisticilor oficiale OECD, acestea din urmă au crescut de peste două ori în ultimii 11 ani. În consecință, o altă concluzie importantă desprinsă din întâlnirea globală a Rețelei TCDR PwC a fost că aceste aspecte trebuie analizate cu și mai multă atenție pe viitor de către companiile multinaționale” a concluzionat Dan Dascălu.

Echipa rețelei TCDR a PwC de la nivelul Europei Centrale și de Est include 180 de specialiști care acționează în 29 țări, având diferite specializări (i.e. juridică, fiscalitate, contabilitate) exclusiv în proiecte ce privesc gestionarea controverselor și disputelor fiscale.

D&B David și Baias este societatea de avocatură afiliată PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David și Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care 7 parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 15249 / 16628
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...