ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Instanțele de judecată își reiau activitatea la data de 15 mai 2020. Condiții și măsuri

14 Mai 2020   |   Cezara Constantinescu și Octavian Marian, avocați în cadrul societății bpv Grigorescu Ștefănică

Fiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM; recomandăm urmărirea acestora pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.

 
 
Reluarea activității instanțelor judecătorești la încetarea stării de urgență în România este un pas firesc și mult așteptat, atât de avocați, cât mai ales de persoanele fizice și juridice care au dosare pe rolul instanțelor, sau care doresc să inițieze noi acțiuni.

Începând cu data de 15 mai 2020, activitatea instanțelor de judecată se va relua, însă cu restricții, limitări și măsuri de siguranță specifice impuse de pandemia Covid-19. În cele ce urmează vom prezenta reglementările adoptate în prezent pentru derularea litigiilor și accesului la instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020, de interes pentru părțile în dosare și reprezentanții acestora.

Vom prezenta mai întâi regulile și recomandările generale instituite de Consiliul Superior al Magistraturii, aplicabile tuturor instanțelor judecătoreşti (I), apoi măsurile specifice adoptate de Curtea de Apel București și Tribunalul București (II), iar în final vom indica hotărârile relevante adoptate în prezent de alte instanțe de judecată din țară (III).

         I.          Reguli directoare și recomandări generale, aplicabile tuturor instanțelor de judecată

Consiliul Superior al Magistraturii a instituit prin Hotărârea nr. 734 din 12 mai 2020 („Hotărârea CSM”) o serie de reguli directoare și recomandări generale, aplicabile tuturor instanțelor de judecată din țară. Fiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM; recomandăm urmărirea acestora pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.

Cele mai relevante astfel de reguli și recomandări ale CSM sunt următoarele:

1.     În ceea ce privește accesul în instanțele de judecată:

§  Se refuză accesul persoanelor ce prezintă simptome de infectare cu Covid-19;

§  Pe întreaga perioadă în care se află în incinta instanței, toate persoanele sunt obligate să poarte echipament de protecție individual, în condițiile stabilite prin decizia instanței;

§  Pentru accesul în arhiva instanței pentru consultarea dosarelor, instanțele pot stabili intervale orare alocate distinct avocaților, consilierilor juridici, practicienilor în insolvență, experților și interpreților;

§  La compartimentele care desfășoară activități cu publicul (e.g. registratura, arhiva), se recomandă ca accesul să fie permis doar în baza unei programări prealabile realizate online sau telefonic, cu respectarea regulilor de distanțare socială și doar în măsura în care părțile nu au posibilitatea consultării dosarului sau evidențelor în format electronic;

§  Programul ședințelor de judecată, programul de lucru cu publicul și informațiile necesare programării prealabile pentru acces la arhivă, registratură etc. trebuie să fie publicate de instanțe prin afișare la loc vizibil, prin publicare pe pagina de internet a instanței, precum și prin orice alt mijloc de informare publică.

2.     În ceea ce priveşte desfășurarea ședințelor de judecată:

§  Dosarele vor fi grupate pe intervale orare, pentru a se limita numărul de persoane prezente concomitent în sala de judecată;

§  Lista conținând intervalele orare alocate fiecărui grup de dosare va trebui să se comunice prin publicare pe pagina de internet a instanței și prin orice alt mijloc de informare publică;

§  Intervalul orar alocat dosarului va fi menționat în citația transmisă părților. În dosarele în care au fost deja emise citații, intervalul orar va trebui adus prin alte mijloace la cunoștința participanților în proces;

§  Se recomandă permiterea accesului părților/ reprezentanților acestora în sălile de judecată cu (doar) 10 minute anterior intervalului orar alocat dosarului respectiv;

§  Consultarea dosarului se va putea face doar în intervalul orar alocat dosarului;

§  Lăsarea la a doua strigare a dosarului se va putea realiza de asemenea tot numai în cadrul intervalului orar alocat dosarului;

§  Instanțele pot desfășura ședințele de judecată prin videoconferință, atât în cauzele civile/ non-penale, cât și în cele penale, cu respectarea principiilor care guvernează procesul civil/penal. Rămâne de văzut însă în ce măsură va fi implementată această recomandare, având în vedere că și pe perioada stării de urgență numărul ședințelor de judecată desfășurate prin videoconferință a fost redus.

3.     În ceea ce privește transmiterea cererilor/ actelor către instanțele de judecată:

§  Se recomandă ca transmiterea de orice cereri/ căi de atac/ înscrisuri la dosarul cauzei să se facă în formă electronică, și doar în mod excepțional în formă fizică.

Nu în ultimul rând, menționăm că în acest an vacanța judecătorească va fi doar de o lună, în intervalul 1-31 august. În timpul vacanței judecătorești se vor putea judeca anumite cauze urgente și neurgente, a căror listă va fi stabilită de colegiul de conducere al fiecărei instanțe. 

