€    USD    
Home Login
Sesizare de neconstituționalitate asupra Legii privind autorizarea construcțiilor infrastructurii de transport de interes național

06 Noiembrie 2025   |   Agerpres

Printre modificările pe care le aduce actul normativ criticat, pentru proiectele de infrastructură de transport de interes național și de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul București Metrorex - S.A., dreptul de proprietate asupra construcțiilor se înscrie în cartea funciară în baza autorizației de construire emise de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, precum și a celorlalte dispoziții legale în materie și a unei documentații cadastrale, fără obligativitatea eliberării de către autoritatea competentă emitentă a autorizației de construire a unui certificat de atestare a construcției.

Președintele Nicușor Dan a trimis Curții Constituționale o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 36/2024 pentru completarea unor acte normative referitoare la autorizarea și intabularea construcțiilor aferente infrastructurii de transport de interes național și celei de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul București 'Metrorex' - S.A.

Printre modificările pe care le aduce actul normativ criticat, pentru proiectele de infrastructură de transport de interes național și de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul București Metrorex - S.A., dreptul de proprietate asupra construcțiilor se înscrie în cartea funciară în baza autorizației de construire emise de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, precum și a celorlalte dispoziții legale în materie și a unei documentații cadastrale, fără obligativitatea eliberării de către autoritatea competentă emitentă a autorizației de construire a unui certificat de atestare a construcției.

Dincolo de obiectivele urmărite, arată șeful statului, a căror descriere se regăsește în expunerea de motive a legii criticate - respectiv simplificarea procedurilor, implementarea într-un termen cât mai rapid al proiectelor infrastructurii de transport, eficientizarea mecanismelor actuale și evitarea creării unor întârzieri care ar putea conduce la blocarea proiectelor - eliminarea procedurii de verificare și atestare a îndeplinirii în concret a condițiilor tehnice impuse de autorizația de construire echivalează cu 'lipsirea statului de un mecanism tehnic de control tehnic indispensabil pentru prevenirea riscurilor la adresa vieții și integrității fizice a persoanelor'.

Mai mult, spune Nicușor Dan, având în vedere domeniul în care intervine utilizarea imobilelor respective, noua soluție legislativă poate avea un impact semnificativ în privința siguranței publice prin prisma numărului de utilizatori.

Instituind o nouă regulă, adaugă șeful statului - potrivit căreia, pentru proiectele de infrastructură de transport de interes național și de metrou gestionate de Societatea de Transport cu Metroul București 'Metrorex' - S.A., dreptul de proprietate asupra construcțiilor se va putea înscrie în cartea funciară în baza autorizației de construire emise de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, precum și a celorlalte dispoziții legale în materie și a unei documentații cadastrale, fără obligativitatea eliberării de către autoritatea competentă emitentă a autorizației de construire a unui certificat de atestare a construcției - legea supusă controlului de constituționalitate este concepută să impună dispoziții pentru un caz determinat concret, intuitu personae, având caracter individual.

Utilizarea sintagmei 'proiecte de infrastructură de transport de interes național' nu conferă normei caracter general, acest aspect are relevanță asupra sursei de finanțare preexistente edificării imobilelor respective, soluția legislativă criticată, vizând, în concret, înscrierea în cartea funciară a unor imobile în favoarea unei entități determinate, deși, în situații similare fiind posibil a se regăsi și alte entități care derulează proiecte de interes național, explică președintele.

Astfel, instituind prin lege posibilitatea înscrierii în cartea funciară a dreptului de proprietate al Societății de Transport cu Metroul București 'Metrorex' - S.A asupra construcțiilor, fără certificatul de atestare a construcției, 'Parlamentul a nesocotit dispozițiile art. 1 alin. (4) din Constituție în componenta sa referitoare la separația puterilor în stat, viciu de natură să antreneze - conform jurisprudenței instanței constituționale - neconstituționalitatea legii în ansamblul său'.

Potrivit Curții Constituționale, legea, ca act juridic al Parlamentului, reglementează relații sociale generale, fiind, prin esența și finalitatea ei constituțională, un act cu aplicabilitate generală.

'Or, în măsura în care domeniul de incidență a reglementării este determinat concret, dată fiind rațiunea intuitu personae a reglementării, aceasta are caracter individual, ea fiind concepută nu pentru a fi aplicată unui număr nedeterminat de cazuri concrete, în funcție de încadrarea lor în ipoteza normei, ci, de plano, într-un singur caz, prestabilit fără echivoc', explică președintele.

De asemenea, mai arată sesizarea, legea contravine și principiului constituțional al egalității în drepturi, 'având caracter discriminatoriu pentru alte subiecte de drept - inclusiv față de alte entități publice sau private care derulează programe similare, de interes național, interesate să înscrie în cartea funciară dreptul de proprietate asupra unor imobile cu omiterea/eliminarea procedurii de atestare a edificării construcției - și, ca atare, este, sub acest aspect, în totalitate neconstituțională'.
Contacteaza-ne!
Trimite un email