€ 4.9764   USD 0.1175   
Home Login
Avocații și consilierii în proprietate intelectuală din România au avut un rol imporant în schimbarea denumirii cryptomonedei Libra, promovată de Facebook. Cum a reușit Simion & Baciu SCA să apere cu succes interesele băncii locale Libra Internet Bank

17 Februarie 2021   |   A.D.

Proiectul a fost coordonat de partenerele Andreea Bende și Ana-Maria Baciu, cu suportul lui Victor Pandrea, Asociat în cadrul practicii de proprietate intelectuală.

Libra Association, consorțiul creat de Facebook pentru a susține cryptomoneda Libra, a anunțat în luna decembrie că a decis să-și schimbe denumirea în Diem Association.Ulterior, asociația din care mai fac parte Andreessen Horowitz, Coinbase, Spotify, Lyft și Uber, a precizat că moneda virtuală Libra a fost redenumită Diem, iar portofelul virtual Calibra și-a schimbat denumirea în Novi.Puțini știu însă că în spatele acestei decizii au stat și avocații români angajați de Libra Internet Bank, o bancă din România orientată către nișa profesiunilor liberale. Simion & Baciu, firmă locală evidențiată de directoarele internaționale în domeniul proprietății intelectuale, a inițiat procedurile specifice pentru protejarea mărcii Libra, pregătind terenul chiar și pentr o acțiune în anularea mărcii UE combinate “LIBRA” din portofoliul Libra Association, pentru apărarea drepturilor exclusive deținute de banca românească asupra denumirii LIBRA în sectorul serviciilor financiare. Proiectul a fost coordonat de partenerele Andreea Bende și Ana-Maria Baciu, cu suportul lui Victor Pandrea, Junior Associate în cadrul practicii de proprietate intelectuală.

Potrivit informațiilor BizLawyer, Libra Internet Bank a aflat la finele anului trecut despre intenția Libra Association de a utiliza denumirea “LIBRA” pentru identificarea și promovarea unor servicii financiare din sfera tehnologiei blochain, pentru identificarea unei cryptomonede și pentru servicii adiacente. Libra Association este o organizație înființată în Elveția de către Facebook, cu rolul de a sprijini și dezvolta activitatea și eforturile derulate de aceasta din urmă în segmentul cryptocurrency.

”Libra Internet Bank a contractat la finele lunii noiembrie 2019 asistența noastră în legătură cu aspecte de dreptul proprietății intelectuale, vizând în special protejarea mărcii sale de portofoliu în afara granițelor țării și conturarea strategiei în conflictul ce se prefigura cu Libra Association, o entitate afiliată Facebook, care se pregătea de lansarea unor servicii financiare prin blockchain și cryptomonedă sub denumirea Libra”, a confirmat Ana-Maria Baciu, managing partner și una din fondatoarele firmei Simion & Baciu SCA, la solicitarea BizLawyer.  

Libra Association deținea, la momentul respectiv, o marcă combinată înregistrată în UE ce includea denumirea “LIBRA” și depusese o cerere de înregistrare de marcă verbală ulterioară pentru aceeași denumire.








Cum s-a purtat bătălia juridică cu avocații Facebook

”Fiind interesați de extinderea protecției mărcii de portofoliul LIBRA//LIBRA BANK și în afara granițelor țării, între primele demersuri am formulat la finele lui 2019 cereri de înregistrare de mărci pe cale internațională, cu desemnarea statelor de interes pentru clientul nostru, i.e. Statele Membre UE.
De asemenea, ne-am depus mandatul în legătură cu cererile de mărci care existau deja în portofoliul societății, formulate la Oficiul de Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene (EUIPO) și pe cale internațională, prin Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale – OMPI”, a precizat pentru BizLawyer Andreea Bende, Partener / Consilier în proprietate industrială - Simion & Baciu.

Ulterior, Libra Internet Bank a formulat opoziție la cererea de înregistrare de marcă verbală ulterioară depusă de Libra Association.
 
”La finele lunii noiembrie, în urma conturării strategiei de urmat în contextul conflictului cu Libra Association, privitor la intenția acestei entități de a utiliza denumirea Libra în legătură cu servicii financiare blockchain și ca denumire a unei cryptomonede, am formulat o opoziție împotriva înregistrării mărcii verbale UE LIBRA ce fusese solicitată la EUIPO de către Libra Association”, a explicat Ana-Maria Baciu. Mai apoi au fost demarate și demersuri de opoziție împotriva cererii de înregistrare a mărcii UE CALIBRA, ce fusese de asemenea solicitată de o entitate afiliată Facebook, denumirea fiind utilizată pentru identificarea unui portofel virtual. Procedura s-a soluționat prin retragerea cererii de către solicitant.

