ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Pregătirea pentru crize constituie un avantaj competitiv. Ce putem învăța în plină criză COVID-19 din experiențele a 2.000 companii?

01 Aprilie 2020   |   BizLawyer

Mai mult de 4 din 10 (41%) respondenții care au trecut cu bine peste o criză au alocat un buget gestionării potențialelor crize, iar o pondere aproape identică (39%) a văzut efectiv creșterea veniturilor lor ca urmare a acestei măsuri.

 
 
Vedem cum pandemia COVID-19 declanșează crize în lanț în societate și economie: sistarea sau reducerea activităților, șomaj tehnic, întreruperea lanțului de aprovizionare, limitarea călătoriilor. Crizele îmbracă diverse forme și dimensiuni - și nimeni și nici o regiune nu este imună. Recent, PwC a realizat studiul Global Crisis Survey, care a inclus 2.000 de companii din 25 de industrii și 43 de țări, care au experimentat cumulat 4.500 de crize pentru a afla tipul de crize cu care se confruntă organizațiile, ce măsuri iau și cum se pregătesc pentru a le preîntâmpina.

Peste două treimi (69%) dintre liderii de organizații au experimentat cel puțin o criză corporativă în ultimii 5 ani, numărul mediu de crize experimentate fiind de trei. Companiile foarte mari, cu peste 5.000 de angajați riscă să experimenteze în medie o criză pe an. Numărul mare de crize semnalate este surprinzător prin prisma definiției fenomenului: o perturbare majoră a activității și una cu potențialul de a vă afecta reputația. Și în mod clar, crizele vor continua, aproape toți respondenții (95%), inclusiv cei care nu au raportat o criză în ultimii cinci ani, se așteaptă să fie loviți de una în viitor.


Peste jumătate dintre respondenți (53%) spun că cel puțin una dintre crizele pe care le-au întâmpinat a fost de natură operațională, inclusiv opriri ale activității, perturbări competitive, problemele în lanțul de aprovizionare, precum și diverse forme de eșec ale produselor. Crizele legate de tehnologie - declanșate de eșecurile tehnologice și / sau incidentele de infracțiuni informatice - au fost citate de o treime dintre respondenți, urmate îndeaproape de cele umanitare (29%) și de cele financiare de (28%).

Companiile au indicat problemele de lichiditate, eșecul tehnologic și întreruperea operațională drept primele trei crize cele mai perturbatoare cu care s-au confruntat. Preocupările lor viitoare sunt orientate spre crize mai mari precum infracțiuni informatice (38%), perturbări ale pieței (37%) sau comportamente etice incorecte (20%).

Natura stratificată a crizei

Crizele lovesc fără discriminare, pătrunzând în fiecare strat al organizației și afectând atât angajații, cât și clienții. Iar datele noastre confirmă natura stratificată a impactului crizei. S-a trecut de la relațiile de afaceri (74%), reputația (61%) și moralul forței de muncă (59%), la problemele legale (57%) și altele. Companiile au menționat, printre alte efecte, pierderile economice (57%), consecințele asupra mediului (20%) și întreruperi de lungă durată, precum noile legi și reglementări (25%) și schimbările politice (18%), ca urmare a celei mai grave crize experimentate.

O criză nu este cu atât mai periculoasă dacă declanșează una sau mai multe crize auxiliare - fiecare dintre ele putând crea propria sa buclă de impact atât intern, cât și extern. Indiferent de natura crizei inițiale, aproape jumătate (47%) dintre respondenți spun că au suferit o criză auxiliară care a fost operațională. În plus, mai mult de un sfert au avut probleme de reputație, iar 22% s-au confruntat cu implicații legale.

Indiferent cum, când sau unde se produce, o criză va constitui un test de stres organizațional, capabil să perturbe toate operațiunile companiei. Un astfel de test de stres poate denatura aproape invariabil percepția despre ceea ce se întâmplă de fapt și va încetini răspunsul, atunci când este cel mai mult nevoie de fapte exacte pentru a acționa corespunzător.

Înțelegerea dinamicii modului în care o criză ar putea avea impact asupra organizației și luarea de măsuri pentru a evita sau minimiza efectele secundare ale acesteia este o parte esențială a răspunsului la o criză.

Unele companii au ieșit mai puternice din crize. Cum?

Au alocat un buget pentru gestionarea crizelor, înainte ca acestea să lovească

Mai mult de 4 din 10 (41%) respondenții care au trecut cu bine peste o criză au alocat un buget gestionării potențialelor crize, iar o pondere aproape identică (39%) a văzut efectiv creșterea veniturilor lor ca urmare a acestei măsuri. Aceasta subliniază recompensa pentru investiții proactive într-un program clar de reacție la criză.

Au avut un plan și l-au testat

Cu o marjă de aproape 2-1 (54% față de 30%), organizațiile care aveau un plan de răspuns la criză au beneficiat mai bine după criză decât cele care nu au avut. Și cei care își țin planul de criză actualizat și pun în aplicare lecțiile învățate au șanse de patru ori mai mari să iasă neatinși din crize. A fi pregătit nu înseamnă că poți anticipa orice scenariu, dar asigurați-vă că planul de răspuns la criză nu este conceput doar pe unul sau două scenarii.

Abordare bazată pe fapte

Trei sferturi dintre cei care au avut rezultate mai bune după o criză recunosc importanța stabilirii cu exactitate a faptelor în timpul crizei, pentru a formula în mod eficient strategia de răspuns.

Analiza cauzelor crizei

Identificarea și urmărirea inițiativelor cheie de prevenire sau reducere a impactului aceluiași tip de criză. Scanarea pe termen lung a riscurilor și oportunităților cheie legate de criză. Cei mai mulți pot include în planurile de reacție la criză și lecțiile învățate.

Lucrul în echipă

Experiența de a traversa o criză poate scoate în evidență ceea ce este mai bun (sau mai rău) atât din compania ta, cât și din oamenii tăi. Depăsirea unei criz poate uni oamenii între ei și cu organizația mult mai profund decât multe alte situații.

Un incident gestionat bine permite organizației să-și dezvolte “sistemul imunitar”, permițându-i să profite de oportunități mai riscante, cu încrederea că viitoarele amenințări vor fi depistate și abordate rapid.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8167 / 8654
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...