       II.          Hotărârile Curții de Apel București și a Tribunalului București

Aplicând regulile generale stabilite de CSM, Curtea de Apel București (prin Hotărârea nr. 97 din 11 mai 2020) și Tribunalul București (prin Decizia nr. 70 din 12 mai 2020) , au adoptat un set de reguli cu privire la modalitatea în care urmează să se desfășoare activitatea acestor instanțe de judecată după încetarea stării de urgență.

Unele dintre cele mai importante măsuri vizează faptul că se vor stabili intervale orare pentru fiecare cauză în parte iar accesul în clădirea instanței și în sălile de judecată, se poate face doar cu respectarea normelor de distanțare socială și a celor de securitate în sănătate.

1.      Reguli privind accesul în clădirea instanțelor

§  Accesul în clădirea instanței de judecată se poate face doar cu 20 de minute înainte de ora ce a fost stabilită pentru soluționare dosarului;

§  Purtarea măștii de protecție este obligatorie, iar în situația excepțională în care persoana nu deține mască și aceasta nu poate fi procurată de îndată, instanța pune la dispoziție mască de protecție;

§  În vederea accesului în clădirea instanței, persoanele au obligația de a păstra o distanță de minim 1.5 m;

§  Se va lua temperatura tuturor persoanelor care intră în incinta instanței, iar persoanele care vor prezenta temperatură de 37.5 sau mai mare nu vor putea intra în sediul instanței;

§  Pentru permiterea accesului în Tribunalul București, este necesară completarea unui chestionar, în cadrul căruia se menționeze dacă prezintă simptome specifice Covid -19, scopul deplasării la sediul instanței: dosar, secție, compartiment și că înțeleg să părăsească sediul imediat după atingerea scopului deplasării.

2.     Reguli privind accesul în sălile de judecată

§  Accesul în sala de judecată se poate face doar cu 10 minute înainte de ora stabilită pentru soluționarea dosarului;

§  Purtarea măștilor de protecție este obligatorie înăuntrul sălilor de judecată;

§  Părțile pot consulta dosarul doar în intervalul orar alocat cauzei respective. Tribunalul București a decis că dosarul poate fi consultat doar în cazuri excepționale.

§  Părțile au obligația de a păstra o distanța de minim 1.5 m;

3.     Reguli privind accesul la compartimentele de relații cu publicul

§  Accesul la arhivă, registratură și la alte compartimente ce privesc relațiile cu publicul, se poate realiza doar în baza unei programări telefonice/e-mail, cu cel puțin 2 zile înainte;

§  Eliberarea certificatelor de grefă, copiilor legalizate și a recipiselor de consemnare a cauțiunilor se poate realiza doar în baza unei programări;

§  Purtarea măștilor de protecție este obligatorie;

4.     Alte măsuri adoptate

§  Similar cu poziția CSM, se recomandă ca transmiterea de orice cereri/ căi de atac/ înscrisuri la dosarul cauzei să se facă în formă electronică, și doar în mod excepțional în formă fizică;

§  Curtea de Apel București a dispus ca pentru dosarele ce au fost suspendate și pentru cele nou înregistrate, să se prelungească de la 60 la 160 de zile termenul de stabilire a primului termen de judecată, prevăzut de art. 201 Cod proc. civ.;

§  În contextul în care se preconizează că în luna iulie 2020 nu va mai fi vacanță judecătorească, Curtea de Apel București recomandă ca acestă perioadă să fie utilizată pentru soluționarea cauzelor ce au fost amânate în luna mai și iunie 2020/ a cauzelor care sunt reluate după suspendarea de drept pe perioada stării de urgență.


      III.          Măsurile specifice adoptate de alte instanțe din țară

Astfel cum am menționat mai sus, fiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM. Recomandăm urmărirea acestor hotărâri pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.

În prezent, am identificat o serie de hotărâri luate de instanțele din țară, în esență similare cu cele adoptate în București, după cum urmează:

 

§  Curtea de Apel Pitești: https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=eb6494a7-e522-46ab-aa88-5d436e9808be|InfoCSM;

§  Curtea de Apel Ploiești: http://portal.just.ro/42/Documents/Decizia%20nr.%2027%20din%20data%20de%2012%20mai%202020%20a%20Presedintelui%20Curtii%20de%20Apel%20Ploiesti.pdf

§  Curtea de Apel Brașov: http://portal.just.ro/64/Documents/Comunicat%208%20mai%202020%20-%20BIRP.pdf

§  Curtea de Apel Timişoara: http://portal.just.ro/59/Documents/Informatii%20de%20interes%20public/2020/Decizia%20nr%2053%20din%2013%20mai%202020%20-%20m%C4%83suri%20adm-jud%20CAT%20si%20inst%20arondate.pdf

§  Curtea de Apel Cluj: https://www.curteadeapelcluj.ro/documente/comunicate_de_presa/13.05.2020%20ora%2013.00%20-%20Decizia%20nr.%2060%20-%202020%20-%20masuri%20pentru%20reluarea%20activit%C4%83tii.pdf

 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7920 / 8583
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...