Conflictul a progresat atunci cand Libra Association a formulat, la rândul său, o opoziție la înregistrarea mărcii UE “LIBRA BANK” solicitată de Libra Internet Bank, precum și prin formularea unor proceduri de opoziție în multe dintre statele membre desemnate în cadrul înregistrării internaționale.

”În contextul conflictului cu Libra Association, cererile de înregistrare formulate pe cale internațională în numele clientului au înregistrat la rândul lor opoziții din partea acestei entități, în majoritatea Statelor Membre UE desemnate. Deoarece cererile urmează fiecare proceduri de examinare conform legislației relevante din statul respectiv, pentru fiecare a fost necesară evaluarea conflictului și coordonarea cu avocați sau consilieri locali pentru a decide opțiunile de urmat”, a arătat Andreea Bende.

Toate acestea s-au derulat în paralel cu trei proceduri de opoziție pendinte pe rolul EUIPO, două în care banca românească ataca mărcile LIBRA și CALIBRA și, respectiv, o opoziție ce fusese formulată de către Libra Association împotriva înregistrării logo-ului Libra Bank, de asemenea depus spre înregistrare ca marcă UE.

”Dat fiind că toate aceste proceduri derulate la EUIPO și, respectiv, în fața oficiilor naționale din Statele Member sunt interconenctate, în sensul că rezultatele obținute la EUIPO ar fi influențat și rezultatele obținute în fața oficiilor naționale, dificultatea a reieșit din necesitatea de a coordona concomitent toate eforturile derulate în speță, ținând cont, în același timp, de temporizarea depunerii răspunsurilor în atenția autorităților”, a nuanțat partenerul Simion & Baciu SCA.

Întrucât mărcile din portofoliul Libra Internet Bank, protejate pe teritoriul României, se bucurau de anterioritate prin raportare la mărcile ulterioare UE înregistrate/solicitate de Libra Association, banca românească era pregătită să inițieze chiar și o acțiune în anularea mărcii UE combinate “LIBRA” din portofoliul Libra Association, pentru apărarea drepturilor sale exclusive asupra denumirii LIBRA în sectorul serviciilor financiare.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Ana-Maria Baciu: Nu ne dăm în lături de la nicio luptă, indiferent cine este adversarul

În acest context, având în vedere și faptul că înregistrarea mărcii UE “LIBRA” de către Libra Association a întâmpinat opoziții și din partea altor entități, asociația înființată în Elveția și-a făcut publică decizia de a adopta o nouă denumire pentru identificarea activității și bunurilor/serviciilor sale prin înlocuirea denumirii “LIBRA” cu denumirea “DIEM”.

”Deși o parte dintre procedurile derulate în fața EUIPO și oficiilor naționale din Statele Membre sunt în continuare în derulare, decizia Libra Association de a-și modifica denumirea în Diem Association și de a renunța la utilizarea denumirii Libra prin adoptarea mărcii Diem a reprezentat o confirmare a faptului că eforturile depuse de Libra Internet Bank au avut succes, acesta fiind rezultatul spre care țintea clientul nostru”, au mai spus reprezentanții Simion & Baciu SCA intervievat de BizLawyer.
 
De asemenea, Facebook (prin societățile afiliate) a renunțat și la utilizarea unui alte denumiri ce s-a aflat, de asemenea, în conflict cu drepturile Libra Internet Bank – cererea de marcă UE Calibra – împotriva căreia Libra Internet Bank a formulat,  de asemenea, opoziție la EUIPO, procedura încheindu-se prin retragerea voluntară a cererii UE. Această denumire era folosită pentru identificarea unui portofel digital, redenumit în prezent Novi.

Întrebată de BizLawyer dacă echipa Simion & Baciu a avut reticențe în a prelua acest mandat, având în vedere faptul că de cealaltă parte era un conglomerat gigant ce operează sub brandul Facebook, Ana-Maria Baciu a răspuns: ”Ne place să credem că nu ne dăm în lături de la nicio luptă, indiferent cine este adversarul, atât timp cât nu avem un conflict de interese. Prin urmare, pentru noi a contat mai mult ca strategia pregătită pentru client să fie realizabilă/fezabilă și să obținem rezultatul dorit de acesta”.

Pentru evaluarea preliminară a conflictelor locale și pregătirea strategiei pentru client, Simion & Baciu a colaborat cu cabinete de consultanță în proprietate intelectuală și societăți de avocatură din statele desemnate în cadrul cererilor internaționale. În lipsa unui acord al acestor pentru a le fi publicate numele în legătură cu acest conflict, firma locală nu a dezvăluit numele acestora, precizând doar că jurisdicțiile în care s-a bazat pe suportul colaboratorilor din străinătate sunt Statele Unite, Germania, Portugalia și Regatul Unit.



Intră pe LadyLawyer.ro și află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală

Contacteaza-ne!
Trimite un email