Revenirea la birou: O nouă experiență zilnică gândită să țină de cont de așteptările angajaților
13 Mai 2020 BizLawyer
În București, stocul de birouri moderne este estimat la 3,27 mil. mp, un spațiu total unde lucrează aproximativ 330.000 - 400.000 de angajați, conform datelor CBRE Research.
| |
Reluarea activității în spațiile de birouri necesită regândirea experienței zilnice și stabilirea unor proceduri clare privind desfășurarea activității la birou, companiile gestionând în același timp riscurile privind sănătatea și siguranța angajaților. Modul în care se va face revenirea la birou va fi esențial pentru sănătatea și bunăstarea angajaților, dar și pentru încrederea pe care aceștia o au în angajator și proprietarul clădirii în care lucrează, conform datelor companiei CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară.
“Experiența pe care o avem în sprijinirea clienților din Asia ne arată că revenirea la birou și în spațiile comerciale în general nu este deloc simplă. Din perspectiva chiriașilor, încurajăm ca întoarcerea la birou să fie efectuată în trei etape: planificarea revenirii, readucerea angajaților la birou și, cel mai important, managementul continuu și transformarea spațiului de lucru”, a declarat Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office, CBRE Romania.
“Experiența pe care o avem în sprijinirea clienților din Asia ne arată că revenirea la birou și în spațiile comerciale în general nu este deloc simplă. Din perspectiva chiriașilor, încurajăm ca întoarcerea la birou să fie efectuată în trei etape: planificarea revenirii, readucerea angajaților la birou și, cel mai important, managementul continuu și transformarea spațiului de lucru”, a declarat Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office, CBRE Romania.
În București, stocul de birouri moderne este estimat la 3,27 mil. mp, un spațiu total unde lucrează aproximativ 330.000 - 400.000 de angajați, conform datelor CBRE Research. Cea mai mare parte a acestor spații, în jur de 28%, este situată în nordul Bucureștiului, în imediata apropiere a stațiilor de metrou Aurel Vlaicu și Pipera. Circa 14% se află în CBD (zona centrală de business, în apropierea stațiile de metrou Aviatorilor și Piața Victoriei) și 13% se află în zona de centru-vest a Bucureștiului. Spre comparație, în Timișoara, stocul de spații moderne de birouri este estimat la 250.000 mp, în timp ce la Cluj-Napoca este în jur de 320.000 mp.
O revenire treptată la birou, cu noi politici și proceduri de curățenie și igienizare, îi va ajuta pe angajați să se simtă în siguranță. Prin urmare, o politică de eliberare a biroului la sfârșitul programului de lucru, indiferent dacă acesta este alocat cuiva sau nu, va fi esențială. Pe termen scurt, birourile ar putea fi utilizate prin rotație, astfel încât activitatea la distanță să poată fi susținută și aplicată de mai multe companii în viitor, acest mod de lucru putând fi folosit și ca strategie pentru transformarea spațiului de lucru.
„Oamenii își stabilesc propriile standarde ridicate pentru revenirea la birou, lucru firesc într-o situație de risc pentru sănătate. Fiecare aspect al vieții de birou va fi atent examinat: drumul până la birou cu transportul public în condiții de siguranță, traversarea holurilor din clădire, rutina din birou, organizarea întâlnirilor, gestionarea rutinelor altă dată considerate banale, cum ar fi mersul la toaletă, pauza de cafea și masa de prânz. O întrebare simplă, de exemplu cum îmi pot bea cafeaua la birou, va presupune o nouă rutină. Autodisciplina va avea o importanță majoră”, a adăugat Tudor Ionescu.
Atât chiriașii, cât și proprietarii clădirilor de birouri vor trebui să acorde o atenție sporită noilor standarde de servicii, materiale și activități necesare pentru a facilita revenirea la birou. Domeniile care pot necesita extra resurse includ măsurile suplimentare de igienizare și curățenie, introducerea de noi proceduri de acces (de ex. luarea temperaturii), stocuri mari de produse, cum ar fi dezinfectantele pentru mâini, șervețelele umede, dar și reconfigurarea mediilor de lucru și a tehnologiei și echipamentelor asociate, cum ar fi tehnologiile touchless (fără atingere). Mulți chiriași vor alege să lucreze în schimburi sau să aibă program flexibil, astfel încât clădirea va fi funcțională o perioadă mai îndelungată de timp, prin urmare costurilor operaționale ale clădirilor ar putea crește.
“Administratorii clădirilor de birouri au un rol vital în păstrarea siguranței oamenilor din clădiri, prin crearea unui mediu de lucru plăcut, dar și sigur, ținând sub control resursele necesare, planurile pe termen lung și costurile de operare a clădirilor. În această etapă, accentul se pune pe servicii cum ar fi curățenia și igienizarea extinsă și pe operațiunile de construcții, sănătatea și siguranța fiind o prioritate pentru chiriași și proprietari. Pe termen mediu, ne așteptăm ca focusul să fie pe noile tehnologii, precum accesul în spații fără atingerea obiectelor, instrumente eficiente energetic, software de întreținere automatizată sau soluții de securitate ale clădirii”, a menționat Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.
Tehnologia poate atenua unele îngrijorări. Înainte de pandemia de COVID-19, atât chiriașii, cât și proprietarii, începuseră să măsoare gradul de utilizare a biroului prin intermediul unor senzori care analizează ocuparea eficientă a spațiului. Post-COVID, aceeași tehnologie poate observa zonele cu trafic intens care necesită o dezinfectare profundă, locurile cu densitate ridicată de personal și ce birouri sunt libere și igienizate.
Conform CBRE, vom observa, de asemenea, o preferință pentru clădirile cu acreditări „sănătoase” privind calitatea aerului interior și ventilația, deoarece aerul proaspăt reduce răspândirea germenilor prin aer. Pe termen lung, sănătatea și bunăstarea vor juca un rol și mai important în decizia de proiectare a clădirilor de birouri. În prezent, clădirile trebuie să respecte un nivel minim de 20% flux de aer curat, în timp ce unele depășesc această cerință mergând până la 30%.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 18321 / 20491 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Care sunt liniile de forță ale practicii de Concurență de la PNSA, apreciată de ghidurile internaționale pentru expertiza profundă, reflexele rapide și capacitatea de a duce la capăt mandate complexe | De vorbă cu Mihaela Ion (Partener) despre tendințele pieței, modul în care lucrează avocații, disciplina procedurală și gândirea strategică în proiectele în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Refinitiv Legal Advisers - Q3 2025 | Piața de M&A a continuat să crească, în primele nouă luni, pe piețele emergente și la nivel nivel global, chiar dacă numărul tranzacțiilor este în scădere. Europa prinde viteză, iar Estul continentului redevine un teritoriu în care investitorii strategici și financiari caută randament. CMS își menține pozițiile de top la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar Kinstellar rămâne în Top 15
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





