€ USD
BizLawyer
Aproape trei sferturi dintre cumpărători apelează la GenAI în deciziile de shopping (studiu)
10 Iunie 2025
AgerpresÎn plus, un cumpărător din zece consideră AI cea mai de încredere sursă pentru luarea deciziilor de achiziţie.
Şapte din zece (72%) consumatori de tehnologie folosesc în mod frecvent instrumente precum Inteligenţa Artificială Generativă (GenAI) în procesul de cumpărare, iar jumătate dintre utilizatorii activi spun că au cumpărat produse la recomandarea AI, relevă un studiu publicat marţi de Accenture.
În plus, un cumpărător din zece consideră AI cea mai de încredere sursă pentru luarea deciziilor de achiziţie.
Conform raportului de specialitate, 75% dintre utilizatorii activi sunt deja deschişi să lase AI să facă achiziţii în locul lor, semnalând o schimbare profundă în comportamentul de consum. De asemenea, peste o treime (36%) se raportează la GenAI ca la "un prieten bun", 93% fiind dispuşi să apeleze la această tehnologie pentru definirea obiectivelor personale.
În paralel, există o generaţie de consumatori foarte loială: 80% dintre tinerii din Gen Z sunt înscrişi într-un program de loialitate pentru cel puţin o categorie de produse, comparativ cu doar 48% dintre "Baby boomers".
Potrivit sursei citate, 54% dintre respondenţi declară că trăiesc un sentiment neobişnuit de nesiguranţă şi se orientează tot mai mult către branduri care oferă experienţe empatice, coerente şi relevante. Astfel, GenAI devine un canal important pentru descoperirea şi selecţia produselor, iar brandurile care nu se adaptează riscă să fie excluse din procesul de luare a deciziilor, explică realizatorii studiului.
"Totuşi, în ciuda provocărilor economice actuale, retailerii şi brandurile care mizează pe îmbunătăţirea experienţei consumatorilor şi pe conexiunea cu aceştia pot stimula creşterea şi pot obţine beneficii reale. Mai exact, consumatorii sunt de 1,5 ori mai implicaţi, de 2,3 ori mai predispuşi să recomande un brand online şi de 1,7 ori mai dornici să plătească un preţ mai mare pentru un produs, dacă experienţa de cumpărare îi implică şi emoţional", se menţionează în document.
În plus, 34% dintre consumatori spun că ar renunţa la brandul preferat pentru un altul care le oferă experienţe de cumpărare personalizate. Pentru cei înscrişi în programele de loialitate, probabilitatea de a fi impulsionaţi în decizia de cumpărare pe fond emoţional sau experienţial este de 1,6 ori mai mare, probabilitatea de a contribui la îmbunătăţirea produselor şi serviciilor noi oferite de branduri este de 1,4 ori mai mare şi, de asemenea, creşte şi probabilitatea ca ei să distribuie informaţii şi să se implice în experienţe personalizate.
Raportul "Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement" este bazat pe opiniile a peste 18.214 respondenţi din 14 ţări: Australia, Brazilia, Canada, Franţa, Germania, China continentală şi Hong Kong, Italia, India, Japonia, Spania, Suedia, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit şi Statele Unite ale Americii. Sondajul s-a desfăşurat online, în perioada 6-17 ianuarie 2025.
De asemenea, cercetarea a inclus analize aprofundate pentru 13 categorii: supermarketuri, produse alimentare ambalate, băuturi alcoolice, restaurante de tip fast-food, retaileri de produse de înfrumuseţare, branduri de beauty, magazine de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii, farmacii, magazine de bricolaj şi mobilă, electronice de consum, agenţii de turism online, companii aeriene şi hoteluri şi resorturi.
Pentru validarea ipotezelor, au fost realizate şi interviuri moderate de AI cu 300 de consumatori din 12 ţări, în perioada 20 ianuarie - 4 februarie 2025.
Accenture este o companie globală de inovaţie, cu 801.000 de angajaţi care deservesc clienţi din peste 120 de ţări.
În plus, un cumpărător din zece consideră AI cea mai de încredere sursă pentru luarea deciziilor de achiziţie.
Conform raportului de specialitate, 75% dintre utilizatorii activi sunt deja deschişi să lase AI să facă achiziţii în locul lor, semnalând o schimbare profundă în comportamentul de consum. De asemenea, peste o treime (36%) se raportează la GenAI ca la "un prieten bun", 93% fiind dispuşi să apeleze la această tehnologie pentru definirea obiectivelor personale.
În paralel, există o generaţie de consumatori foarte loială: 80% dintre tinerii din Gen Z sunt înscrişi într-un program de loialitate pentru cel puţin o categorie de produse, comparativ cu doar 48% dintre "Baby boomers".
Potrivit sursei citate, 54% dintre respondenţi declară că trăiesc un sentiment neobişnuit de nesiguranţă şi se orientează tot mai mult către branduri care oferă experienţe empatice, coerente şi relevante. Astfel, GenAI devine un canal important pentru descoperirea şi selecţia produselor, iar brandurile care nu se adaptează riscă să fie excluse din procesul de luare a deciziilor, explică realizatorii studiului.
"Totuşi, în ciuda provocărilor economice actuale, retailerii şi brandurile care mizează pe îmbunătăţirea experienţei consumatorilor şi pe conexiunea cu aceştia pot stimula creşterea şi pot obţine beneficii reale. Mai exact, consumatorii sunt de 1,5 ori mai implicaţi, de 2,3 ori mai predispuşi să recomande un brand online şi de 1,7 ori mai dornici să plătească un preţ mai mare pentru un produs, dacă experienţa de cumpărare îi implică şi emoţional", se menţionează în document.
În plus, 34% dintre consumatori spun că ar renunţa la brandul preferat pentru un altul care le oferă experienţe de cumpărare personalizate. Pentru cei înscrişi în programele de loialitate, probabilitatea de a fi impulsionaţi în decizia de cumpărare pe fond emoţional sau experienţial este de 1,6 ori mai mare, probabilitatea de a contribui la îmbunătăţirea produselor şi serviciilor noi oferite de branduri este de 1,4 ori mai mare şi, de asemenea, creşte şi probabilitatea ca ei să distribuie informaţii şi să se implice în experienţe personalizate.
Raportul "Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement" este bazat pe opiniile a peste 18.214 respondenţi din 14 ţări: Australia, Brazilia, Canada, Franţa, Germania, China continentală şi Hong Kong, Italia, India, Japonia, Spania, Suedia, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit şi Statele Unite ale Americii. Sondajul s-a desfăşurat online, în perioada 6-17 ianuarie 2025.
De asemenea, cercetarea a inclus analize aprofundate pentru 13 categorii: supermarketuri, produse alimentare ambalate, băuturi alcoolice, restaurante de tip fast-food, retaileri de produse de înfrumuseţare, branduri de beauty, magazine de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii, farmacii, magazine de bricolaj şi mobilă, electronice de consum, agenţii de turism online, companii aeriene şi hoteluri şi resorturi.
Pentru validarea ipotezelor, au fost realizate şi interviuri moderate de AI cu 300 de consumatori din 12 ţări, în perioada 20 ianuarie - 4 februarie 2025.
Accenture este o companie globală de inovaţie, cu 801.000 de angajaţi care deservesc clienţi din peste 120 de ţări.