€ USD
BizLawyer
Angajaţii români îşi doresc salarii competitive şi apreciere; Gen Z schimbă cel mai des locul de muncă (studiu)
21 Mai 2025
AgerpresPotrivit sursei citate, topul celor mai atractivi angajatori din ţară este dominat şi în acest an de companiile din IT, ale căror politici de atragere şi retenţie a talentelor continuă să fie un reper.
Salariul şi beneficiile rămân factorii principali care descriu angajatorul ideal pentru angajaţii români, indiferent de vârstă, iar echitatea şi incluziunea sunt esenţiale pentru atragerea şi retenţia generaţiei tinere, în timp ce Millennials şi Gen X acordă o importanţă mai mare siguranţei locului de muncă, relevă studiul Randstad Romania Employer Brand Research 2025.
Potrivit sursei citate, topul celor mai atractivi angajatori din ţară este dominat şi în acest an de companiile din IT, ale căror politici de atragere şi retenţie a talentelor continuă să fie un reper.
Pentru al patrulea an consecutiv, Microsoft ocupă primul loc, obţinând distincţia "Hall of Fame" - recunoaştere acordată companiilor care se remarcă în faţa candidaţilor constant şi demonstrează excelenţă continuă în dezvoltarea brandului de angajator. Schaeffler (în trecut Vitesco Technologies) şi IBM completează top 3. Salariul atractiv şi beneficiile sunt principalele caracteristici ale angajatorului ideal pentru talentele din România şi contează cel mai mult în alegerea locului de muncă, arată cercetarea.
"Observăm o schimbare generaţională, unde incluziunea, echilibrul între viaţa profesională şi cea personală şi siguranţa locului de muncă câştigă tot mai mult teren ca factori motivaţionali, aşa cum semnala, de altfel, şi studiul Randstad Romania Workmonitor, la începutul anului. Aceste puncte forte reprezintă un avantaj semnificativ pe care angajatorii îl pot valorifica pentru a creşte satisfacţia angajaţilor. Cercetarea noastră evidenţiază o tensiune interesantă în piaţa muncii: deşi intenţia de schimbare a locului de muncă e în uşoară creştere, rata reală de fluctuaţie rămâne constantă. Acest lucru indică un optimism prudent în rândul angajaţilor, care sunt deschişi la schimbare, dar foarte selectivi. Pentru angajatori, aceasta este o oportunitate de a construi strategii proactive de retenţie, centrate pe o compensaţie echitabilă, dezvoltare în carieră şi perfecţionare continuă", a declarat Dagmara Chudzinska-Matysiak, Country Manager al companiei de servicii de resurse umane Randstad România.
Cercetarea indică faptul că există companii care răspund deja cu succes acestor aşteptări. Conform Randstad Romania Employer Brand Research 2025, următoarele organizaţii se remarcă drept angajatori de top în sectoarele lor de activitate: Microsoft - IT/tehnologie, HP - servicii, Robert Bosch - producător de piese auto, Ford - producător auto, Versuni (Philips) - producţie, Terapia - producţie şi distribuţie farmaceutică, Coca-Cola - FMCG, Vodafone - telecom, Banca Transilvania - finanţe, CEVA Logistic - logistică, UMB Spedition - construcţii şi infrastructură, Mol Petroleum Products - petrol şi gaze, eMAG - retail.
În vreme ce salariul şi beneficiile rămân factorii principali care descriu angajatorul ideal pentru angajaţii români, indiferent de vârstă, echitatea şi incluziunea sunt esenţiale pentru atragerea şi retenţia generaţiei tinere. Millennials şi Gen X acordă o importanţă mai mare siguranţei locului de muncă.
Aproape trei sferturi dintre angajaţii români se simt implicaţi în rolul actual, iar 56% sunt mai motivaţi decât anul trecut. Salariul şi beneficiile reprezintă principalul motiv pentru lipsa de implicare, în timp ce aprecierea este crucială pentru motivaţie. 78% dintre angajaţi consideră importantă recalificarea, fără a fi remarcate diferenţe semnificative între diverse categorii de vârstă.
