ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu Euler Hermes: Sectorul retail navighează între perturbările digitale și volatilitatea consumatorilor

16 Septembrie 2019   |   BizLawyer

Local, sectorul vânzărilor cu amănuntul la o prima vedere abundă de date pozitive în ultimii ani.

 
 
Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor, prezintă un studiul privind evoluția sectorului retail, care are o valoare la nivel internațional de 8.000 miliarde de dolari și un risc mediu.

În 2019, în ciuda diminuării creșterii economice globale, experții Euler Hermes se așteaptă ca vânzările la nivel mondial să continue să crească, datorită rezistenței consumului privat în majoritatea piețelor de top. Consumul privat este așteptat să crească în SUA (de la 2,6% în 2018 în termeni de volum până la + 2,7% în 2019), în Japonia (+ 0,4% și, respectiv, 0,9%) și stabil în China (creștere de 5%), precum și în zona euro (+ 1,3%), în ciuda unei scăderi în Italia (de la + 1,5% până la + 0,9%) și în Spania (+ 2,4% și respectiv 1,9%).


În acest context, veniturile totale din vânzări cu amănuntul se estimează că vor continua să crească în 2019. Companiile din Global Top 35 - care compilează finanțele principalilor jucători din SUA, China, Japonia și Europa - vor înregistra o creștere de + 8% după două perioade consecutive la + 9%. În același timp, rentabilitatea agregată, la nivelurile EBITDA și al veniturilor nete, ar înregistra încă o creștere de două cifre (+ 12%), iar investițiile de capital ar crește  cu + 7%.

Cu toate acestea, perspectivele sunt mai puțin favorabile pentru 2020, în special în SUA, iar această viziune agregată maschează performanțele inegale ale companiilor din cauza concurenței intense, în special pe piețele occidentale mature. Cota de piață în creștere a comerțului electronic (în prezent, 10% în SUA sau 525 miliarde USD) reprezintă singurul factor-cheie al transformării. Modificările în preferințele consumatorilor și noii intrați pe piață conduc la noi formate de magazine, multiple propuneri omni-channel, schimbări în mixul de prețuri și produs, și apariția unor branduri de nișă mai mici.

În acest context, toți comercianții sunt nevoiți să se adapteze, în special prin investiții semnificative în comerțul electronic și noi tehnologii, prin scăderea cheltuielilor de exploatare, prin economisirea costurilor în lanțul de aprovizionare și prin transformări în procesul de testare: unele companii vând către  terțe părți websiteuri, unii comercianți cu amănuntul deschid magazinele urbane. Cu toate acestea, nu toate companiile au capacitatea de a se adapta: sectorul va continua să înregistreze închiderea magazinelor și falimentele între IMM-urile vechi, dar și în rândul companiilor mari. În 2018, sectorul retail a înregistrat 51 de falimente majore (companii cu o cifră de afaceri care depășește 50 de milioane de euro), inclusiv 24 de cazuri în Europa de Vest și 15 în SUA, în ciuda unei deja impresionante liste de 34 de cazuri în perioada 2015-2017.

Sectorul retail în România

Local, sectorul vânzărilor cu amănuntul la o prima vedere abundă de date pozitive în ultimii ani. Creșterea agresivă a consumului cu rate anuale, ce a depășit nu de putine ori 10%, rămâne principala pârghie de creștere a Produsului Intern Brut și în 2019. După o ușoară încetinire în prima parte a anului, consumul, respectiv vânzările cu amanuntul, par să-și fi reluat panta ascendentă, creșterile înregistrate fiind peste 8%, respectiv 7% în primele 7 luni ale anului și cu o intensitate mai ridicată în rândul bunurilor non-alimentare. Evoluțiile de mai sus sunt confirmate și de insolvențele aflate pe un trend descendent la nivelul întregii economii (-29% în primele 7 luni din 2019).

Datele statistice optimiste se opresc aici, costul creșterilor de mai sus reflectându-se la nivelul majorării atât a deficitului comercial cât și a deficitului bugetar, în timp ce presiunea pe cursul valutar este acompaniată de o inflație în jur de 4%, cu mult peste media europeană.

