ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Pavel, Mărgărit și Asociații: Cum poți evita înscrierea în Centrala Riscurilor Bancare în vederea accesării unor noi credite?

22 Iunie 2021   |   BizLawyer

Aceste modificări aduse în contextul Legii nr. 77/2016 vin în sprijinul consumatorilor în condițiile în care acțiunea care are ca urmare transferul dreptului de proprietate, se produce atât stingerea datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar, cât și interzicerea înscrierii debitorului în Biroul de credit sau în alte baze de date negative.

 
 
Procedura de ștergere a riscurilor de credit din centrala riscurilor bancare prezintă o noutate din perspectiva faptului că poate fi interzisă înscrierea în Biroul de credit sau în alte baze de date negative a debitorului. Un avocat specializat în drept fiscal, bancar și piețe de capital este abilitat să transmită o notificare creditorului în vederea stingerii obligațiilor privind darea în plată a unor bunuri imobile.

Cadrul legal

Centrala Riscului de Credit bancare este organizată și funcționează la Banca Națională a României și prin aceasta se gestionează informația de risc de credit și informația despre fraudele cu carduri.

În acest sens, persoanele declarante sunt obligate să raporteze Centralei Riscului de Credit bancare, informațiile menționate anterior la termenele și în condițiile prevăzute în Regulamentul nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit cu modificările și completările ulterioare.


Prin persoane declarante se numără instituțiile de credit, persoane juridice române, sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, instituțiile financiare nebancare, persoane juridice române, înscrise în Registrul special, sucursalele din România ale instituțiilor financiare străine înscrise în Registrul special, instituțiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române, instituțiile de plată, persoane juridice române.

Astfel, persoana declarantă trebuie să transmită lunar prin Rețeaua de comunicații interbancară, informația de risc de credit folosind anumite proceduri prevăzute de Regulament la art. 10.

În data de 02.03.2021 a intrat în vigoare Regulamentul nr. 1/2021 prin care s-a modificat art. 10 punctul 4 din Regulamentul nr. 2/2012.

În aceste condiții, în ceea ce privește procedura de ștergere a riscurilor s-a adăugat utilizarea acestei proceduri și în cazul riscurilor raportate anterior care cad sub incidența prevederilor art. 5 alin. (31) din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligațiilor asumate prin credite, cu modificările și completările ulterioare.

Ce implică în fapt această modificare?

În fapt, procedura de ștergere a datelor din centrala riscurilor bancare se va aplica în situația în care un consumator transmite creditorului o notificare prin care îl informează că a decis să îi transmită dreptul de proprietate asupra imobilului în vederea stingerii datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar. Un avocat specializat în drept fiscal, bancar și piețe de capital se poate ocupa de transmiterea acestei notificări.

Pe toată perioada de la transmiterea notificării și până la soluționarea cererii și inclusiv pe perioada desfășurării unui eventual litigiu datorat neconformării creditorului față de decizia debitorului, se interzice înscrierea în Biroul de credit sau în alte baze de date negative a debitorului.

Tot prin Regulamentul nr. 1/2021 s-a modificat și art. 11 din Regulamentul nr. 2/2012 având la baza aceleași considerente prezentate anterior. Astfel, art. 11 prin noua modificare prevede ca o excepție de la raportarea informației de risc de credit  înscrisă în evidențele persoanei declarante în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea, riscurile de credit care cad sub incidenta prevederilor art. 5 alin. (31) din Legea nr. 77/2016.

Concluzie

Aceste modificări  aduse în contextul Legii nr. 77/2016 vin în sprijinul consumatorilor în condițiile în care acțiunea care are ca urmare transferul dreptului de proprietate, se produce atât stingerea datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar, cât și interzicerea înscrierii debitorului în Biroul de credit sau în alte baze de date negative.  

În aceste condiții, considerăm că nu ar mai fi imposibilă accesarea de noi împrumuturi de către debitorul respectiv.

Societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este una dintre societățile de avocatură de top din România, care furnizează servicii juridice de cea mai înaltă calitate. Printre clienții societății de avocatură se află companii multinaționale și autohtone de anvergură. În 2021, poveștile de succes ale societății de avocatură i-au adus recunoașterea internațională din partea celor mai prestigioase ghiduri și publicații internaționale de profil. Astfel, societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații s-a situat în acest an pe locul 2 în România în clasamentul  firmelor de avocatură de business cu cea mai relevant expertiză, realizat de publicația Legal 500. Societatea de avocatură este recunoscută la nivel internațional și de ghidul IFLR 1000 Financial and Corporate 2021. De asemenea, Pavel, Mărgărit și Asociații este singura societate de avocatură din România recomandată de directorul internațional Global Law Experts din Londra în aria de practică Dispute Resolution. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5540 / 8654
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...