€    USD    
Home Login
CSALB: 800 de procese care au debutat în instanţă şi-au găsit rezolvarea prin conciliere, în ultimii ani

10 Decembrie 2025   |   Agerpres

Conform sursei citate, din judeţele Cluj, Mureş, Alba şi Harghita vin cele mai multe cereri care au ca obiect încheierea unui proces prin intermediul CSALB.

Aproximativ 800 de procese care au debutat în instanţă şi-au găsit rezolvarea prin conciliere, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), a anunţat miercuri instituţia.

"În ultimii ani, 800 de procese care au debutat în instanţă şi-au găsit rezolvarea prin conciliere, în cadrul CSALB. La recomandarea judecătorilor, la propunerea băncii sau la iniţiativa consumatorilor, părţile care se află într-un proces pot cere (înainte sau după primul termen de judecată) găsirea unei soluţii echitabile, rapide şi gratuite pentru consumatori, în cadrul CSALB", se menţionează în comunicat.

Conform sursei citate, din judeţele Cluj, Mureş, Alba şi Harghita vin cele mai multe cereri care au ca obiect încheierea unui proces prin intermediul CSALB. 

"Cele mai frecvente tipologii de procese care se află pe rolul instanţelor şi care ajung să fie soluţionate amiabil au ca obiect renegocierea unor clauze din contractele de credit. Rezultatul constă în restituirea către consumatori a unor sume de bani. Alte litigii au ca obiect contestaţii la executarea silită sau darea în plată", se mai precizează în document.

Potrivit sursei citate, cererile care vizează soluţionarea alternativă a unui litigiu aflat în diferite etape ale procesului pe fond au şanse să se rezolve în doar câteva zile în cadrul CSALB.

"Din punct de vedere operaţional, aceste cereri care vin din instanţă intră într-un flux mai rapid de soluţionare, deoarece ambele părţi cunosc deja problema care a dus la dispută. Avantajele unei eventuale înţelegeri în afara instanţelor, dar cu sprijinul unui conciliator, sunt evidente. Procesul se scurtează de la câţiva ani la doar câteva zile, iar costurile financiare sunt reduse la zero, deoarece concilierea este gratuită pentru consumatori. Ponderea împăcărilor pentru cazurile care au venit din instanţă este de 100%, semn că sute de oameni au văzut beneficiile concilierii în comparaţie cu incertitudinea şi costurile unui proces clasic şi au decis să aleagă calea unor concesii reciproce, iar nu să aştepte decizia judecătorului care este favorabilă doar pentru una dintre cele două părţi ale litigiului", susţin reprezentanţii Centrului.

Calea echitabilă, propusă în negocieri de către conciliatori, ţine cont, cu precădere, de situaţia personală a consumatorilor şi mai puţin de litera contractului. "De cele mai multe ori, oamenii cheamă băncile în judecată chiar dacă problema lor nu este una de natură juridică, ci financiară. De exemplu, oamenii vor să plătească rate mai mici la un credit, ceea ce instanţa nu ar putea să decidă. Prin intermediul CSALB consumatorii pot ajunge să se echilibreze financiar şi să continue derularea contractului de credit optimizat, adaptat situaţiei şi nevoilor actuale. Recomandarea noastră fermă pentru bănci este de a-şi analiza portofoliul de litigii aflate pe rolul instanţelor pentru a vedea în care dintre ele pot ajunge la o înţelegere cu consumatorii şi de a-i îndemna ele însele către conciliere", se mai arată în document.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul instituţiei. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 16 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.

Contacteaza-ne!
Trimite un email