Gen X este în special motivată de recunoaştere, în timp ce Gen Z şi Millennials sunt influenţaţi de o gamă mai variată de factori, ceea ce sugerează că strategiile de implicare multifactoriale sunt mai eficiente pentru aceste grupuri.
Echilibrul între viaţa personală şi cea profesională este deosebit de important pentru talentele digitale, în timp ce angajaţii din domenii profesionale şi operaţionale pun mai mult accent pe iniţiativele dedicate echităţii.
Cercetarea evidenţiază un decalaj interesant între principalele elemente care definesc profilul angajatorului ideal şi evaluarea angajatorului actual, cu o diferenţă majoră între cele două situaţii în ceea ce priveşte poziţia salariului atractiv şi a beneficiilor.
În 2025, intenţiile de schimbare a locului de muncă au crescut cu 2% faţă de 2024, dar fluctuaţia efectivă a angajaţilor a rămas stabilă, indicând o piaţă a muncii echilibrată. Este prin urmare un moment prielnic pentru angajatori de a investi în strategii de retenţie pe termen lung, mai degrabă decât să reacţioneze la schimbări pe termen scurt.
Pachetul salarial insuficient se consolidează ca motiv principal pentru care angajaţii iau în calcul schimbarea locului de muncă. În acelaşi timp, alţi factori motivaţionali au scăzut în importanţă în 2025. Aceste tendinţe subliniază importanţa unei remuneraţii corecte şi competitive pentru retenţia talentelor.
Alte tendinţe evidenţiate de Randstad Romania Employer Brand Research 2025 legate de schimbarea sau căutarea locului de muncă sunt: Gen Z schimbă cel mai des angajatorul (21%), în timp ce Baby Boomers îl schimbă cel mai rar (4%), reflectând alte priorităţi legate de vârstă şi un grad diferit de toleranţă la risc; comportamentele legate de căutarea unui loc de muncă diferă între generaţii: toate folosesc platformele de joburi, dar Gen Z apelează mai mult la Google şi social media, Millennials preferă LinkedIn, iar Gen X se bazează pe relaţiile personale; talentele digitale nu pleacă des de la angajatorul curent, dar îşi doresc cel mai mult să o facă, ceea ce poate indica o nemulţumire latentă, care nu s-a manifestat încă.
Conform cercetării, adoptarea AI rămâne cea mai ridicată în rândul generaţiilor tinere, dar utilizarea sa regulată a scăzut în toate categoriile de vârstă faţă de 2024. Angajaţii devin mai puţin optimişti în legătură cu impactul AI asupra muncii lor. Astfel, 5% dintre respondenţi se aşteaptă să îşi piardă locul de muncă din cauza AI în următorii 5 ani, un procent care ajunge la 10% în transport şi logistică, dar coboară la 1,39% în administraţie, secretariat şi HR.
În ceea ce priveşte echitatea, studiul arată că ponderea angajaţilor minoritari care se confruntă cu obstacole din cauza identităţii lor a crescut cu 4% faţă de anul trecut. 18% dintre angajaţii români se identifică drept minoritari, cu Gen Z având cea mai mare reprezentare (28%).
Randstad Employer Brand Research identifică cei mai atractivi angajatori din mii de companii, pe baza unei metodologii rafinate în peste 25 de ani de analiză la nivel global. Ediţia din 2025 a colectat opiniile a 170.000 de respondenţi cu vârste între 18 şi 64 de ani, acoperind aproximativ 6.084 de companii din 34 de pieţe. În România, studiul a inclus 4.030 de angajaţi din 150 de companii.
Randstad este lider global în domeniul resurselor umane, cu misiunea de a deveni cea mai echitabilă şi specializată companie de talente la nivel mondial.
Cu sediul central în Olanda, Randstad operează în 39 de pieţe şi are aproximativ 40.000 de angajaţi. În 2024, a susţinut peste 1,7 milioane de talente să îşi găsească un loc de muncă şi a generat venituri de 24,1 miliarde de euro. Randstad N.V. este listată pe Euronext Amsterdam.