Din punctul de vedere al schimbărilor la nivel macroeconomic dar și sectorial, observăm un asincronism cu mișcările la nivelul statelor dezvoltate din Uniunea Europeană, unde dobânda la facilitatea de depozit a fost recent redusă și mai mult în teritoriul negativ.

Nici la nivel sectorial factorii destabilizatori nu par să fie aceeași. Deși comerțul electronic continuă să crească robust de la an la an, impactul în vânzările cu amănuntul încă este departe de cel din statele dezvoltate – unde o platformă „on-line” insuficient dezvoltată este tot mai des asociată cu scăderi semnificative la nivelul vânzărilor. Prin contrast, la nivel local a deține și o amprentă „off-line” rămâne importantă pentru susținerea vânzărilor principalilor jucători din sector.

Faptul că în ciuda disponibilității informațiilor la nivel public al decalajelor menționate, consumul și vânzările cu amănuntul cresc susținut demonstrează influența scăzută a indicatorilor de sentiment la nivelul consumatorului local.

Astfel, deși momentul în care va avea loc reglarea dezechilibrelor macroeconomice și implicit a reașezării consumului pe baze sustenabile este incert, efectul va fi cel mai probabil abrupt, potențat de întârzierea măsurilor de ajustare.           
La ce să fim atenți?

·         Penetrarea la nivel mondial a comerțului electronic și a comerțului mobil care atrag consumatorii departe de magazinele fizice.
·         Schimbarea preferințelor de cumpărături ale consumatorilor (creșterea durabilității, reciclarea și proximitatea magazinelor).
·         Evoluția permanentă a concept store-urilor și creșterea piețelor.
·         Creșterea investiției în seturile de date ale clienților, inteligența artificială (AI) și machine learning pentru a stimula experiența clienților și a crește veniturile.
·         Agilitatea noilor intrați și presiunea sporită din partea retailerilor online.
·         Conflictul în comerț, deoarece barierele/tarifele comerciale pot să perturbe lanțurile de aprovizionare, să crească costurile și marjele de presiune.
·         Insolvențele majore pe piețele mature (SUA și Europa).

Subsectoare:

Bunuri de larg consum: Sectorul cu cel mai mare număr de companii majore și reprezentând aproape două treimi din veniturile globale ale retailului, dar cu marje mai reduse în comparație cu alți comercianți cu amănuntul. Jucătorii de top sunt în principal din SUA și operatori unici, în timp ce retailerii europeni au o prezență internațională mai mare.
Bunuri de agrement: Sectorul cu cea mai mare creștere a veniturilor în ultimii cinci ani și cu o marjă peste medie în sectoarele comercianților cu amănuntul.
Îmbrăcăminte și accesorii: retailerii cu cea mai mare prezență internațională, dar cel mai adesea relativ mici în comparație cu alți comercianți.
Diversificat: Sectorul cu cel mai mic număr de companii majore și marje reduse.


Punctele forte ale sectorului retail

·         Așteptările pe termen mediu și lung în cererea de pe piețele emergente (creșterea clasei de mijloc).
·         Potențialul global al comerțului electronic, deoarece mai puțin de jumătate din populația globului  este conectată la internet.
·         Oportunități de creștere oferite de noile obiceiuri de consum.
·         Expertiza jucătorilor consacrați  în privința lanțului de aprovizionare.

Punctele slabe ale sectorului retail

·         Vulnerabilitatea încrederii consumatorilor și a vânzărilor către mediul geopolitic volatil și față de  modificarea puterii de cumpărare.
·         Intensitatea concurenței de preț din cauza sensibilității consumatorilor față de  prețuri sau oferte promoționale/.
·         Marjele reduse.
·         Costuri legate de revigorarea formatului învechit al magazinelor pentru a oferi o mai bună experiență a consumatorilor și servicii în magazin.
·         Investiții în inteligența artificială, realitatea augmentată (Augmented Reality) și alte noi tehnologii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 15766 / 16809
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...