ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

O nouă obligație: Informațiile privind operațiunile cu afiliați vor fi raportate în formularul 394. ANAF le va utiliza în analiza prețurilor de transfer

06 Februarie 2020   |   Daniel Anghel, Partener și Liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România

Contribuabilii trebuie să completeze persoanele afiliate atât înregistrate, cât și neînregistrate în scopuri de TVA, menționând CUI-uri și CNP-uri unice, valoarea bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate către și de la persoane afiliate,și valoarea totală a TVA aferentă , defalcată pe cote de TVA, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA.

 
 
Operațiunile taxabile din perspectiva TVA realizate între persoane afiliate ar urma să fie declarate în formularului 394, potrivit unui proiect de ordin publicat de ANAF. Introducerea acestei obligații nu este în directă legătură cu scopul declarației 394, respectiv declararea operațiunilor de pe teritoriul național în scopuri de TVA, ci cu analiza de risc privind prețurile de transfer. În expunerea de motive a proiectului se arată că numărul tranzacțiilor cu afiliați este foarte mare raportat la numărul total al tranzacțiilor realizate și că  ”din analiza acțiunilor de inspecție fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întȃlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor romȃni şi, implicit, a bugetului general consolidat”.


În prezent, prin formularul 394, plătitorii de TVA declară toate operațiunile naționale, iar forma lui actuală a suferit o serie de modificări în 2016 când volumul informațiilor pe care contribuabilii ar fi trebuit să le declare a fost mult extins. Din cauza nemulțumirii create de povara administrativă pe care o aducea, ANAF a făcut o serie de ajustări și îmbunătățiri. Așadar, este vorba de un formular a cărui complexitate și dificultate de completare este cunoscută. Declararea operațiunilor realizate cu afiliați în cadrul formularului 394 va impune un nou efort de conformare, mai ales, pentru cei care au un număr ridicat de tranzacții.

Modificările propuse vizează obligația de a preciza calitatea de persoană afiliată, definită de Codul fiscal, prin bifarea casetelor corespunzătoare pentru fiecare furnizor / beneficiar al persoanei impozabile înregistrată în scopuri de TVA care depune declarația informativă.

Identificarea relației de afiliere nu reprezintă un proces simplu. Persoanele afiliate pot fi atât persoane fizice, cât și persoane juridice. De exemplu, sunt considerate persoane afiliate două sau mai multe entități juridice dacă există dețineri între acestea, în mod direct sau indirect, de cel puțin 25% din valoarea părților sociale sau a drepturilor de vot sau dacă există un control indirect între ele.

Informațiile despre relațiile de afiliere și tranzacțiile între aceste persoane care, de regulă, constituie un grup, sunt furnizate către ANAF prin intermediul dosarului de prețuri de transfer, cu mențiunea că obligația le revine companiilor încadrate ca mari contribuabil, iar tranzacțiile cu părțile afiliate declarate sunt cele care depășesc un anumit prag de semnificație, în funcție de natura tranzacției. Extinderea formularului 394 cu o casetă specifică pentru declararea tranzacțiilor cu afiliați realizate în fiecare perioada fiscală ar viza, însă, toate tranzacțiile cu persoanele afiliate și toate persoanele înregistrate în scopuri de TVA.

Mai exact, contribuabilii trebuie să completeze persoanele afiliate atât înregistrate, cât și neînregistrate în scopuri de TVA, menționând CUI-uri și CNP-uri unice, valoarea bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate către și de la persoane afiliate,și valoarea totală a TVA aferentă , defalcată pe cote de TVA, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA.

În mod cert, orice obligație suplimentară reprezintă un nou efort de conformare care implică noi costuri și resurse umane, logistice etc. Așa cum am mai spus, informatizarea ANAF ar simplifica procedurile de raportare pentru contribuabili și ar sprijini administrația fiscală să realizeze analize de risc complexe și să identifice mai ușor, mai rapid zonele de neconformare sau de încălcare a legii, utilizând datele deja existente la nivelul autorităților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8276 / 8583
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...