Randstad România este prezentă în Bucureşti, Slatina, Sibiu, Braşov şi Timişoara. Cu o echipă de peste 100 de profesionişti şi mai mult de 4.200 de angajări pe an, Randstad România contribuie la nivel local, de peste 8 ani, la evoluţia pieţei muncii.
Potrivit sursei citate, topul celor mai atractivi angajatori din ţară este dominat şi în acest an de companiile din IT, ale căror politici de atragere şi retenţie a talentelor continuă să fie un reper.
Pentru al patrulea an consecutiv, Microsoft ocupă primul loc, obţinând distincţia "Hall of Fame" - recunoaştere acordată companiilor care se remarcă în faţa candidaţilor constant şi demonstrează excelenţă continuă în dezvoltarea brandului de angajator. Schaeffler (în trecut Vitesco Technologies) şi IBM completează top 3. Salariul atractiv şi beneficiile sunt principalele caracteristici ale angajatorului ideal pentru talentele din România şi contează cel mai mult în alegerea locului de muncă, arată cercetarea.
"Observăm o schimbare generaţională, unde incluziunea, echilibrul între viaţa profesională şi cea personală şi siguranţa locului de muncă câştigă tot mai mult teren ca factori motivaţionali, aşa cum semnala, de altfel, şi studiul Randstad Romania Workmonitor, la începutul anului. Aceste puncte forte reprezintă un avantaj semnificativ pe care angajatorii îl pot valorifica pentru a creşte satisfacţia angajaţilor. Cercetarea noastră evidenţiază o tensiune interesantă în piaţa muncii: deşi intenţia de schimbare a locului de muncă e în uşoară creştere, rata reală de fluctuaţie rămâne constantă. Acest lucru indică un optimism prudent în rândul angajaţilor, care sunt deschişi la schimbare, dar foarte selectivi. Pentru angajatori, aceasta este o oportunitate de a construi strategii proactive de retenţie, centrate pe o compensaţie echitabilă, dezvoltare în carieră şi perfecţionare continuă", a declarat Dagmara Chudzinska-Matysiak, Country Manager al companiei de servicii de resurse umane Randstad România.
Cercetarea indică faptul că există companii care răspund deja cu succes acestor aşteptări. Conform Randstad Romania Employer Brand Research 2025, următoarele organizaţii se remarcă drept angajatori de top în sectoarele lor de activitate: Microsoft - IT/tehnologie, HP - servicii, Robert Bosch - producător de piese auto, Ford - producător auto, Versuni (Philips) - producţie, Terapia - producţie şi distribuţie farmaceutică, Coca-Cola - FMCG, Vodafone - telecom, Banca Transilvania - finanţe, CEVA Logistic - logistică, UMB Spedition - construcţii şi infrastructură, Mol Petroleum Products - petrol şi gaze, eMAG - retail.
În vreme ce salariul şi beneficiile rămân factorii principali care descriu angajatorul ideal pentru angajaţii români, indiferent de vârstă, echitatea şi incluziunea sunt esenţiale pentru atragerea şi retenţia generaţiei tinere. Millennials şi Gen X acordă o importanţă mai mare siguranţei locului de muncă.
Aproape trei sferturi dintre angajaţii români se simt implicaţi în rolul actual, iar 56% sunt mai motivaţi decât anul trecut. Salariul şi beneficiile reprezintă principalul motiv pentru lipsa de implicare, în timp ce aprecierea este crucială pentru motivaţie. 78% dintre angajaţi consideră importantă recalificarea, fără a fi remarcate diferenţe semnificative între diverse categorii de vârstă.
Gen X este în special motivată de recunoaştere, în timp ce Gen Z şi Millennials sunt influenţaţi de o gamă mai variată de factori, ceea ce sugerează că strategiile de implicare multifactoriale sunt mai eficiente pentru aceste grupuri.
Echilibrul între viaţa personală şi cea profesională este deosebit de important pentru talentele digitale, în timp ce angajaţii din domenii profesionale şi operaţionale pun mai mult accent pe iniţiativele dedicate echităţii.
Cercetarea evidenţiază un decalaj interesant între principalele elemente care definesc profilul angajatorului ideal şi evaluarea angajatorului actual, cu o diferenţă majoră între cele două situaţii în ceea ce priveşte poziţia salariului atractiv şi a beneficiilor.
În 2025, intenţiile de schimbare a locului de muncă au crescut cu 2% faţă de 2024, dar fluctuaţia efectivă a angajaţilor a rămas stabilă, indicând o piaţă a muncii echilibrată. Este prin urmare un moment prielnic pentru angajatori de a investi în strategii de retenţie pe termen lung, mai degrabă decât să reacţioneze la schimbări pe termen scurt.
Pachetul salarial insuficient se consolidează ca motiv principal pentru care angajaţii iau în calcul schimbarea locului de muncă. În acelaşi timp, alţi factori motivaţionali au scăzut în importanţă în 2025. Aceste tendinţe subliniază importanţa unei remuneraţii corecte şi competitive pentru retenţia talentelor.
Alte tendinţe evidenţiate de Randstad Romania Employer Brand Research 2025 legate de schimbarea sau căutarea locului de muncă sunt: Gen Z schimbă cel mai des angajatorul (21%), în timp ce Baby Boomers îl schimbă cel mai rar (4%), reflectând alte priorităţi legate de vârstă şi un grad diferit de toleranţă la risc; comportamentele legate de căutarea unui loc de muncă diferă între generaţii: toate folosesc platformele de joburi, dar Gen Z apelează mai mult la Google şi social media, Millennials preferă LinkedIn, iar Gen X se bazează pe relaţiile personale; talentele digitale nu pleacă des de la angajatorul curent, dar îşi doresc cel mai mult să o facă, ceea ce poate indica o nemulţumire latentă, care nu s-a manifestat încă.
Conform cercetării, adoptarea AI rămâne cea mai ridicată în rândul generaţiilor tinere, dar utilizarea sa regulată a scăzut în toate categoriile de vârstă faţă de 2024. Angajaţii devin mai puţin optimişti în legătură cu impactul AI asupra muncii lor. Astfel, 5% dintre respondenţi se aşteaptă să îşi piardă locul de muncă din cauza AI în următorii 5 ani, un procent care ajunge la 10% în transport şi logistică, dar coboară la 1,39% în administraţie, secretariat şi HR.
În ceea ce priveşte echitatea, studiul arată că ponderea angajaţilor minoritari care se confruntă cu obstacole din cauza identităţii lor a crescut cu 4% faţă de anul trecut. 18% dintre angajaţii români se identifică drept minoritari, cu Gen Z având cea mai mare reprezentare (28%).
Randstad Employer Brand Research identifică cei mai atractivi angajatori din mii de companii, pe baza unei metodologii rafinate în peste 25 de ani de analiză la nivel global. Ediţia din 2025 a colectat opiniile a 170.000 de respondenţi cu vârste între 18 şi 64 de ani, acoperind aproximativ 6.084 de companii din 34 de pieţe. În România, studiul a inclus 4.030 de angajaţi din 150 de companii.
Randstad este lider global în domeniul resurselor umane, cu misiunea de a deveni cea mai echitabilă şi specializată companie de talente la nivel mondial.
Cu sediul central în Olanda, Randstad operează în 39 de pieţe şi are aproximativ 40.000 de angajaţi. În 2024, a susţinut peste 1,7 milioane de talente să îşi găsească un loc de muncă şi a generat venituri de 24,1 miliarde de euro. Randstad N.V. este listată pe Euronext Amsterdam.
Randstad România este prezentă în Bucureşti, Slatina, Sibiu, Braşov şi Timişoara. Cu o echipă de peste 100 de profesionişti şi mai mult de 4.200 de angajări pe an, Randstad România contribuie la nivel local, de peste 8 ani, la evoluţia pieţei muncii.